تاريخ انتشار: 07 تير 1403 ساعت 01:35:59
تحلیل سیاسی هفته

هفته‌ اول تیرماه امسال به تقارن با عید سعید غدیر متبرک شد. غدیر، مظهر حاکم کردن عقل بر سرنوشت انسان است. به همین دلیل است که خدا در قرآن کریم، غدیر را اِکمال دین و اِتمام نعمت دانسته است. حضرت علی علیه‌السلام که اوج عقلانیت و فضیلت است، جان‌مایه غدیر است و هدف از انتصاب آن حضرت به عنوان جانشین پیامبر اسلام و محور غدیر این بود که فضائل انسانی و عقلانیت و اعتدال بر سرنوشت بشریت حاکم شود. این راه هرچند با موانعی مواجه شد ولی اکنون که به برکت انقلاب اسلامی، زمینه ادامه راه غدیر فراهم است، ما باید با تمسک به مکتب امیرالمومنین به تحقق هدف غدیر کمک کنیم.
جمعه این هفته، هشتم تیرماه، روز برگزاری انتخابات برای انتخاب رئیس‌ جمهور است. رهبر انقلاب در سخنانی روز سه‌شنبه این هفته خود به مردم توصیه کردند در انتخابات شرکت کنند تا مشارکت بالا برود و دشمنان نتوانند علیه نظام اسلامی موضعگیری نمایند.
امروز مصادف با چهل و سومین سالگرد شهادت آیت‌الله بهشتی و 72 تن از خدمتگزاران انقلاب اسلامی و ملت ایران که در هفتم تیرماه 1360 با انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی توسط منافقین به شهادت رسیدند، است. در این فاجعه، افرادی به شهادت رسیدند که با اخلاص و صداقت به کشور خدمت می‌کردند و شهادت آنها ضربه بزرگی به ملت ایران وارد ساخت. امروز وظیفه ما معرفی این چهره‌های خدوم و سیره آنها به نسل جدید است تا از آنها به ویژه از شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی برای خدمت صادقانه به مردم الگو بگیرند.
در صحنه بین‌المللی، تحولات فلسطین، لبنان و اوکراین، اهم خبرها، گزارش‌ها و تحلیل‌های هفته جاری را تشکیل می‌دادند.
علیرغم صدور حکم دادگاه لاهه علیه سیاست‌های جنگی رژیم صهیونیستی، تصویب قطعنامه شورای امنیت مبنی بر لزوم آتش‌بس فوری در غزه و تداوم تظاهرات و درخواست‌های جهانی برای توقف جنگ‌افروزی تل‌آویو علیه فلسطینی‌ها، رژیم صهیونیستی کماکان به جنایاتش در نوار غزه ادامه می‌دهد. این هفته با شهید و زخمی شدن صدها فلسطینی دیگر بر اثر این حملات، شمار شهدا از 37 هزار و 600 نفر و زخمی‌ها از 82 هزار نفر فراتر رفت. رژیم صهیونیستی پس از هشت ماه جنایت در غزه، همچنان از دست یافتن به اهدافش از این جنگ، ناکام مانده و همین مسئله، علاوه بر بدنامی و رسوایی بین‌المللی، موجب سرخوردگی و یاس در اردوگاه صهیونیست‌ها گردیده است. صهیونیست‌ها، تداوم جنگ را عاملی برای سرپوش نهادن بر شکست خود می‌بینند که قطعاً این ترفند نیز به جز گرفتار شدن بیشتر در باتلاق غزه و گسترش ابعاد شکست آنها حاصلی نخواهد داشت.
در همین راستا و در چارچوب کتمان شکست همه‌جانبه، رژیم صهیونیستی چندی است که بر طبل تشدید جنگ در جبهه لبنان می‌کوبد که این تهدیدها نیز به اذعان اکثر کارشناسان، توخالی است. این هفته فرستاده آمریکا به فلسطین اشغالی رفت تا به صهیونیست‌ها هشدار بدهد هرگونه آغاز ماجراجویی در جبهه شمالی و درگیر شدن با حزب‌الله، تبعات غیرقابل جبرانی برای این رژیم خواهد داشت.
در پی این سفر، منابع خبری غرب گفتند رژیم صهیونیستی اعلام کرده است به دنبال حل و فصل دیپلماتیک اختلافات با حزب‌الله است. رویدادهای اخیر نشانه‌های شکست صهیونیست‌ها در غزه و جنوب لبنان را آشکارتر ساخته است.
در پی تحولات چند روز گذشته در جنگ اوکراین و گسترش حمایت‌های غرب، این هفته حملات اوکراین به برخی پایگاه‌های روسی شدت گرفت. بر اثر این حملات چند چاه نفتی روسیه به آتش کشیده شده و تعدادی نیز در چند منطقه ازجمله ناحیه «کریمه» کشته و زخمی شدند. رجزخوانی طرفین علیه یکدیگر تشدید شده و هرکدام دیگری را به حملات شدیدتر تهدید کرده‌اند. مجموعه این تحولات، از ادامه یافتن جنگ اوکراین در هفته‌ها و ماه‌های آینده خبر می‌دهند.

*روزنامه جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 42
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=100223
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.