تاريخ انتشار: 30 خرداد 1403 ساعت 01:20:38
اظهارات آشفته ی اقتصادی

✍️پس از ادعای سه نفر از کاندیداها مبنی بر اینکه بدون پذیرش پروتکلهای باقی مانده fatf حتی همکاری رسمی و گسترده با چین و روسیه یا اعضای بریکس و شانگهای با ایران ممکن نیست. تلویزیون بخشی از اظهارات صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در برنامه جهان آرا باز نشر داد که در پاسخ به مجری اظهار می کند؛ من احساس می کنم با توجه به ساز و کارهای سنتی غیر رسمی موجود در چین که مانند صرافی های سنتی بازار ایران است بتوانیم کار با چین را ادامه دهیم. چنانکه الان همین روش‌ها (تهاتر غیر رسمی) مورد استفاده است. وی افزود کرد اگر روش‌های مذکور برای دور زدن تحریم در روابط دو کشور ممکن نبود که مقامات آمریکایی اینقدر عصبانی نبودند.
✍️اینکه پس از ادعای پزشکیان که به صراحت تاکید کرد بدون خروج از لیست سیاه fatf سازماندهی و گسترش مبادلات رسمی با کشورها حتی با چین و روسیه ممکن نیست. قالیباف هم به باز بودن پرونده توافقات بلند مدت ایران - روسیه و ایران - چین و گروه های بریکس و شانگهای اشاره کرد که هنوز هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است. چنانکه پورمحمدی هم ضمن تاکید بر ضرورت اجتناب ناپذیر لغو تحریم ها بعنوان پیش نیاز گسترش روابط بین الملل و جذب سرمایه دقیقاً تاکید کرد که بدون عبور از تحریم ها توافقات بلند مدت اخیر و عضویت در شانگهای و بریکس هم مانند عضویت ایران در پیمان ها و توافقات پیشین کارساز نخواهد بود.
✍️اینکه برخی سایت‌های خبری اظهارات یکی از کاندیداها در مورد جایگاه ۱۶۵ ایران در فساد ساختاری اقتصادی بین ۱۸۰ کشور را نادرست اعلام کردند و مدعی شدند براساس فهرست سازمان شفافیت بین المللی ایران در جایگاه ۱۴۹ فساد اقتصادی در میان ۱۸۰ کشور قرار دارد، یعنی فقط چند کشور مانند افغانستان، یمن، کره شمالی، فلیپین و ... را می توان از حیث ساختاری فسادزاتر از ایران تعریف کرد. اما ادعای کاندیداها در اشاره به قرار داشتن ایران در سیاه چاله فساد اقتصادی حتی اگر ابر فساد چای دبش و بسیاری دیگر نبود هم دور از واقعیت نیست چنانکه ایران از جایگاه ۱۳۵ فساد در ۱۳۹۶ به ۱۵۰ در ۱۳۹۹ تنزل و سپس به ۱۴۶ در ۱۴۰۱ صعود و مجدداً در ۱۴۰۲ با سه پله سقوط در جایگاه ۱۴۹ قرار گرفت. هرچند تنزل و صعود در قعر فهرست مذکور می تواند فارغ از عملکرد ایران متاثر از تغییرات مولفه های شاخص فساد در سایر کشورها نزدیک به شاخص ایران باشد.
✍️اینکه حجم نقدینگی کشور برخلاف ادعای ۲۶ برابری قالیباف از حدود ۳۰۲همت در ۱۳۹۰ به ۳۷۰۰همت یعنی حدود ۱۲ برابر رسیده است و طی ۲.۵ سال رئیسی به تنهایی با بیش از ۳۷۰۰ افزایش در نقطه ۷۹۶۵همت قرار گرفته که براساس پیش بینی تا پایان ۱۴۰۳ از ۱۰۱۳۵همت عبور خواهد کرد. یعنی فاجعه رشد نقدینگی که مولد توقف ناپذیر تورم فزاینده مستمر است، فارغ از شکل و شمایل دولت‌ها همچنان ویرانگر خواهد بود علی الخصوص که بنابر ادعای قالیباف شاهد سونامی نقدینگی مذکور بر رشد اقتصادی حدود ۱٪ کشور سوار و در تلاقی با رکود مزمن غیرقابل جبران بالای ۱۲٪ که با واقعیت مشاغل کاذب، ناامیدی از کسب کار، آمارسازی مبتنی بر صدور مجوزهای کسب و کار مجازی، پرداخت وام اشتغال، مهاجرت جوانان و ... می تواند بسیار بیش از عدد مذکور باشد به سیل ویرانگر و مهار ناپذیر رکود تورمی مستمر و رشد بی امان ضریب فلاکت بیانجامد.
✍️اینکه کاندیداها ضمن تاکید بر ناکارآمدی قطعی برنامه های ۶-۱ توسعه کشور که به فرمایش مقام معظم رهبری هرگز با بیش از ۳۰٪ موفقیت نداشتند حالا متفقاً بر حرکت تام و تمام در ریل گذاری برنامه هفتم اصرار دارند، در حالیکه حتی رئیسی برنامه هفتم مصوب مجلس را بسیار متفاوت از برنامه تنظیمی دولت اعلام کرد که به معنای عدم باور یا عدم آمادگی دولت در اجرای برنامه بود حالا هیچ کاندیدایی هم حتی به اندازه یک کلمه به نیاز مالی حدود ۲۵۰ میلیارد دلاری اجرای برنامه هفتم اشاره نکرده و متفقاً از اهمیت انتخاب فردی قوی در انتخابات می گویند، این در حالی است که بزرگترین سرمایه گذاری خارجی کشورمان طی سال گذشته به مبلغ نامتعارف ۲ میلیارد دلاری مهاجرین و تجار افغانستان اعلام شده است. ۲۹خرداد

  تعداد بازديدها: 112
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=100166
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.