تاريخ انتشار: 07 شهريور 1390 ساعت 10:27:21
عبادت و روزه پيامبر اسلام (ص)

«...پيامبر اكرم حضرت محمد (صلي الله عليه وآله) ...پاره‏اى از شب، گاهى نصف، گاهى ثلث و گاهى دو ثلث شب را به عبادت مى‏پرداخت. با اين كه تمام روزش- خصوصاً در اوقات توقف در مدينه- در تلاش بود، از وقت عبادتش نمى‏كاست. او آرامش كامل خويش را در عبادت و راز و نياز با حق مى‏يافت. عبادتش به منظور طمع بهشت و يا ترس از جهنم نبود؛ عاشقانه و سپاس گزارانه بود. روزى يكى از همسرانش گفت:

 تو ديگر چرا آن همه عبادت مى‏كنى؟ تو كه آمرزيده‏اى!

 جواب داد: آيا يك بنده سپاس گزار نباشم؟

بسيار روزه مى‏گرفت. علاوه بر ماه رمضان و قسمتى از شعبان، يك روز در ميان روزه مى‏گرفت. دهه آخر ماه رمضان بسترش به كلى جمع مى‏شد و در مسجد معتكف مى‏گشت و يك سره به عبادت مى‏پرداخت، ولى به ديگران مى‏گفت:

 كافى است در هر ماه سه روز روزه بگيريد.

 مى‏گفت: به اندازه طاقت عبادت كنيد؛ بيش از ظرفيت خود بر خود تحميل نكنيد كه اثر معكوس دارد. با رهبانيت و انزوا و گوشه‏گيرى و ترك اهل و عيال مخالف بود. بعضى از اصحاب كه چنين تصميمى گرفته بودند مورد انكار و ملامت قرار گرفتند. مى‏فرمود: بدن شما، زن و فرزند شما و ياران شما همه حقوقى بر شما دارند و مى‏بايد آنها را رعايت كنيد.

در حال انفراد عبادت را طول مى‏داد؛ گاهى در حال تهجّد ساعتها سرگرم بود؛ اما در جماعت به اختصار مى‏كوشيد، رعايت حال اضعف مأمومين را لازم مى‏شمرد و به آن توصيه مى‏كرد.»

 

** مجموعه آثار استاد شهيد مرتضي مطهري ، جلد دوم ، صفحه 258 **

   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=2287
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.