تاريخ انتشار: 31 خرداد 1403 ساعت 22:16:03
تحلیل سیاسی هفته

هفته جاری را تقارن عید سعید قربان متبرک کرد و پیروان دین حنیف یکبار دیگر به یاد قربانی کردن نفس اماره برای تعالی بخشیدن به روح توحیدی خود افتادند. زائران بیت‌الله‌الحرام نیز در صحرای عرفات و در مشعر و منا تا توانستند درصدد تطهیر نفس خود برآمدند و تلاش کردند با یکرنگ شدن و گرد خانه دوست طواف کردن تمرین موحد شدن نمایند. اینکه آنها و ما که از نعمت ضیوف‌الرحمن بودن محروم بودیم چه مقدار در عرفه و در روز عید قربان به معرفت الهی توفیق یافته باشیم، به پاکی روح و تزکیه نفس خودمان مربوط است. امید که به برکت نفس‌های تزکیه شده، امت اسلامی به راه خیر و صلاح هدایت و از قید و بندهای شیطانی رها شود.
در ایام پایانی این هفته، تبلیغات انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری کشورمان شتاب گرفت ولی اولین مناظره نامزدهای ریاست‌ جمهوری نشان داد در تشخیص افرادی که کفایت لازم را برای عهده‌دار شدن مدیریت اجرائی کشور داشته باشند کوتاهی شده است. محتوای این مناظره نشان داد افراد تایید صلاحیت شده در اندازه‌ای که بتوانند در این مسئولیت خطیر موفق شوند نیستند. علاوه بر این، متاسفانه بعضی از نامزدها به پرخاش، دروغ و بداخلاقی متوسل شدند که با الزامات اولیه مسئولیت‌پذیری در نظام جمهوری اسلامی در تضادند. با چنین ترکیبی از نامزدها رقابتی که بتواند مشارکت مردمی را جلب کند، شکل نمی‌گیرد و ایران برای آباد شدن و نجات یافتن از مشکلات زیادی که دارد به افرادی در سطحی بسیار بالاتر نیاز دارد، سطحی که بتوان آن را معیار واقعی «رجل سیاسی» دانست نه اینکه افرادی براساس سلیقه و نگاه سیاسی مهندسی شده از مصادیق این عنوان مهم دانسته شوند.
سه واقعه تلخ زلزله کاشمر، ریزش معدن در استان مرکزی و آتش‌سوزی در بیمارستان قائم رشت، این هفته کام مردم را تلخ کردند. در این حوادث، ده‌ها نفر از هم‌وطنان کشته و مجروح شدند و خساراتی به ‌بار آمد که شاید با مدیریت صحیح امکان جلوگیری از آنها وجود داشت. مسئولان باید برای جلوگیری از چنین خساراتی اقدامات پیشگیرانه انجام دهند و کشور را در برابر این قبیل حوادث به سطح ایمنی کامل برسانند.
این هفته، اشغالگران صهیونیست حمله به نوار غزه را ادامه دادند و صدها فلسطینی دیگر را شهید و زخمی کرده و مناطق بیشتری از غزه را ویران ساختند. شمار شهدا از 37 هزار و 400 نفر فراتر رفته است و با وجود تلاش‌ها، هزاران پیکر همچنان زیر آوارهای بمباران‌ها مانده‌اند. جنایتکاران صهیونیست همچنان مسیر رساندن امکانات غذایی و بهداشتی را مسدود ساخته‌اند و بیش از یک میلیون آواره، در وضعیت طاقت‌فرسا و رویارویی با قحطی به ‌سر می‌برند. مواد غذایی به شدت کمیاب است، دارو پیدا نمی‌شود و مراکز درمانی اندکی فعال هستند. روز به روز بر شمار افرادی که بر اثر قحطی و سوء‌تغذیه جان می‌سپارند اضافه می‌شود به‌گونه‌ای که سازمان‌های بین‌المللی، از شرایط حاضر در غزه با عناوینی چون «جهنم» یاد کرده و بر برقراری آتش‌بس فوری تاکید می‌کنند.
پس از اقدام دادگاه بین‌المللی و شورای امنیت سازمان ملل در ادامه حملات به غزه، این هفته، اجلاس «گروه 7» نیز خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد. رژیم صهیونیستی بی‌اعتنا به این درخواست‌های بین‌المللی به جنایاتش ادامه می‌دهد. در این میان، حمایت بی‌چون و چرای دولت آمریکا، علت اصلی تداوم جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها می‌باشد. آمریکائی‌ها، در حالی که علناً از اقدامات این رژیم حمایت می‌کنند، مذبوحانه داعیه درخواست رعایت حقوق غیرنظامیان در غزه را مطرح و ادعا می‌کنند حامی آتش‌بس در غزه هستند.
اقدامات ضد انسانی رژیم صهیونیستی در غزه، مظلومیت و پایداری ملت فلسطین را در انظار جهان آشکارتر می‌سازد و بر حقانیت مواضع فلسطینی‌ها تاکید می‌گذارد و همین واقعیت تمامی تلاش‌ها و توطئه‌های صهیونیست‌ها را بی‌اثر ساخته و صهیونیست‌ها را پس از 8 ماه جنایت، در رسیدن به اهدافشان در جنگ غزه ناکام گذاشته است.
این هفته، جنگ اوکراین شاهد تحولات تازه‌ای بود. در ایتالیا، کشورهای عضو گروه 7 یک کمک قابل ملاحظه 50 میلیاردی به اوکراین را تصویب کردند و در سوئیس، نشست موسوم به «اجلاس صلح اوکراین» برگزار گردید که به گفته اوکراینی‌ها، نمایندگان بیش از 80 کشور در آن حضور داشتند. در این نشست بر پایان دادن حملات روسیه به اوکراین و حفظ «تمامیت ارضی» اوکراین تاکید شد.
در صحنه میدانی نیز اوکراینی‌ها یک جنگنده بسیار پیشرفته سوخو57 روسیه را منهدم کردند و چندین انبار نفت روسیه را به آتش کشیدند. این حملات پس از آن صورت می‌گیرد که غرب به اوکراین مجوز استفاده از تسلیحات اعطائی خود علیه اهدافی در داخل خاک روسیه را داد.
اما در سوی دیگر بحران، پوتین اوایل هفته جاری، شرط برقراری صلح و آغاز مذاکره را منوط به آن کرد که اوکراین از مناطقی که در طول دو سال گذشته به اشغال روسیه درآمده صرفنظر کرده و آن مناطق را به عنوان قلمرو روسیه به رسمیت بشناسد. روس‌ها، سه‌شنبه نیز تهدید کردند اگر اوکراین طرح به‌اصطلاح صلح پوتین را نپذیرد، مناطق بیشتری از اوکراین را در آینده تصرف خواهند کرد. مجموعه این تحولات بیانگر آن است که جنگ در اوکراین به این زودی‌ها به پایان نخواهد رسید.

*روزنامه جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 72
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=100182
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.