یادگار امام گفت: خداوند قانون ثابتی دارد اگر در جامعه ای حقوق مردم، عدالت، وضع معیشت و شکر نعمت رعایت نشود، بلایی که سر نظامهای جور آمد سر دیگر نظامها نیز می آید.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلین سیدحسن خمینی که در جمع زندانیان سیاسی مسلمان عصر ستمشاهی در حسینیه جماران سخن میگفت، با اشاره به آیه شریفه "لان شکرتم لازیدنکم" به تبیین چرایی و چگونگی شکر نعمت پرداخت و اظهار داشت: شکر نعمت هم آثار وضعی زیادت نعمت را در پی دارد و هم اینکه یک وظیفه و تکلیف است و باید به انجام آن تن داد. در این راستا، نعمت انقلاب، نعمت دفاع مقدس، نعمت خون های پاک و نعمت مجاهدت های یکایک مبارزان، همه، شکر بزرگ لازم دارد.
وی شناخت نعمت را لازمه شکر نعمت دانست و تاکید کرد: شکر هر نعمتی به این است که آن نعمت را در درجه اول بشناسیم و اگر نشناسیم اساسا نمی توانیم به درستی تکریمش کنیم. مردم، دشمنان مجهولات خود هستند. نمی توان بدون شناخت از یک واقعیت آن را تکریم کرد. بندگان شاکر بسیار کم هستند چون بسیاری تصور درستی از شکر ندارند.
یادگار امام با تاکید بر ضرورت شناخت ثمرات انقلاب، اظهار داشت: وقتی انقلاب پیروز نشده بود، بسیاری از آن، دوری می کردند چون نفعی برایشان نبود و بیشتر محنت و شلاق و زندان در پی داشت. مبارزان انقلاب، زمانی به کاروان انقلاب ملحق شدند که حطام دنیا در آن نبود و به قول معروف آش نذری پخش نمی کردند.
سیدحسن خمینی همراهی رهبری انقلاب با مبارزان را شرط اساسی پیروزی انقلاب عنوان کرد و گفت: رهبر یک جنبش باید پیشتاز باشد و پیروانش احساس کنند که او پیش از همه در مضیقه است. اگر رهبر در رفاه باشد مردم احساس دلگرمی نمی کنند. رفتار امام در این وجه، بسیار عمیق است. امام در نجف با وجود هوای کثیف و آلوده آن شهر، در طول 13سال، هرگز به کوفه که هوای خوبی داشت و در میان علما معمول بود، مسافرت نکردند ، به این دلیل که یارانش در ایران در شرایط بدی زندگی می کردند. شهادت حاج آقا مصطفی را هم می توان در راستای همین مسئله، تحلیل کرد.
وی با تاکید بر شناختن و شناساندن نعمت انقلاب برای شکرگزاری آن گفت: هیچ جمعی بهتر از مبارزان پیش از انقلاب، نمی توانند نعمت انقلاب را به درستی تحلیل و بررسی نماید. کانون زندانیان سیاسی به دلیل برخورداری از حوزه های نفوذ بسیار متنوع، نقش مهمی در تحلیل و شناساندن این نعمت دارند.
سیدحسن خمینی در ادامه ،دومین شرط شکرگزاری نعمت را به کارگیری آن در مسیر درست عنوان کرد و اظهار داشت: شکر نعمت زبان این است که سخن خوب در بیان جاری شود. شکر نعمت انقلاب نیز که بلاشک نعمت بزرگی است، این است که باید در مسیر درست قرار گیرد.
یادگار امام با بیان اینکه انقلاب مانند هر دستاورد دیگری این قابلیت را دارد که از مسیر خارج شده و فاسد شود، گفت: علامه مجلسی در یکی از آثار خود، با ادله بسیاری، ثابت کرده است که حکومت صفویه به حکومت امام عصر(عج) متصل خواهد شد. این اتفاق نیفتاد برای اینکه کسانی که حکومت را اداره می کردند لیاقت و تلاش لازم را نداشتند. امام می گفت، با کسی عقد اخوت نبسته است. بر همین اساس باید گفت، خداوند نیز با کسی عقد اخوت نبسته است. اگر درست عمل نکنیم خداوند ما را می برد و افراد دیگری جای ما می گذارد.
وی اظهار داشت: خداوند قانون ثابتی دارد اگر در جامعه ای حقوق مردم، عدالت، وضع معیشت و شکر نعمت رعایت نشود، بلایی که سر نظامهای دیگر آمد سر دیگران نیز می آید. تاریخ صفویه، بسیار خواندنی است. شاید از نظر برخی مبانی، آن وجه کاریزماتیک که در روزگار ما مطرح است، در دوره صقویه نیز مطرح بود. آنقدر این وجه کاریزماتیک در این دوره قوی است که بعد از ان حکومت نیز تا مدتها ادامه دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه عظمت انقلاب، قابل بررسی است گفت: انقلاب و تحول بزرگ سی و سه سال پیش، نعمتی بود که از ناحیه خدا به ما رسید. حتی کسانی که درباره انقلاب بد می گویند، می دانند که این کار، چقدر عظیم بوده است.
سیدحسن خمینی به تبیین شرایط پیروزی انقلاب و تحولات آن دوران پرداخت و اظهار داشت: در دنیایی که معنویت مرده و مسیحیت به کلیسا خزیده بود. بیش از نیمی ازجهان ، کمونیست بودند و بر سر در کلیساها نوشته بودند، دین افیون توده ها است، با انقلاب اسلامی، تغییر گفتمان بسیار شگرفی صورت گرفت و دین به عرصه تاثیر اجتماعی بازگشت.
یادگار امام با اشاره به فجایع و مفاسد عصر سلسله پهلوی، گفت: گاهی اوقات وقتی درباره مسئله ای ، زیاد سخن گفته می شود، مردم احساس می کنند شاید این گفته ها غلو آمیز است. اما وجود ظلم و فساد در دوره پهلوی یک واقعیت است. استبداد به معنی واقعی کلمه حاکم بوده است. اما بهناگاه جامعه متحول و بساط ظلم و فساد برچیده شد.
سیدحسن خمینی ادامه داد: زمانی به زور، زنان را بی حجاب کردند. اما بعدها، با تحول بزرگ دینی در دوره انقلاب، زنان ما با اراده خود، حجاب را پذیرفتند. جامعه زمانی دین را از زبان ما می پذیرد که ببیند ما مشکل را حل می کنیم. مردم با متون فقهی، سراغ دین نرفتند. با مطالعه اندیشه های دینی و فلسفی امام، سراغ امام نرفتند. از خود امام به سراغ اندیشه های او رفتند. امام را دیدند و فهمیدند که او گره گشای جامعه است و پذیرفتند.
سیدحسن خمینی در پایان با اشاره به بیداری جهان اسلام و آروزی توفیق برای مسلمانان سراسر جهان، خطاب به زندانیان سیاسی مسلمان پیش از انقلاب گفت: امروز یکایک شمایید و این انقلاب. با شکر این انقلاب معرفی و استفاده درست از آن است، که می توانیم نعمت آن را زیادت ببخشیم و خدای ناکرده با کفران آن، باعث از دست دادن آن می شویم.
پیش از سخنان یادگار امام، برخی از اعضای کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب، از جمله عباس دوزدوزانی، دکتر صفاری، لطف الله میثمی، مجید قانعی در سخنانی به بیان خاطرات خود از دوران مبارزه و انقلاب پرداختند.