تاريخ انتشار: 24 شهريور 1390 ساعت 17:46:24
زيارت قبور

 همه علماي شيعه و سني زيارت قبور را از مستحبات مي‌دانند. اهل سنت حديثي از پيامبر اكرم (ص) نقل كرده‌اند كه مي‌فرمايند:

«زوروا القبور، فإنها تذكركم الآخرۀ» يعني: «زيارت كنيد قبور را زيرا آن آخرت را به ياد شما مي‌اندازد.» (پيام پيامبر، صفحه 782، باب‌ دهم)

زيارت قبور علاوه بر تذكر و توجه دادن به آخرت، نفع ديگري هم دارد، كه آن نوعي تقدير از آنان هست. زيارت پيامبر و ائمه (ع) نوعي تجديد بيعت از آنان است و استحباب در لمس حجرالاسود كه اثري از آثار ابراهيم (ع) است در واقع به منظور بيعت با اين پيامبر در راه توحيد و خداپرستي است.

پيامبر فرمود:

«مَنْ أَتَانِي زَائِراً كُنْتُ شَفِيعَهُ يَوْمَ القِيَامَۀِ وَ مَنْ أتَي مَكَّۀ حَاجّاً وَ لَمْ يَزُرْنِي بالمَدينَۀِ فقدْ جَفَانِي وَ مَنْ جَفاني جَفوْتُهُ يَوْمَ القِيَامَ» يعني: «هر كس بيايد به زيارت من شفيع او باشم در روز قيامت و هر كه بيايد در مكه به حج و زيارت نكند مرا به مدينه به تحقيق كه جفا كرده است بر من و هر كه جفا كند مرا جفا كنم او را در روز قيام» (جامع‌ الاخبار صفحه 20، الفصل الثامن)

اين روايت با چهل سند نقل شده است و تمام مسلمين در اين 14 قرن به زيارت پيامبر (ص) نيز مي‌رفته‌اند و سنت بر همين است.

وهابيون مناقشه مي‌كنند كه مردم به زيارت مسجد مي‌روند نه زيارت پيامبر (ص)، اين يك دروغ بزرگ است كه تمام مسلمين بر اين امر اقدام كرده و در حال حاضر هم اين سنت را ادامه مي‌دهند و زيارت‌نامه را هم مي‌خوانند.اين افراد قبول دارند كه زيارت مستحب است و در بخاري نيز به روايتي اشاره شده كه پيامبر اكرم (ص) در روزهاي آخر عمر خود به قبرستان رفته و به عايشه هم چگونگي زيارت اموات را تعليم كرده است.

در كتاب «الفقه علي المذاهب الاربعه» نوشته عبدالرحمن الجزيري آمده است كه همه زيارت را مستحب مي‌دانند اما سفر براي زيارت را جايز نمي‌دانند زيرا براساس حديث پيامبر (ص):

 «لا تشد الرحال الا الي ثلاثۀ مساجد،‌مسجد الحرام و مسجد الاقصي و مسجدي هذا» بار سفر بستن فقط در اين مساجد صحيح است پس زيارت مسجد درست است اما زيارت پيامبر (ص) صحيح نيست.

در جواب ايشان بايد گفت: اولاً اين‌جا مستثني‌منه حذف شده و استثناء آن مفروغ است و اگر وهابيون مستثني‌منه را مكاني از مكانها بدانند و بگويند «لا تشد الرحال الي مكان من الامكنۀ الا الي ثلاثۀ ...» اين مطلب آنها ضرورتاً باطل است زيرا در اين صورت هر سفري براي تجارت، تحصيل، تفريح، صله رحم و ... حرام محسوب مي‌شود. در اين حديث مستثني‌منه «مسجد» است و بحث پيامبر اكرم (ص) نفياً و اثباتاً حول مسجد است مثلاً كسي كه در شهرش مسجد جامع دارد، اگر به شهر ديگري برود براي نماز كار لغو و نه حرام انجام داده و اين حديث ربطي به زيارت قبر اولياء و انبياء و ائمه ندارد.

منبع : برگزيده سخنان آيت‌الله جعفر سبحاني در مدرسه عالي نواب مشهد با موضوع بررسي شبهه وهابيون پيرامون زيارت قبور ائمه اطهار (ع) در تاريخ 4/5/89

 

   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=2987
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.