استفاده از سيمکارتهاي اعتباري در کشور و بيتوجهي اين شرکتها به ثبت نام مشترکان باعث شده طي سالهاي اخير علاوه بر مزاحمتهاي تلفني با گروه جديدي از مجرمان تلفني روبرو شويم که بعد از اقدامات مجرمانه شان بدون اينکه ردي از خود باقي بگذارند متواري ميشوند.
به گزارش مهر، همزمان با گسترش خطوط تلفن در ايران يکي از معضلات استفاده کنندگان از آن به ويژه براي بانوان موضوع مزاحمان تلفني است. افرادي که گاهي براي تفريح خود باعث از هم پاشيده شدن کانون خانوادهها ميشوند. بررسي پروندههاي دادگاههاي خانواده نشان ميدهد که مشکل بخشي از زوجهايي که براي جدايي به دادگاه ميآيند موضوع مزاحمان تلفني و سوءتفاهمات ايجاد شده مربوط به آن است. ليلا که براي طلاق توافقي به همراه همسرش به دادگاه آمده است ميگويد: من و همسرم زندگي آراميداشتيم. اما يک مزاحم ناشناس اين زندگي را برهم زد. او در تماس با همسرم حرفهاي دروغي را گفت که باعث شد شوهرم به رفتار من شک کند.
مرد مزاحم شبها نيز به تلفن همراه من زنگ ميزد و حرف نميزد. هر روز شک همسرم بيشتر ميشد. به طوري که اين اواخر شوهرم اجازه نميداد من تنها از خانه خارج شوم و تلفن همراهم را نيز شبها چک ميکرد. ابتدا شکايتي را عليه مرد مزاحم مطرح کرديم. او از يک شماره اعتباري تماس ميگرفت و موقع ثبت نام هيچ مدرک شناسايي ارائه نکرده بود. ديگر نميتوانستم اين وضعيت را تحمل کنم. همسرم به من اعتمادي نداشت و سرانجام تصميم به جدايي توافقي گرفتيم. از حدود 6 سال قبل با ورود خطهاي اعتباري تلفن همراه ميزان مزاحمان افزايش يافت و اغلب مزاحمان تلفني از اين خطها استفاده ميکنند.
اين خطها با قيمتي پائين و بدون ثبت نام و حتي محدوديت سني در اختيار متقاضيان قرار ميگيرد و وسيله اي براي مزاحمان و برخي اقدامات تبهکارانه مجرمان شده است. در حال حاضر رديابي تماس از تلفنهاي ثابت و همراه اول به راحتي امکانپذير بوده و به اين دليل مجرمان از اين خطوط براي اقدامات خود استفاده نميکنند. از سوي ديگر ارائه سيم کارت از سوي نمايندگيهاي يکي از شرکتهاي عرضه کننده سيم کارت بدون دريافت مدارک به متقاضيان و عدم همکاري اين شرکت با پليس براي برخورد با مزاحمان باعث شده استقبال مجرمان و مزاحمان تلفني از اين خطوط افزايش يابد. فروش سيم کارتهاي اعتباري بدون ضابطه صداي پليس و مسوولين نيروهاي امدادي را هم در آورده است. به طوري که بر اساس آمار بيشتر مزاحمان تلفني پليس و اورژانس با خطوط اعتباري ايرانسل تماس ميگيرند.
سرهنگ غلامعلي کريمي – معاون عمليات پليس تهران بزرگ در اين رابطه ميگويد: روزانه 2500 نفر بي جهت مزاحم مرکز فوريتهايي پليسي 110 ميشوند که ميانگين سني آنها هفت تا 18 ساله است که گاها ضمن اعلام خبر کذب اقدام به فحاشي کرده، برخي مواقع نيز به جاي صحبتکردن، فوت کرده يا نوار مبتذل پخش ميکنند. بسياري از مزاحمان اين مرکز از طريق شمارههاي ايرانسل اقدام به ايجاد مزاحمت براي اين شماره فوريتي ميکنند. اين در حالي است که اين شرکت براي برخورد يا کنترل مزاحمان کمک اثر بخشي به پليس نميکند. مزاحمان تلفني نيمي از تماسهاي اورژانس را به خود اختصاص ميدهند که با اعلام ماموريتهاي دروغين مشکلاتي را براي امدادگران بوجود آورده است.
حسن عباسي – مدير روابط عمومي اورژانس تهران – با اشاره به اين موضوع به مهر گفت: بيشتر مزاحمان تلفني اورژانس را مالکان خطوط ايرانسل و باجه تلفن همگاني تشکيل ميدهند. متاسفانه باجههاي تلفن همگاني بدون کارت و با فشار يک دکمه به اورژانس متصل ميشوند که اين باعث شده مزاحمان تلفني اورژانس که اغلب افراد کم سن و سال هستند از باجههاي تلفن همگاني استفاده کنند. آمار قابل توجه اي از مزاحمان را هم مشترکان ايرانسل تشکيل ميدهند که متاسفانه اين شرکت همکاري خوبي براي شناسايي و اخطار با مزاحمان ندارد. طي سالهاي اخير خطوط تلفن همراه اعتباري علاوه بر مزاحمت وسيله اي براي کلاهبرداريها نيز شده است. اين کلاهبرداران با استفاده از اين خطوط اقدامات مجرمانه خود را انجام ميدهند و بدون اينکه هيچ ردي از خود باقي گذارند متواري ميشوند.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداري پليس آگاهي با اعلام افزايش کلاهبرداري به شيوه تلفني در کشور، ميگويد: در حال حاضر کلاهبرداران شيوه کلاهبرداري خود را تغيير داده و از طريق تلفنهاي اعتباري با طعمههاي خود تماس ميگيرند چون شناسايي متهمان از اين طريق دشوارتر است. سرهنگ اميدي افزود: علاوه بر اين کهبا ورود تلفن همراه وسيله جديدي براي ايجاد مزاحمت بهبازار آمد، سرعت و سهولت ارتباطات مجرمان نيز افزايش يافت. وي خاطر نشان کرد: برخي از اين جرايم را شرايط اقتصادي و اجتماعي بر جامعه تحميل کرد و برخي نيز در نتيجه بياحتياطي و بيمبالاتي بزهديدگان روي داده است، اما در هر صورت عدهاي از اين بابت متضرر شدند که هنوز هم ادامه دارد. در اين بازار آشفته برخي نمايندگيهاي فروش سيمکارت اعتباري فقط به سود کسب شده توجه ميکنند و بدون دريافت مدارک از متقاضيان به آنها سيم کارت ميفروشند.
براي بررسي اين موضوع به يکي از مراکز فروش سيم کارت در خيابان... رفتيم که مدير آنجا ادعا کرد در صورتي که بخواهيم مورد شناسايي قرار نگيريم ميتوانيم با مشخصات افراد ديگر ثبت نام کنيم. به نظر ميرسد توجه اين شرکتها به جذب مشتري بيشتر و اطلاع مشترکان از سهل انگاري شرکتها در برخورد با مزاحمان و متخلفان باعث شد اين گروه از مجرمان تلفني با خيالي راحت به اقدامات مجرمانه خود ادامه دهند.