«اي علي! من فاطمه (سلام الله عليها) دختر محمد (صلي الله عليه و آله) هستم. حنوط و غسل و كفن كردن مرا در شب به انجام رسان و شب بر من نماز بگزار و شب مرا دفن كن و هيچ كسي را اطلاع نده! تو را به خدا ميسپارم و بر فرزندانم تا روز قيامت سلام و درود ميفرستم.»
«حضرت زهرا (س) زماني كه اجلشان نزديك شد و در بسترشان به حالت احتضار بسر ميبردند، علي (ع) بر بالاي بسترشان آمدند و بعد از صحبتهايي كه با همديگر كردند، فاطمه (س) اجازه خواستند تا چند وصيّت به همسرشان علي (ع) كنند. (1)
از جمله وصاياي حضرت زهرا (س) به علي (ع) اين بود كه گفتند: اي پسرعمو! وقتی که از دنيا رفتم جنازهام را شبانه تشييع كن و مراسم تشييع من را اعم از غسل و كفن و نماز خواندن و دفن كردن بايد در محيطي مخفي و پنهان انجام دهيد و فقط به كساني اجازه حضور در تشييع دهيد كه ظلم و جفا نسبت به من روا نداشتهاند.
و حتي به يك نقل حضرت زهرا (ع) تصريح كردند كه «نگذاريد ابيبكر و عمر بر من نماز بخوانند و در تشييع جنازه من شركت كنند».
بعد بحث در اين است كه علّت اجازه ندادن حضرت زهرا (س) براي حضور برخي در اين مراسم تشييع بيانگر چيست؟
يقينا حضرت زهرا (س) با اين كارشان ميخواستند بار ديگر همانند جريان فدك مبارزهاي تازه را با وصيّتنامه سياسي خويش شروع كنند كه ضربه سهمگيني به حكومت وقت وارد سازند. (2)
فاطمه اطهر (س) با وصيّت خويش افكار خفته مردم مدينه را بيدار ميساختند و توجه افكار عمومي را نسبت به پايمال كردن حق خويش جلب ميكردند. (3)
اميرالمؤمنين با عمل به وصيّت زهرا (س) اذهان جامعه را دچار شك و ترديد كردند و مشروعيت خليفه را زير سوال بردند و مظلوميت زهرا (س) را بيشتر آشكار ساختند و اين سوال را هميشه براي همگان مطرح كردند كه چرا قبر زهرا (س) مخفي مانده است.
بدين طريق زماني كه حضرت زهرا (س) از دنيا رفتند، مردم سراسيمه به خانه زهرا (س) ميآمدند و منتظر بيرون آمدن جنازه بودند كه علي (ع) به ابوذر گفتند: برو و با صداي بلند اعلام كن كه برگردند چرا كه تشييع جنازه دختر رسول خدا امشب صورت نميگيرد و به تأخير افتاده است.
مردم كه متفرق شدند، حضرت علي (ع) با كمك اسماء بدن حضرت را غسل و كفن كردند و در نيمه شب با عدهاي از نزديكان و ياران خويش پيكر حضرت زهرا (س) را تشييع كردند. البته در اينكه چه كساني در تشييع جنازه حضرت حضور داشتند اختلاف است، ولي آنهايي كه به اتفاق نامهاي آنها آمده است عبارتند از: سلمان، ابوذر، مقداد، عمار، عباس و زبير و چند تن ديگر كه اينها به همراه امام علي (ع) جنازه دختر رسولخدا را شبانه تشييع كرده و به خاك سپردند و حضرت علي (ع) قبر فاطمه (س) را همسطح زمين كردند و حتي روايت شده در چند نقطه در بقيع، حضرت قبر درست كردند تا متوجه نشوند كه قبر فاطمه (س) كداميك است و اينگونه است كه راز مخفي ماندن قبر فاطمه (س) براي هميشه مانده است و كساني هم كه حضور داشتند، ديگر بعدها محل اختفاء قبر فاطمه (س) را بيان نكردند. (4)
بنابر بعضي روايتها، عمر و ابوبكر از جمله كساني بودند كه چون صبح شد به در خانه علي (ع) آمدند براي تشييع جنازه كه مقداد ندا داد كه ديشب حضرت زهرا (س) به خاك سپرده شد. اين دو تن به شدّت خشمگين شدند و بر علي (ع) اعتراض كردند.
به احتمال زياد حضرت زهرا (س) كه اين وصيّت را كردند، شايد به خاطر اين بود كه نخواستند اين دو تن در تشييع جنازه ايشان حضور پيدا كنند. (5)
پی نوشت:
1- احتجاج الزهرا فاطمه تأليف شيخ حجه اللّه النجفي الرضوي الاميري، ص 210.
2- شهين خشاوي، زندگاني سياسي حضرت زهرا(س) ص 280.
3- رنجهاي زهرا (س)، علامه سيد جعفر مرتضي عاملي، ترجمه محمد سپهري، ص 223.
4- بحارالانوارج دهم، ص 195.
5- تحليل سيره فاطمه الزهرا، علياكبر بابازاده، ص 255»
منبع : پایگاه اینترنتی جهان