تخریب میدان و تندیس شهید مزاری در کابل توسط طالبان تخریب میدان و تندیس یادبود شهید عبدالعلی مزاری، رهبر فقید هزارهها و شیعیان افغانستان توسط طالبان در غرب کابل، واکنشهای گسترده را در پی داشته و تلاشی برای «ایجاد تفرقه» و «هزارهزدایی» دانسته شده است.
به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، شهرداری کابل که اکنون تحت کنترل طالبان فعالیت میکند، شبانه با همکاری نیروهای مسلح طالبان، میدان و تندیس یادبود شهید مزاری در غرب کابل را تخریب کردند.در تصاویر و ویدیوهای که در دسترس خبرنگار شفقنا قرار گرفته است، دیده میشود که طالبان شب هنگام با «بلدوزر» درحال تخریب میدان و تندیس شهید مزاری هستند.
منابع محلی نیز به خبرنگار شفقنا گفتهاند که نیروهای مسلح طالبان هنگام تخریب این میدان، حضور سنگین در محل داشتند و به ساکنان محلی اجازه نزدیک شدن نمیدادند.
میدان شهید مزاری در غرب کابل پس از سقوط دور اول حاکمیت طالبان و با روی کارآمدن حکومت جدید در این کشور، به یادبود عبدالعلی مزاری، رهبر فقید حزب وحدت اسلامی افغانستان و «شهید وحدت ملی افغانستان» ساخته شده بود.
در این میدان (چوک) تندیسی از شهید مزاری نیز نصب و نام شماری از شهدا و همراهان او نیز درج گردیده بود و اطراف آن با فضای سبز احاطه شده بود.
نقطه اوج هزاره زدایی در افغانستان
علی امیری، استاد دانشگاه و نویسنده، در واکنش به تخریب میدان شهید مزاری توسط طالبان نوشته است که این اقدام «نقطه اوج هزاره زدایی» در افغانستان است. به گفته وی «تخریب مجسمه و میدان رهبر شهید(عبدالعلی مزاری) آخرین مرحله هزارهزدایی در افغانستان تحت سلطهٔ طالبان نیست، ولی نقطهٔ اوج آن شاید باشد. نام هزاره در شریعتطالبانی گناه و در سیاست جرم است.»
محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان این موضوع را «تعرض به هویت جهادی و قومی» هزارهها دانسته است.آقای محقق نوشته است: «تخریب یادواره تندیس رهبرشهید مزاری و شهدای عزیز دیگر در میدان شهید مزاری در کابل تعرض آشکار به هویت جهادی وقومی یک بخش بزرگی از مردم افغانستان و یک عمل نفرت انگیز و در راستای اعمال سیاستهای مبتنی بر تبعیض قومی و مذهبی ازسوی گروه طالبان است و به نفع وحدت ملی در کشور نیست.»
احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان نیز در واکنش به تخریب تندیس و میدان شهید مزاری نوشته است: «شهدای راه عدالت و آزادی چون استاد شهید برهانالدین ربانی، قهرمان ملی احمدشاه مسعود و شهید مزاری و بقیه شهدا سنگ قبری و یا خشت میدانی نیستند که با نابودی آن از بین بروند، آنها با مبارزات درخشان بخاطر آزادی و عدالت در دل تک تک این مردم جا دارند و تا روزی که آزادهای در این وطن نفس میکشد و قلبی بخاطر عدالت میتپد آنها زندهاند و فراموش نخواهند شد.»
طالبان پیش از این شب هنگام تندیس شهید مزاری را در این میدان تخریب کرده و سپس روی بخشهای تخریب شده، گچ کشیده بودند. این گروه در بامیان نیز تندیس یادبود شهید مزاری را تخریب کرده بودند.
طالبان در پنجشیر نیز وارد مرقد احمد شاه مسعود شده و سنگ قبر او را شکسته و تخریب کرده و بر آرامگاه او «رقص و پایکوبی» نموده بودند.
تلاش طالبان برای اختلاف میان اقوام
رحمتالله نبیل، رئیس سابق امنیت ملی افغانستان، تخریب میدان و تندیس شهید مزاری در غرب کابل را بخشی از تلاش طالبان برای ایجاد تفرقه میان اقوام افغانستان دانسته است.وی نوشته است: «متاسفانه، طالبان همچون یک فاجعه ویرانگر در افغانستان ظهور کردهاند که هدف اصلیشان ایجاد تفرقه میان اقوام برادر، تضعیف همبستگی ملی و نابودی تاریخ و هویت این سرزمین است.آنها در هر قدمی که برمیدارند، بذر بیاعتمادی و دشمنی را میان مردم میپاشند. از منع تحصیل زنان گرفته تا وادار کردن نخبگان به ترک کشور، از تخریب نهادهای ملی تا غارت ثروتهای ملی و تحریک احساسات قومی، همه اینها بخشی از یک نقشه شوم و پیچیده است. طالبان عمداً در تلاشاند تا با شعلهور ساختن تفرقه و بیاعتمادی، افغانستان را به سوی یک بحران عمیق سوق دهند که نتیجهای جز ویرانی و فروپاشی نخواهد داشت.»
داوود ناجی، رئیس دفتر سیاسی جبهه آزادی افغانستان نیز نوشته است «طالبان با تخریب تندیس شهید مزاری و حذف نام او، نشان دادند که به ویرانی کامل شیرازه وطنداری و زیست باهمی کمر بستهاند. طالبان با این اقدام خود شهادت او را نیز بیاد مردم آوردند و مصداق بازگشت قاتل به صحنه جرم شدند.»
او افزوده است: «آنها در اقدامات مشابه از جمله شکستن تندیس مزاری در بامیان، اتنکردن بر سر قبر شهید احمد شاه مسعود و نمونههای دیگر هر روز نقاب از چهره اصلی شان برمی دارند و نیت اصلی خود را نشان میدهند.»
او خطاب به طالبان گفته است: «تندیسها را بشکنید، رسانهها را سانسور کنید، دروازه مکتب و دانشگاه را ببندید، لوحهها را پاک کنید. با اندیشه آزادی خواهی و عدالت طلبی میلیونها زن و مرد چهمی کنید؟»
طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، به صورت گسترده اقدام به اعمال «تبعیض» علیه شیعیان هزاره در افغانستان و دستداشتن در «سرکوب» و «نسلکشی» آنان کرده است.این گروه رسمیت فقه جعفری را برداشتهاند، تدریس فقه جعفری را حتی در ولایتهای شیعهنشین منع کرده و با عزاداران شیعه در ایام محرم برخورد خشن و تبعیضآمیز داشتهاند.
|