فقیه مجاهدی که در اوج تواضع علمی بود عرض ارادتی به شیخالفقهاء و المجتهدین آیت الله العظمى اراکى به مناسبت سالروز رحلت
هشتم آذر ماه، سالروز رحلت آیتالله العظمی اراکی مشهور به شیخالفقهاء و المجتهدین است. مرحوم آیت الله العظمى حاج شیخ محمدعلى اراکى قدس سره الشریف در سال 1312 هجرى قمرى در اراک در بیت مرحوم حجه الاسلام آقاى حاج میرزا آقاى فراهانى که از علماى باتقوا و از عباد اراک بود دیده به جهان گشود. تحصیلات خویش را در همان شهر آغاز کرد، و از محضر بزرگانى همچون آیه الله شیخ محمدسلطان العلماء و مرحوم حجه الاسلام حاج شیخ جعفر شیشى بهره برد. در سال 1332 که مرحوم آیه الله العظمى حائرى در اراک اقدام به تاسیس حوزه علمیه نمود، در حوزه درسى ایشان وارد و مدت 8 سال در درس خارج فقه و اصول آن مرحوم شرکت کرد. و این درسها را با آیه الله سیدمحمد تقى خوانسارى و آیه الله سیداحمد خوانسارى(که در همین دروس حاضر مى شدند) مباحثه مى کردند.
در سال 1340 که مرحوم آیه الله العظمى حاج شیخ عبدالکریم حائرى یزدى از اراک به قم هجرت نمود و حوزه علمیه قم را تاسیس فرمود ایشان نیز در معیت مرحوم آیه الله حائرى به قم مهاجرت فرمود و مجدداً به حلقه درسى مرحوم آیه الله حاج شیخ عبدالکریم حائرى یزدى پیوست و تا آخر عمر آن بزرگوار از محضر ایشان به مدت 23 سال استفاده هاى فراوان برد و به مراحل عالیه اجتهاد نائل شد.
با این همه پس از ارتحال مرحوم حاج شیخ، در درس داماد محترم و شریک بحث خود، مرحوم آیه الله سیدمحمدتقى خوانسارى، به عنوان تجلیل از مقامات معنوى ایشان شرکت مى کرد ایشان از اسبقین شاگردان و از تلامذه قبل و بعد از هجرت و مورد عنایت خاص آن استاد عظیمالشان بودند.
از صفات ممتاز و چشمگیر ایشان شرکت در درس شریک بحث و هم مباحثه خود بود که از نظر مراتب علمى هم رتبه بوده اند. این تواضع در مقابل آیت الله خوانسارى به خاطر عشق به آل محمد و ملکات و صفات نفسانى و برازنده و خصوصیات معنوى آن مرحوم بود، مرد مجاهدى که مقدارى از عمر خود را طبق وظیفه شرعى در جبهه جنگ گذرانید و مدتى در اسارت بسر برد. آن مرحوم، تا آیه الله خوانسارى در قید حیات بودند، به احترام ایشان شروع به تدریس نکردند. نتیجه مباحثات طولانى و دقیق آن دو بزرگوار حاشیه اى است بر عروه که مشترکاً نوشته اند و در موارد اختلاف نظر حکم به احتیاط مى کردند تا نظر هر دو رعایت شده باشد.
حوزه درسى آیت الله العظمى اراکى
مرحوم آیت الله العظمى اراکى پس از فوت آن مجاهد بزرگ، حوزه درسى تشکیل داد، و درسش محل تجمع فضلا و علماى حوزه گردید. از خصوصیات بارز مجلس درس ایشان این بود که حتى المقدور از تکرار و اطناب، اجتناب مى ورزید و معتقد بود طلبه باید قبل از حضور در مجلس درس، مواضع اشکال را مطالعه و مباحثه نموده، سپس در بحث حاضر شود به همین جهت مجلس بحث ایشان براى افراد مبتدى سنگین و غیرقابل هضم بود و براى مجتهدین زحمت کشیده بسیار سودمند، لذا بحث ایشان را خارج خوانده اند، به این معنا که افرادى که چند سال در درس خارج شرکت کرده و به مراتب بالایى از علم نائل شده بودند، از محضر درس ایشان بهره وافى مى بردند. غامض ترین مسائل مشکل علمى را با بیانى شیوا، به سهولت تفهیم مى کردند.
بعد از فوت مرحوم خوانسارى مبحث خارج نکاح ایشان را ادامه دادند و سپس مکاسب محرمه، دو دوره بیع و خیارات، طهارت، اجاره، و در آخر حج را مورد بحث و مداقه قرار دادند و مجدداً کتاب النکاح را در مدرسه فیضیه تدریس فرمودند. علاوه بر این سه دوره اصول را نیز عصرها در مدرسه فیضیه تدریس مى فرمودند.
تالیفات
این مرد بزرگ که وجودش یکى از نعمت هاى مغتنم الهى بود در طول بیش از سه ربع قرن (75 سال) تحصیل و تدریس آثار بسیارى را اعم از تالیف و تقریر بر جاى نهاده است، که عبارتند از
1ـ تقریرات بحث مرحوم آیتالله سلطان العلماء
2ـ تقریرات فقه آیت الله العظمى حائرى، شامل: الف ـ طهارت ـ ب ـ ارث
3ـ تقریرات اصول آیت الله العظمى حائرى (سه دوره)
4ـ رساله فى الاجتهاد و التقلید (تقریر بحث مرحوم حایرى) ـ در ضمن «درالفوائد» استادش به چاپ رسیده است.
5ـ رساله فى الولایه (تقریر بحث مرحوم آیت الله حائرى) ـ در جلد اول «القرآن و العقل» به چاپ رسیده است.
6ـ رساله استفتائات
7ـ حاشیه بر عروه الوثقى
8ـ توضیح المسائل
9ـ مناسک حج
10ـ حاشیه بر دررالاصول مرحوم آیت الله حائرى
11ـ المکاسب المحرمه
12ـ کتاب الخیارات
13ـ رسالتان فى الارث و نفقه الزوجه (از شماره 4 تا 13 همه به چاپ رسیده اند)
14ـ کتاب البیع
15ـ کتاب النکاح و الطلاق
16ـ شرح مفصل عروهالوثقى باب طهارت
17ـ کتاب الطهاره، تقریر بر بحث آیت الله العظمى سیدمحمدتقى خوانسارى
سرانجام این فقیه بزرگ و عالم برجسته دین پس از سالها تلاش در راه خدا و عزت مسلمین، در هشتم آذر 1373 دار فانى را وداع کرده به سوى ملکوت اعلى پرکشیدند.
*روزنامه جمهوری اسلامی
|