چگونه است که پس از پيامبر با اهل بيت ايشان آنچنان رفتارهايي ميشود که در تاريخ نقل شده است؟
حجت الاسلام و المسلمين سيدحسن خميني، در يکصدويکمين جلسه درس خارج اصول فقه خود در مدرسه دارالشفاي قم سالروز مواليد حضرت زهرا(س) و امام خميني(س) و فرا رسيدن روز زن را گرامي داشت و به تشريح مقام اهل بيت(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) پرداخت.
سيد حسن خميني در تبيين فلسفه محبت به اهل بيت گفت: محبت به خاندان پيامبر سرمايه آنها نيست بلکه سرمايه مسلمين است تا با آن راه سعادت و هدايت را يافته و بپيمايند و پيامبر نيز اين محبت را براي خودشان يا خانوادهشان نميخواهند بلکه ميخواهند تا به وسيله اين محبت مسلمين پس از نبي مکرم اسلام(ص) راه هدايت را گم نکنند و طريق استکمال را بپيمايند،
همانطور که عبادات ما و بندگي ما چيزي به مقام کبريايي خداي سبحان نميافزايد، شادي و غم ما در ايام شادي و غم اهل بيت و نيز محبت ورزيدن ما به آنها چيزي به شأن و مقام پيامبر و عترت طاهرهاش نميافزايد چرا که مقام آنان همان مقام «دني فتدلي فکان قاب قوسين او ادني» است و عبادت براي خداي سبحان يا محبت به اهل بيت موجب ارتقاء، استکمال و تعالي خود انسان است. بنا بر اين محبت به اهل بيت و دشمني با دشمنان آنان نمادها و پرچمهايي است که موجب ميشود مسلمانان گمراه نشوند و مسير تکامل خود را پي بگيرند.
سيدحسن خميني افزود: نکته پيچيدهاي که وجود دارد اين است که با وجود اين همه تأکيد بر محبت آل پيامبر و با علم به اين که محبت اهل بيت سرمايه مسلمين است، همانطور که امروز هم برادران اهل سنت ما اين محبت را در سينه دارند و سرمايه خويش ميدانند چگونه است که پس از پيامبر با اهل بيت ايشان آنچنان رفتارهايي ميشود که در تاريخ مسلمين نقل شده است؟
وي در پاسخ به اين سؤال با بيان مطلبي از فخر رازي اظهار كرد: فخر مي گويد که برخي گفتهاند مقصود از آل پيامبر همه آن کساني هستند که کارشان به پيامبر واگذار شده است يعني امت اسلام، بنا بر اين محبت به آل پيامبر يعني محبت به همه مسلمين .
هرچند فخر رازي پس از آن بر تماميت اين قول اشکال ميکند و اهل بيت پيامبر را قدر متيقن و مصاديق حتمي آل محمد بر ميشمارد و ميگويد که آل بودن ساير مسلمين محل اختلاف نظر است اما آنچه مهم است وجود تحليل گراني است که کلام پيامبر را بر خلاف ظاهر صريح آن در لزوم محبت و مودت به اهل بيت به معناي ديگري تحليل ميکنند و پيام صريح پيامبر را با چين مغالطاتي از مقصود اصلياش باز ميگردانند.
کساني که اين سرمايه بزرگي را که پيامبر در اختيار مسلمين قرار دادهاند با چنين تحليلهايي از ميدان توجه آنان خارج ميکنند. اين نکته درس بزرگي است که بايد به آن توجه کرد.
وي افزود: بنا بر استدلالهاي فخر رازي و رواياتي که نقل کرده است محبت حضرت زهرا (س)و عترت طاهره براي همه امت اسلام واجب است چرا که فخر مي گويد بي ترديد حضرت فاطمه زهرا و حسنين و علي (عليهم السلام) محبوب پيامبر بودهاند و چون در قرآن پيروي و متابعت از پيامبر (ص)واجب شمرده شده پس محبت داشتن به اهل بيت به عنوان متابعت از پيامبر واجب است. افزون بر آنکه مسلمانها امر شدهاند در تشهد نماز به آل محمد درود و صلوات بفرستند.
يادگار امام راحل گفت: آنچه موجب تعجب و تأسف است آن است که چگونه چنين چيزي رخ ميدهد که پيامبر خدا چيزي مانند محبت به عترت و خاندانش را از مسلمانان بخواهد و آنها را به محبت و مودت آنها سفارش کند و آنان اين چنين برعکس سفارش و خواست پيامبرشان عمل کنند.
منبع : روزنامه مردم سالاری