تفکر در قرآن و روایات آیت الله جوادی آملی :
« قرآن حكيم از دو راه انسانها را به فكر و نظر فرا مىخواند : يكى با ذكر عنوان ”تفكر“ و ”تعقل“ و ديگرى با طرح بحثهاى قرآنى كه با تفكر همراه است. گاهى در يك آيه از عنوان تفكر و تعقل سخنى به ميان نمىآيد ولى در آن برهان عقلى و فكرى مطرح مىشود. خود استدلال، تشويق به تفكر است و بنابراين لازم نيست گفته شود: « إن فى ذلك لايات لقوم يتفكرون «(سوره رعد، آيه .3) .
روايات هم مانند قرآن از دو راه جامعه بشرى را دعوت به تفكر مىكند : هم در خود روايات، عنوان تفكر و تعقل مطرح مىشود مانند: «تفكر ساعة خير من عبادة سنة «(بحار، ج 68) يا ستين سنة «(بحار، ج 66).گاهى نيز معارف برهانى در روايت ارائه مىشود كه ادارك آن بدون فكر و نظر ممكن نيست .»
|