تاريخ انتشار: 25 بهمن 1403 ساعت 18:16:28
درباره تغییر دنیایِ ظلم به دنیایِ عدالت و رحمت در ظهور جهانی حضرت مهدی(عج)

از شاخصه های مهم دوران غیبت ظلم‌فراگیر در جهان است.

این ظلم بر طبیعت ، جانداران ، انسانها و انسانیت و اخلاق ، و دین رفته و میرود .

 ظلم به طبیعت

به تعبیر علامه طباطبائی؛ انسان برای منفعت و سودجوئی آنچنان دست به طغیان گریی میبرد که دوست دارد همه چیز را در اسخدام خود در آورد !

امروز گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا ، تخریب محیط زیست ، و یا تجاوز به زیستگاه حیوانات با ابزار تمدن درد آور است !

حضور امام عصر (عج) جلوی این تخریب های نابودکننده را میگیرد و انسان با طبیعت آشتی میکند.

در حدیثی از قول امام حسن مجتبی (ع) چنین آمده ؛ "تَصْطَلِحُ فی مُلْکهِ السِّباعُ‌" ؛ درندگان با یکدیگر صلح می‌کنند ، " یخْرِجُ الْارْضُ افْلاذَ کبِدِها" ؛ زمین آنقدر منابع نیرو و ذخیره‌ها دارد که الی ماشاء الله. زمین حداکثر نیرویی را که دارد، گنجهای مدفونی را که دارد دراختیار بشر می‌گذارد. آسمان برکاتش را می‌بارد. (منتخب الاثر.ج۳ص۱۸۵)

استاد مطهری میگوید: « زندگی بشر در آینده منتهی می شود به عالی ترین و کامل ترین زندگی ها که از جمله آثاری که در آن هست آشتی انسان و طبیعت است و آن این است که زمین تمام معادن خود را در اختیار انسان قرار می دهد, آسمان تمام برکات خود را در اختیار انسان قرار می دهد و همه این ها خود تکامل تاریخ است.»

 ظلم به انسان

ظلم به انسان انچنان فراگیر است که شامل همه حق کُشی ها و شکنجه ها و سرقت ها و .. میشود . همان چیزی که از آن به امنیت نام میبریم.

در ظهور حضرت (عج) این ظلم ها تمام میشود ظالمی جرات چنین ظلمی نخواهد داشت .

رسول خدا (ص) زمانه ظلم در دوران غیبت را چنین توصیف نموده : فرمود: « و آن قیام در هنگامی‌ است که دنیا دچار آشفتگی می‌گردد و مردمان به یکدیگر می‌تازند، نه بزرگسال به خردسال  رحم  می‌کند، و نه قدرتمند به ناتوان، در این هنگام خداوند به او (امام غایب) اجازه خروج می‌دهد./و ذلک عندما تصیر الدنیا هرجا و مرجا، و یغار بعضهم علی بعض، فلاالکبیر یرحم الصغیر، و لاالقوی یرحم الضعیف، فحینئذ یاذن الله له بالخروج.» (بحار،ج ۵۲ ص۳۸۰)

و این ظلم ها مرتفع میشود ؛

حضرت صادق(ع)فرمود: «هرگاه قائم قیام کند، به عدل حکم می‌کند و در ایام او جور مرتفع شود و به وسیله او راه‌ها امن گردد، زمین برکاتش را خارج می‌سازد و هر حقی به صاحبش برگردانده می‌شود./اذا قام القائم (عج) حکم بالعدل وارتفع الجور فی ایامه و آمنت‌به السبیل و اخرجت الارض برکاتها و رد کل حق الی اهله» (ارشاد/۳۴۲)

امام رضا (ع) فرمود: "آنگاه که خروج کند، ترازوی عدل را در بین مردم می‌نهد، پس هیچ‌کس به دیگری ظلم نمی‌کند./ فاذا خرج وضع میزان العدل بین الناس، فلا یظلم احد احدا" (کمال الدین/۳۷۲) 

 ظلم به اخلاق و انسانیت !

ظلم به انسان از مقوله جسمی و مادی و جغرافیایی است، یعنی دزدی و اختلاس و تجاوز به خانه و .. تا شکنجه و خونریزی ! که در قسم دوم مندرج بود . اما ظلم به اخلاق و ظلم به انسانیت ؛ بسیار سنگین است . امام عصر (عج) در برداشتن ظلم از روی اخلاق و انسانیت موفق است .  یعنی دیگر توجیه ظلم ظالم دیده نمیشود ، دیگر از مقام پرستی و ریاکاری و نفاق و دروغ و ..  خبری نیست .

در اینجاست که به تعبیرگویای امام صادق (ع) حالِ مردم خوب میشود ، متن حدیث چنین است: «حال عموم مردم را بهبود بخشد، و خداوند وحدت کلمه پدید آورد، و بین قلب‌های پراکنده الفت ایجاد کند، و خداوند در زمین معصیت نشود، و حدود الهی میان مردم اجرا شود و خداوند حق را به اهلش باز گرداند. / و یحسن حال عامه العباد، و یجمع الله الکلمه، و یؤلف بین قلوب مختلفه، و لا یعصی الله (عزّوجلّ) فی ارضه، و یقام حدود الله فی خلقه، و یرد الله الحق الی اهله.» (کمال الدین/۲۸۳)

در این راستا هر چیزی که ناخواسته حالِ مردم را میتواند بد کند آن هم برداشته میشود ؛

امام  باقر (ع) فرمود: « جاده بزرگ و اصلی را توسعه می‌دهد تابه ۶۰ ذراع برسد و تمام مساجدی را که در مسیر قرار دارند خراب می‌کند و تمام دریچه‌هایی که به راه‌ها گشوده می‌شود می‌بندد و بالکن‌ها و فاضلاب‌ها و ناودان‌هائی که در راه (عبور مردم) باز می‌شود می‌بندد./و یوسع الطریق الاعظم فیصیر ستین ذراعا و یهدم کل مسجد علی الطریق و یسد کل کوه الی الطریق‌ و کل جناج و کنیف و میزاب الی الطریق» (بحار ۱۳ / ۱۸۶)

 ظلم به دین

ما دیروز و امروز بیشتر شاهد شرائط منفی در حوزه کشورهای اسلامی هستیم .

نمونه اول ؛ 

دزدان بظاهر مقدسی که چهره ارزشی بخود گرفته اند ؛

"عبدالسلام هروی گوید از امام هشتم (ع) سوال کردم امام عصر (ع) در قیام‌خود از چه نقطه ای آغاز میکند ، حضرت رضا (ع) فرمود : از کسانیکه دزدان مسجد الحرام هستند ! / قُلْتُ لِأَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا(ع) یابن رسول الله ؛ بِأَیِّ شَیْ‌ءٍ یَبْدَأُ الْقَائِمُ(ع)مِنْکُمْ إِذَا قَامَ  ؟ قَالَ یَبْدَأُ بِبَنِی شَیْبَةَ فَیُقَاطِعُ أَیْدِیَهُمْ لِأَنَّهُمْ سُرَّاقُ بَیْتِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. 

(عیون أخبار الرضا، ج‌۱/۲۷۳ وسائل ج۲۵۲/۱۳).

نمونه دیگر ؛ 

شاهدیم در کشورهای اسلامی ، زمامداران بی اخلاق عرصه را تنگ کرده اند ! 

در این باره امام عصر(عج) به علی بن مهزیار که سوال از زمان قیام نمود ، فرمود : " قیام زمانی است که بین شما و کعبه کسانی هستند که اخلاق در وجود آنان نیست ! / .. اذا حیل بینکم و بین الکعبه باقوام لا خلاق [خلاف] لهم ..(کمال الدین/۴۲۶ )

این بی اخلاقی ها در بیان حضرت رسول الله (ص) چنین آمده که فرمود: "روزی بر امت من می آید که از قرآن فقط شکلی مانده و از اسلام فقط نامی مانده است ، مردمان بشدت از محتوای قرآن و اسلام دور میشوند و مساجد گرچه از نظر ظاهری آباد و زیباست اما هیچ هدایتی در آن دیده نمیشود و عالمان هم از چهره منفی خواهند بود که ابتدا و انتهای فتنه ها بسوی آنان است ! / یَأْتِیَ عَلَى امتی زَمَانٌ  وَلا یَبْقَى مِنَ الْقُرْآنِ إِلا رَسْمُهُ و لا یَبْقَى مِنَ الإِسْلامِ إِلا اسْمُهُ یسمون به و هم ابعد الناس عنه ، مَسَاجِدُهُمْ عَامِرَةٌ , وَهِیَ خَرَابٌ مِنَ الْهُدَى , فقهاء ذلک الزمان شر فقهاء تحت السماء منهم خرجت الفتنه و الیهم تعود. (منتخب الاثر از بحار، ج ۱۴ ص ۱۰۹).

در چنین فضایی که ظلم در دین بیداد میکند ، امام عصر (عج) ظهور میکند و دین را از دست ظالمان نجات داده و به مظلومیت آن پایان میدهد ؛ 

امام صادق (ع) می‌فرماید: «هنگامی که قائم ظهور می‌کند، فرمان نو،‌کتاب نو، روش نو و دادگاه (قضای) نو می‌آورد. /اذا خرج القائم یاتی بامر جدید و کتاب جدید و سنه جدیده و قضاء جدید ». (غیبت نعمانی/۲۳۵)

امام صادق (ع) فرمود : «هیچ بدعتی نیست مگر آن که (مهدی) آن را (از پیکر اسلام) می‌زداید و هیچ سنتی نیست، جز این که آن را برپا می‌دارد /لایترک بدعه الا ازالها و لا سنه الا اقامها».

(وسائل‌الشیعه، ج۲۵ص۴۳۶ از ارشاد مفید)

اینجاست که در حدیثی آمده ؛ «زندگان آرزو می‌کنند که ای‌کاش مرده‌ها می‌دیدند عدل و اطمینان و خیر بسیاری را که خداوند به  ساکنان زمین رساند.» 

 عدالت و رفع ظلم چگونه بر پا میشود ؟

این سوال مهمی است چون تحقق چنین مسئله ای بسیار مهم است .

امام عصر (عج) با سه راهکار مهم در برابر ظلم می ایستد و عدالت را تا درون خانه ها پیاده میفرماید که امام صادق (ع) به همین معنا اشاره نمود ؛ "لیدخلن عیهم عدله جوف بیوتهم ." (الغیبه نعمانی /۲۳۴)

 راهکار اول ؛ امام (عج) این مسیر را با جدیت و بدون هیچ گونه تقیه و پوششی انجام میدهد . این درست همان چیزی است که در روایات ما آمده که هر کدام از ذوات مقدسه اهلبیت (ع) در زمان خود، مجبور به رعایت برخی امور و صبر در مورد حاکمان به جهت "تقیه؛ بوده اند .

اضافه بر اینکه یاران او هم در نهایت پاکی و جدیت هستند .

امام علی (ع) فرمود : "دست خود را بر سر بندگان خدا میگذارد و دل آنان محکم و مستحکم میگردد / وضع یده علی رووس العباد فلایبقی مومن الا صار قلبه اشد من زبر الحدید .."(کمال الدین/۵۹۲)

 راهکار دوم ؛ امام (عج) عدالت را با بالاتر بردن خِرد و عقلانیت جامعه به تحقق کامل میرساند.

امام سجاد (ع) فرمود: "خداوند  عقل و خردی و شناخت به آنان عنایت میکند" (کمال الدین/۳۰۰)

وامام باقر (ع) فرمود : "امام دستش را بر سر افراد قرار داده و عقول و خرد آنان کامل میشود / اذا قام قائمنا وضع یده علی رووس العباد فجمع بها عقولهم و کملت به احلامهم .." (کمال الدین / ۶۱۲)

 راهکار سوم ؛ امام عصر (عج) گرچه عدالت برای پاره ای از فاسدان با شمشیر پیاده می کند، اما در رابطه با عموم جهان ؛ او عدالت را با محبت و رحمت خود پیاده خواهد نمود.

در حدیث مشهور "لوح" که ائمه اطهار (ع) یک به یک معرفی شده اند ، امام عصر(عج) به عنوان "رحمةللعالمین" معرفی شده است .( کمال الدین / ۲۹۲)

و این حقیت غیر قابل انکار است که انسان ؛ تشنه محبت و رحمت است و در مواجهه با محبت، بالفور شیفته سرچشمه رحمت و محبت میشود .

و اگر بنا باشد امام (عج) جهان را از زیر شمشیر خود بگذراند ، به قول استادمان آیت الله جوادی آملی ؛ "تازه اول خونریزی است و نه اول عدالت!"

خداوند توفیق درک آن روز کرامت فرماید . ان شاء الله

  تعداد بازديدها: 42
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=102131
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.