تاريخ انتشار: 19 تير 1403 ساعت 14:12:34
رئیس‌ جمهور منتخب و جناح سوم

در حدیث کوتاه اما بسیار پرمحتوائی از امیرالمومنین علیه‌السلام نقل شده که آن حضرت فرمودند: «دوست واقعی تو کسی است که آنچه را می‌فهمد بدون پرده‌پوشی به تو می‌گوید نه آنکس که هرچه را تو بگوئی تایید می‌کند. صَدیقُکَ مَنْ صَدَقَکَ لا مَنْ صَدَّقَک».
کاربردی‌ترین مصداق این حدیث شریف را باید در رفتار حکمرانان جستجو کرد، زیرا آنها همواره در معرض تهاجم فرصت‌طلبانِ بله‌قربان‌گو قرار دارند که تلاش می‌کنند «خاطر مبارک» حکمران آسوده باشد تا خودشان بتوانند به لفت و لیس‌ها ادامه بدهند و در مسندی که هستند باقی بمانند. سقوط بسیاری از حکمرانان ناشی از وجود چنین افرادی در اطراف آنهاست و راز موفقیت حکمرانان محبوب مردم اینست که بله‌قربان‌گوها را به حریم حکمرانی راه نمی‌دهند و با پیروی از فرموده معصوم علیه‌السلام بر دهان ستایش‌گران و بله‌قربان‌گویان خاک می‌پاشند.
در میان حکمرانان نظام جمهوری اسلامی، امام خمینی اولین کسی بود که با ستایش و مداحی کارگزاران نسبت به بالاترین مسئول مخالفت و آنان را از چنین کاری منع کرد. شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی نیز سخن نابی در همین زمینه دارد که ترجمان دقیق حدیث مولای متقیان است. شهید بهشتی می‌گوید:
«دوستان عزیز، بگذارید هر احساس که در دل داریم و هر اندیشه که در مغز داریم بدون رودربایستی برای هم بگوئیم و بعد موضع روشن و مناسبی را انتخاب کنیم. معلوم باشد هر فرد و هر گروه در چه موضعی حرکت می‌کند و تکلیف مردم در برابر هم و تکلیف کل جامعه ما در برابر دیگران روشن باشد و قبول هم کنیم که وقتی خواستیم از موضع صدق و حق و عدل، که روح اسلام است، با هم برخورد کنیم، گاهی هم تلخی پیش می‌آید ولی من این تلخی ناشی از برخورد صادقانه را بر آن شیرینی کاذب منافقانه و مجامله‌آمیز ترجیح می‌دهم».
اگر این فراز از سخنان شهید بهشتی و آن حدیث کوتاه از امیرالمومنین علیه‌السلام را هر یک از مسئولین ارشد نظام جمهوری اسلامی با خط زیبا در اطاق کار خود قاب بگیرند و هر روز آنها را بخوانند و دقایقی درباره محتوای این دستورالعمل صداقت‌آفرین حاکمیتی تامل کنند، این امید وجود خواهد داشت که از وسوسه‌ خناسان مصون بمانند و با بهره‌گیری از صداقت نیروهای پاک و سالم و صادق بتوانند به مردم و کشور خدمت کنند.
به رئیس‌جمهور منتخب مردم یادآور می‌شویم که نیروهای فعال ایرانِ امروز را نباید در دو جناح خلاصه کرد. فعالان سیاسی و فرهنگی و اقتصادی ما از سه جناح تشکیل شده‌اند، اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و نیروهای مستقل که به هیچیک از این دو جناح وابسته نیستند. جناح سوم شامل نیروهای زیادی از افراد کاربلد، باتجربه، صادق، خالص، دلسوز و اهل خدمت است. علاوه بر این ویژگی‌های ارزشمند و کارساز، مهم‌ترین امتیاز این افراد «استقلال فکری» آنهاست و به همین دلیل است که جذب آن دو جناح نشده‌اند. شما اگر مسئولیت‌های کلیدی را به نیروهای مستقل بسپارید، می‌توانید به موفقیت دولتتان در خدمت به مردم و کشور اطمینان حاصل کنید. اگر در آن دو جناح هم نیروهای سالم و صادق و کاردان سراغ دارید، از آنها برای انجام وظیفه در سایر مسئولیت‌ها و دادن مشورت استفاده کنید و از سپردن مسئولیت‌های کلیدی به افراد وابسته به جناح‌های اول و دوم پرهیز نمائید. این، با وضعیت خودتان که گفته‌اید به هیچ حزب و جناحی وابسته نیستید تناسب دارد.
شرایط کنونی کشور، اقتضای منازعات را ندارد و امور کشور نباید در دست کسانی باشد که جامعه را به صحنه جنگ تبدیل و وقت‌ها را با منازعات بی‌حاصل تلف می‌کنند. موفقیت شما مرهون انتخاب همکارانی غیروابسته به جناح‌ها و افرادی است که در جریان همکاری با شما تلخی ناشی از برخورد صادقانه را بر شیرینی‌ کاذب منافقانه و مجامله‌آمیز ترجیح می‌دهند.

  تعداد بازديدها: 121
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=100347
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.