شرح و تفسیر قسمت هایی از زیارت عاشورا(۱) ...مورد سیزدهم
زیارت عاشورا، از سایر زیارات، ممتاز، و دارای خصوصیتی استثنایی است. زیرا ظاهر از سخن راوی آن، این است که جبرئیل امین علیهالسّلام این زیارت را از خدای جلیل گرفته و به رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم رسانده است و از حضرت رسالت، به توسط حضرات ائمه معصوم علیه السّلام به صادق آل محمّد صلی الله علیه و آله و سلّم رسیده و وقت اظهار این حکم، زمان امام محمد باقر علیهالسّلام بوده است.
بنابراین، الفاظ دعای عاشورا، الفاظ حدیث قدسی است و در شرافت و فضیلت، برابر قرآن کریم، و هم سنگ کتاب عزیز است، زیرا هر دو کلام خدا میباشد.
و فرق بین قرآن و حدیث قدسی -ظاهرا- آن است که قرآن برای «تحدّی» یعنی در مقام اعجاز و ارغام دشمن، نازل شده و لفظ و معنا از خداست.
اما حدیث قدسی -غالباَ- در مقام اعجاز و طرفیت با دشمنان نیست، اگرچه، لفظ و معنا، هم چون قرآن کریم، از خدا میباشد.
برخلاف احادیث دیگر که گاه، معنیی را خداوند، بر قلب نبیّ اکرم صَلّی الله عَلَیهِ وآلِه و سَلّم القا می فرماید و رسول الله اختیار دارند که به هر لفظی که خواسته باشند، آن معنا را تعبیر و بیان کنند ...
از این جهت، سزاوار است ارادتمندان به حضرت سیّد الشُهدا علیه السّلام در مواظب بر این دعا که – با اطمینان نزدیک به یقین- از بهترین احادیث قدسی است، بکوشند و از مواهب و برکات آن بهرمند گردند.
در «النّجم الثاقب» میخوانیم که:
حضرت حجة بن الحسن علیهالسّلام به آن شخص صالح و موفق که به زیارت امام علیهالسّلام نایل شده بود فرمودند: شما چرا زیارت عاشورا نمیخوانید؟! عاشورا، عاشورا، عاشورا ...
محدث قمی رضوان الله تعالی علیه در مفاتیح میگویند: شیخ ما، ثقة الاسلام نوری رحمه الله فرموده:
«اما زیارت عاشورا، پس در فضل و مقام آن بس، که از سنخ سایر زیارات نیست که به ظاهر از انشا و املای معصوم عَلَیهِالسَّلام باشد. بلکه از سنخ احادیث قدسیه است که به همین ترتیب –از زیارت و لعن و سلام و دعا- از حضرت احدیّت –جلت عظمته- به جبرئیل علیهالسّلام و از او به خاتم النّبیّن رسیده و بر حسب تجربه، مداومت به آن در چهل روز، یا کمتر در قضای حاجات و نیل مقاصد و دفع دشمنان بینظیر است ...»
مرحوم محقق داماد –رضوان الله تعالی علیه- کلامی در بین قرآن و احادیث قدسی دارند که برای این جا مناسب و در «شفا الصدور، صفحه 90 » نقل شده است.
و خلاصه سخن ایشان و آقایان دیگر، آن است که:
احادیث قدسی، کلمات یا نصیحت یا اخبار و مانند اینها است که به وحی از جانب خدای تعالی، بر قلب «نبی» نازل میگردد. اما نه به عنوان اعجاز که نظیر قرآن باشد، بلکه هم چون سایر کتاب آسمانی، و صحیفههای الهی است.البته لفظ و معنا همان است که خداوند «نبیّ»، القا و املاء فرموده است.
منبع : ترجمه و شرح زیارت عاشورا، تلخیص کتاب شفا الصدور فی زیارة العاشور، نوشته آیت الله حاج میرزا ابوالفضل مجتهد تهرانی (پدربزرگ همسر مرحومه امام خمینی)، به کوشش: مرحوم حجت الاسلام حسن ثقفی تهرانی (برادر خانم امام خمینی)، چاپ دوم سال 1386، انتشارات هاد، صفحه 55 تا 57
|