تاريخ انتشار: 09 شهريور 1390 ساعت 16:02:18
تجريش و امام زاده صالح (ع) و درخت چنار كهنسال ومنحصر به فرد آن

تجريش در زمان ناصرالدين شاه پر از درخت انجير وگيلاس و مزرعه هاي با صفا. اصل اين نقاشي در موزه صاحبقرانيه موجود است  

 

هزار سال پيش تجريش، طجرشت خوانده مي شد. چنانکه راوندي مورخ تاريخ در شرح سلطنت طغرل سلجوقي آورده است: «آنگاه سلطان از تبريز به سوي ري رفت تا زفاف به دار الملک باشد. اندک مايه رنج بر وي مستولي شد، به قصران بيروني، به در ري به ديه طجرشت از جهت خنکي هوا نزول فرمود، چه حرارت هوا بغايت بود. به سال 455 ق.

جالب اين جاست که طغرل در همان تجريش وفات يافت و جنازه اش براي دفن به ري منتقل شد.

 کهنسالان درباره محل قديمي تجريش اعتقاد دارند که نزديک پل رومي در جاده قديم شميران رو به شمال طرف راست، روي تپه باغي بزرگ به نام «گِلِ باوکان» بود. (ظاهراً محلي که نماز عيد فطر سال 56 در آن برگزار شد.) دو دهکده تجريش و دزاشيب سابقاً آن جا بودند. از گل باوکان تا امامزاده قاسم هم باغي ديگر به نام «جنت گلشن» بود. در اراضي اطراف اين باغها گرگهاي زيادي بودند که باعث زحمت اهالي تجريش مي شدند. بدين لحاظ اهالي اين منطقه دهکده را ترک کردند و به حوالي امامزاده صالح در جنت گلشن منتقل شدند و تجريش فعلي شکل گرفت.

 

اين دهکده کم کم رونقي گرفت و چنان شد که حتي طغرل نيز براي فرار از گرماي منطقه جنوب کوههاي البرز و ري به آن جا پناه آورد. صدها سال بعد طهران پايتخت قاجاريان شد اين منطقه، ييلاق اهالي آن جا تبديل گرديد و اشراف اين شهر باغهاي زيادي جهت تابستان در آن جا احداث کردند.

 

سر پل تجريش در حدود سال 1300 شمسي

 تجريش قديم داراي سه محله بود:

 1. محله بالا

2-محله پائين

3- محله قلعه نو و حومه آن که به نامهاي زير خوانده مي شد: زعفرانيه، محموديه، ناودانک، جعفرآباد و ...

محله بالا شامل: باغ فردوس، چهار راه حسابي، زعفرانيه، الهيه.

و محله پائين شامل: ظهيرالدوله، سه راه دزاشيب، سه راه قيطريه، اسدي و فردوسي بود..

کم کم کوچ مردم از ساير مناطق کشور به طهران و حومه آن افزايش يافت به طوري که تعدادي از آنان در تجريش سکني گزيدند. در آمارگيري نفوس سال 1335 اهالي آن جا و تيره هاي مهاجر از افراد زير تشکيل شده بود: بوميها، ترقي ها، نائيني ها، اصفهاني ها، خراساني ها، شيرازي ها، يزدي ها، طالقاني ها و لرها.

 

ميدان تجريش

 

ساختمانهاي تجريش قديم مانند روستاي تاريخي ماسوله بود، يعني ساختمانهاي روستا طوري بود که مردم از روي بامهاي يکديگر طي مسير مي کردند.. جمعيت در تجريش قديم در دو محله به صد و پنجاه خانواده مي رسيد. از محله بالا حدود بيست خانوار تابستانها بر سر باغهاي خود مي رفتند و زمستانها به ده باز مي گشتند. کوچه ها و معابر بسيار تنگ و پر پيچ و خم بود. شايد نمونه اي که بتوان با آن قياس کرد روستاي فعلي پس قلعه در دربند باشد. خانه هاي خشت و گلي يا چينه اي تجريش، در زير دست و سمت شرق پل تجريش تا زير دست ايستگاه جادة قديم بنا شده بود.

 

پل تجريش و خانه هاي اطراف آن - دوره پهلوي

 

مرکز تجريش امامزاده صالح بود. اين امامزاده مرکزيت معنوي اين ناحيه بود. بازار شکل گرفته در حاشية آن کانون اقتصادي اين محل است. حسن ملقب به صالح از نوادگان امام موسي کاظم عليه السلام است دربارة امامزاده صالح مي گويند که وي تحت تعقيب حسن نامي از پل کَرَخ يا کرج امروزي بود.

 

تعقيب کننده بالأخره وي را در باغ جنت گلشن زير چنار بزرگ نزديک چشمه ساري گرفتار کرده وي را شهيد مي کند. اهالي محل به احترام انتساب وي به ائمه براي وي مرقد و بارگاهي مي سازند که در طول زمان منشأ خير و برکت براي اهالي اين منطقه گرديد . بناي اصلي اين مرقد را هلاگو ميرزا فرزند فتحعلي شاه به سال 1210 ق بنا کرده است.

 

 بارگاه امامزاده صالح و درخت چنار معروف آن - دوره پهلوي

 

چنار امامزاده صالح کهنسال ترين چناري است که تاکنون ديده شده است. اين چنار حتي اعجاب مسافرين خارجي را نيز بر مي انگيخته است. چنانکه ديالافوا در سفرنامه اش در ايران به سال 1881م دربارۀ اين درخت مي نويسد:

در مسجد (بقعۀ امامزاده صالح) تجريش چنار عجيب و غريبي است که کمتر نظير آن در دنيا پيدا مي شود.. قطر فوق العاده آن را نمي توان دقيقاً با رقم معين کرد. تقريباً محيط آن به پانزده متــر مي رسد. هريک از شاخه هاي آن مانند تنه درخت کهنسالي در بالاي بناي مسجد و ساير اطراف سر به آسمان کشيده است . اين درخت عده کثيري را در ساية خود پناه مي دهد. مؤمنين در زير آن نماز مي خوانند.. مکتبدار اطفال را در آن جا جمع کرده درس مي دهد. قهوه چي سماور و استکان و لوازم خود را در درون آن قرار داده است. سقا هم کوزه هاي پر آب خود را در گوشه اي از تنه گذارده است.

 

 

چنار کهنسال امامزاده صالح که چند سال قبل قطع شد

 

اين چنار عظيم تا سالياني پيش نيز در حياط امامزاده به چشم مي خورد ولي به علتهاي مختلف چه طبيعي و چه تخريب انساني از آن چيزي باقي نمانده است.

 

سالها پس از اين ديدار دیالافوا از تهران، منطقه تجريش و سر پل آن به محل تفرجگاه تهرانيان فراري از گرما تبديل شد. اين محل که سالها محل سکناي اشراف قاجاري و ييلاق سفارتخانه هاي خارجي در تهران بود از دورة رضا شاه رو به گسترش رفت. جاده قديم آن (دکتر شريعتي)، آباد شد و سنگفرش گرديد و راههاي دسترسي آسان شد. ماشينهاي کرايه افزايش يافت. بسياري از باغهاي آباد و معمور آن تبديل به ويلا شد و در سالهاي اخير اين ويلاها نيز به حاميان آن وفا نکرد. ويلاها تخريب شد و باغچه هاي آن تبديل به برجهاي بلند گرديد. اين روزها تقريباً از محله تجريش چيزي باقي نمانده بجز ساختمانهاي سر به فلک کشيده که به جاي چنارهاي بلند سر برآورده اند. تتمه آن دربند و ارتفاعات تهران است که باز مجالي براي تنفس تهرانيان فراهم مي کند.

 

 

ميدان تجريش

 

رجوع كنيد به :

 1. حسين کريمان، تهران در گذشته و حال

2. منوچهر ستوده، جغرافياي تاريخي شميران

 3. کريستف لودو، شميران يا باغهاي گمشده

 

** با تشكر از ارسال كننده : soha-group@yahoogroups.com

   


 
10 مهر 1393   
بهناز
باسلام من دختری 26 ساله هستم از وقتی به دنیا اومدم ساکن دزاشیب بودیم و هر وقت میاومدیم امام زاده حوض تو قسمت خانم ها بود که خیلی روحانی و پر خاطره بود کاشکی دوباره حوض اونجا بود....

14 اسفند 1391   
admin
با سلام و آرزوی سلامتی شما در باره سوال شما به سایت امامزاده صالح(ع)تهران به نشانی: http://www.amsaleh.co که ویکی پدیا به نقل از آن نوشته بود که سر حضرت امامزاده صالح(ع) در تهران و بدن مبارکش در شهر اردبیل دفن می باشد، مراجعه شد ولی چنین مطلبی به دست نیامد. به سایت پایگاه اطلاع رسانی اداره اوقاف اردبیل به نشانی : http://ardebil.awqaf.ir/news/view-8648.aspx که حاوی زندگی نامه امام زاده صالح(ع) در عالی قاپوی آن شهر می باشد نیز مراجعه گردید ولی چنین مطلبی درج نگردیده بود. شرح زندگی هر دو امامزاده متفاوت است چه از جهت سکونت در ایران و چه از جهت کیفیت شهادت ؛ لذا به نظر می رسد موضوع نوشته شده در ویکی پدیا صحیح نباشد. شرح زندگی امامزاده صالح(ع) اردبیل را برای شما در زیر نوشته ایم و امیدواریم جواب خود را دریافت نموده باشید. اگر چنان چه قانع نگشتید اطلاع دهید تا تحقیق بیشتری انجام داده و به عرضتان برسانیم.¬ ¬¬موفق باشید امامزاده صالح (ع) که بقعه شريف آن بزرگوار در ميدان عالي قاپو روبروي مسجد ملا مومن اردبيل واقع شده ، اکثر مردم منطقه آن حضرت را از اولاد يا نوادگان امام موسي کاظم (ع) مي دانند بعضي ها بنا به نوشته کتاب اختران تابناک از اولاد امام حسن مجتبي (ع) مي دانند . تاريخ ولادت و وفات آن حضرت مشخص نيست . اين بنا در ميدان عالي قاپو – کوچه اونچي ميدان – در حريم درجه چهار بقعه شيخ صفي واقع شده است . به نقل از کتاب بحرالانساب تاريخچه ساخت بناي اين امامزاده در دوره صفويه بوده است مالکيت اثر با توجه به اينکه بنا يک مکان زيارتي (امامزاده) است ، وقفي بوده و هم اکنون در اختيار هيئت امناي مساجد مي باشد . اين بنا شامل رواق – حرم صحن و مسجد بوده که نماي جنوبي آن مرکب از ايواني با طاق نيم گنبد و تزئينات کاشي کاري بوده است . تنها قسمت باقيمانده از بناي قديمي يک ساختمان هشت ضلعي است که ضريح در آن قرار دارد . این بزرگوار همانند جناب صدر الدین در نیمه اول قرن سوم هجری به اردبیل تشریف آورده اند و بنا به نظر صاحب «بحر الانساب» یكی از سه اولاد بلافصل امام موسی كاظم (ع) می باشد كه به این منطقه آمده اند مزار شریفش از دوران های گذشته مورد توجه خاص و عام بوده و خاندان جلیل القدر صفویه نسبت به حضرتش ارادت ویژه داشتند، این بارگاه مقدس مدفن ذریة پاک رسول الله حضرت صالح ابن موسی الکاظم (ع) است که بنا بر قول مشهور و با استناد به کتب ” ریاض الانساب” “کنز الانساب” ، ” ناسخ التواریخ” ، ” حیاه الامام موسی بن جعفر(ع)”وبسیاری دیگرازکتب تاریخی فرزند بلا فصل امام هفتم شیعیان حضرت امام موسی الکاظم (ع) و برادر امام علی ابن موسی الرضاء (ع) به شمار می رود.امام زاده صالح (ع) از جمله سادات عالی رتبه و از امام زادگان صحیح النسبی است که بعد از شنیدن خبر و لیعهدی امام رضا (ع) و در اواخر قرن دوم از عراق به سمت ایران کوچ می کند در محله ملا مؤمن و پشت بقعه شيخ صفى‌الدين، مسجد و مقبره‌اى قرار دارد که امام‌زاده صالح يا اوغلان امام‌زاده‌سى نام دارد. مجموعه بنا شامل رواق، حرم، صحن و مسجد است و نماى جنوبى آن مرکب از ايوانى با تاق نيم گنبد و ترئينات کاشيکارى است. براساس اشعارى که روى کاشى‌هاى ايوان ورودى نوشته شده، بنا در زمان شاه‌عباس اول به سال ۱۱۳۰ هجرى ساخته شده است. بقعه داراى رواق مستطيل با تاق و تويزه است. دو سوى ورودى بنا و ورودى حرم که روبروى هم قرار دارند، ‌ هشت تاقنما ساخته شده و پنجره‌هايى که در تاقنماهاى جنوبى ساخته شده است، نور داخل رواق را تأمين مى‌کند. ايوان ورودى حرم، داراى تزئينات مقرنس‌کارى و آئينه‌کارى محدود است. حرم بقعه، در شمال رواق قرار دارد و داراى طرح هشت ضلعى با هفت تاقنما در هفت ضلع است. در سه تاقنماى جنوبى، شرقى و غربى، پنجره‌هايى براى نورگيرى نصب شده است. ضريح آهنى بقعه در وسط حرم قرار دارد و در جوار حرم، اتاقى به چشم‌ مى‌خورد که مدفن دو تن از علما و مراجع عاليقدر گذشته است. زيارتگاه مباركه“ امامزاده صالح” در ميدان عالي قاپوي شهرستان اردبيل وحريم بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي واقع شده است. نسب امامزاده صـالح به حضرت امام موسي كاظم (ع) مي رسد كه از برادران ديگر وي به نام سيد عبدالعزيز درمحله نيار به خاك سپرده شده است. اين حضور از بقاع متبركه اهل بيت حضرت موسي كاظم، سيماي شهر مذهبي اردبيل را جلا وعظمت خاصي بخشيده است. مقبره قديمي و با ارزش اين امامزاده در سال 1382ه.ش تخريب شده و ساختمان جديد در حال احداث مي باشد. زيارتنامه ذيل مربوط به امامزاده صالح (ع) مي باشد : السلام علي آدم صفوه الله، السلام علي نوح نبي الله، السلام علي ابراهيم خليل الله، السلام علي عيسي روح الله، السلام عليك يا رسول الله، السلام عليك يا خير خلق الله، السلام عليك يا محمد بن عبدالله خاتم النبيين صلي الله عليه و آله و سلم، السلام علي اميرالمومنين علي بن ابيطالب وصي رسول الله، و علي ائمه المسلمين سلام الله عليهم اجمعين و علي ذريه رسول الله و رحمه الله و بركاته و عليك السلام ايها الصالح ابن الامام موسي كاظم عليه آلاف التحيه و الثناء و رحمه الله و بركاته اللهم اني اسئلك ان تختم الي بالسعاده و تزرقني خير الدنيا و آلاخره و تقبله بارمك و عزتك و رحمتك يا ارحم الراحمين و صلي الله علي محمد و آله اجمعين منبع : http://ardebil.awqaf.ir/news/view-8648.aspx

08 اسفند 1391   
narsis
salam bebakhshid man jayi khundam ke sare ememzde faghat dar tehran hast va badaneshun dar ardebil vahe shode in sehat dare??

04 آبان 1391   
علی
سالهاست که در کنار مرقد مطهر امامزاده صالح سکونت داریم انشاالله خرابی های اطراف امامزاده ترمیم گشته ماراهم خوشحال کند علی شهبازی

24 شهريور 1391   
سهیلا
سلام من دختری از اهواز هستم شیفته امامزاده صالح و منطقه تجریش هستم در ارزوی زندگی در کنا رحرم هستم



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=2444
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.