تاريخ انتشار: 24 شهريور 1403 ساعت 21:14:41
محمد کشوری، فعال حوزه ارتباطات: اراده رئیس‌جمهور به حل موضوع فیلترینگ است/ آراء کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در مورد فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی را شفافانه در اختیار مردم قرار دهید/ دولت باید خروجی مشخصی از «رفع فیلترینگ» به جامعه ارائه کند

محمد کشوری، فعال حوزه ارتباطات در گفت و گو با جماران مطرح کرد: برخی از شبکه‌های اجتماعی 15 سال پیش فیلتر شده‌اند/ در گذشته گوشی موبایل اساساً دستگاهی برای اتصال به شبکه اینترنت نبوده است/ دنیا در این سال‌ها تغییر کرده است؛ 15 سال پیش یوتیوب یک چیزی بود، امروز چیز دیگری است.

پایگاه خبری جماران، محسن عربی: در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم و در دوران تبلیغات، یکی از مطالبات  اصلی مردم از کاندیداهای حاضر در عرصه، بهبود وضعیت سرعت اینترنت در کشور بود. به طوری که در میزگرد فرهنگی یکی از سوالات اصلی کارشناسان حاضر، نحوه مواجه دولت با «فیلترینگ» بود، تا جایی که هیچ‌کدام از نامزدهای انتخاباتی حاضر به دفاع از وضعیت موجود نبودند. 

چنین موضوعی ارتباط مستقیمی با «فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی» دارد به طوری که می‌بایست همزمان با پرداخت هزینه‌های گزاف برای خرید بسته‌های اینترنتی، بخشی از درآمد روزانه صرف خرید فیلترشکن برای دور زدن فیلترها و دسترسی به حساب کاربری کرد. حالا پس از حدود یک ماه از معرفی اعضای کابینه دولت آقای پزشکیان، بحث در مورد «رفع فیلترینگ» در جریان است.

ما در پایگاه خبری جماران به سراغ آقای «محمد کشوری» از فعالین خوش‌نام و خوش‌انصاف حوزه ارتباطات رفتیم تا از ایشان سوال کنیم، ساز و کارهای دولت برای «رفع فیلترینگ» چیست؟

 بعد از معرفی اعضای کابینه، آقای دکتر زارع‌پور وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، جای خودشان را به آقای سید ستار هاشمی دادند. مسئولین دولت، قبل از اینکه اعضای کابینه را معرفی کند از سختی‌ها و گرفتاری‌های مردم در فیلترینگ و یا کیفیت اینترنت صحبت کرده بود. در مورد بحث فیلترینگ شاید به صراحت سخنی توسط شخص آقای رئیس‌جمهور نشده بود، اما پیرامون مشکلات مردم در مواجهه با سرعت و کیفیت اینترنت صحبت کرده بودند. بعد از اینکه تغییر اتفاق افتاد، خیلی‌ها معتقند رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی می‌توانند نمونه‌ای از دستاوردهای دولت در بازه کوتاه مدت باشد. می‌خواهم بحث را اینگونه آغاز کنم و  از شما سوال کنم که رفع فیلتر یا افزایش کیفیت اینترنت چقدر تابع تغییر مدیریت است؟ اگر این اتفاق بیفتد، در چه بازه زمانی قابل تحقق خواهد بود؟ با این فرض که ما موضوعات حساس و ویژه  دیگری مثل سیاست خارجی و وضعیت اقتصادی را هم داریم.

«رفع فیلترینگ» به تنهایی چاره‌ساز  نیست، برای بهبود کیفیت اینترنت به بازنگری در مجموعه‌ای سیاست‌ها نیازمندیم

دولت منتخب باید به دنبال «توسعه شبکه اینترنت» در کشور باشد

نارضایتی کابران از کیفیت اینترنت، تنها معطوف به فیلترینگ نیست

اراده رئیس‌جمهور به حل موضوع فیلترینگ است

وزیر جدید ارتباطات باید انگیزه زیادی برای «رفع فیلترینگ» داشته باشد؛ وزیر سابق برای انجام این کار ضعیف بود

دولت باید برنامه‌ای گام به گام برای رفع محدودیت‌های موجود داشته باشد

قرار نیست رئیس جمهور با فشردن یک دکمه همه چیز با به حالت اولیه بازگرداند

آراء شورای عالی فضای مجازی در مورد فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی را شفافانه در اختیار مردم قرار دهید

باید مشخص شود چه کسی و از چه نهادی با «رفع فیلترینگ» مخالف است

بحث فیلترینگ به دلایل مختلف در انتخابات اخیر تبدیل به یک مسئله و متعاقبش یکی از وعده‌های آقای رئیس‌جمهور شد. قطعاًعملکرد و نوع مواجهه دولت با مسأله فیلترینگ جزو یکی از مواردی است که به‌عنوان یکی از شاخص‌های عملکرد و موفقیت دولت خواهد بود.

  تعداد بازديدها: 37
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=100920
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.