تاريخ انتشار: 28 خرداد 1403 ساعت 01:40:56
قالیباف زیر آوار مشاوران

چه بسا ادبیات مشاوران اقتصادی قالیباف برای او گران تمام شود؛ آنقدر گران که مجددا میز و صندلی پاستور را از دست داده و برای همیشه به مهره ای سوخته و بازنده تبدیل شود.

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،جمعه شب برنامه میزگرد اقتصادی با حضور محمد باقر قالیباف یکی از نامزدهای اصولگرا به همراه دو مشاورش و در مقابل سه کارشناس اقتصادی برگزار شد. نقطه عطف این میزگرد آنجا بود که مشاوران اقتصادی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری برای رساندن مفاهیم خود به مخاطبان از ادبیات مناسبی بهره نبردند و همین موضوع به نوعی به پاشنه آشیل قالیباف تبدیل شد.
درست از دقیقه ای که این برنامه پایان یافت موج بازتاب‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف شروع شد و شاید بتوان گفت حامیان سعید جلیلی بیش از دیگران از این گاف مشاوران قالیباف خشنود شدند چرا که رقابت سختی میان این دو برای باقی ماندن در عرصه شکل گرفته و به نظر می‌رسد هیچ کدام حاضر نیستند به نفع آن یکی انصراف دهد.
محور‌های مهم سخنان قالیباف در این برنامه بدین شرح بود:
- رشد اقتصادی سالانه ما یک درصد بوده و میزان نقدینگی ۲۷ درصد بود. یعنی دخل و خرج خانوادگان ما به هم نمی‌خواند . معیشت اوقات فراغت و سلامت آنان با مشکل مواجه شده است.
- یکسری می‌گویند در مورد قانون‌گذاری چه کردید، موضوع قانون‌بانک مرکزی تغییر پیدا کرد و برنامه هفتم هم اضافه شد تا در مورد کسری بودجه و ناترازی بانک برنامه خود را اجرا شود. این موارد جز کاغذ بیش نیستند و نیازمند مدیر قوی است تا برنامه را اجرا کنند تا اثر آن را در سفره مردم ببینیم.
- ما یک نتیجه می‌گیریم. اینکه قانون دائمی داریم و نظام تامین مالی را تامین کردیم برای جهش اقتصادی از طریق قانون دائمی همه اصلاحات را انجام دادیم و امروز گیری در این زمینه نداریم. برنامه هفتم آماده شده است. شش برنامه زیر ۳۰ درصد تصویب شده است. ما برای سرمایه‌گذاری در جهت نفت و گاز امروز نیاز به مدیر قوی داریم تا این حیف و میل را جلوگیری کند تا با امنیت سرمایه گذاری کنند و گرنه مردم ریال را تبدیل به ارز و سکه می‌کنند یا از کشور خارج می‌کنند. بنده متعهدم این برنامه را اجرا کنم.
- ما در برنامه هفتم ۳ سال شبانه روز با این برنامه زندگی کردند دوستان به من می‌گفتند که دست از این برنامه بردار که مانند شش برنامه دیگر از تو اجرایی نمی‌شود اما قول شرف می‌دهم که این برنامه اجرایی و تحقق پذیرترین برنامه خواهد بود، ما باید یک سفر حمایتی برای بخشی از جامعه که زیر خط فقر هستند پیش بینی کنیم حتماً اگر این قشر از جامعه قصد ازدواج دارد باید ۶ قلم کالا را تامین کنیم و ما در دولت تحت سپر حمایتی ما به تفاوت را یارانه بدهیم.
- باید کیک اقتصاد را بزرگ کنیم و از درآمد دولت در حوزه مالیات در این بخش استفاده کنیم ، به من می‌گویید چطور و کی و چه زمانی ن در شهرداری که بودم به مردم می‌گفتم مردم در هر فصل تغییرات در محله خود را ببینید و در هر سال این چرخه کامل می‌شود تا اگر یک عزیزی از خارج از تهران به تهران آمد تغییرات را ببیند وقتی ما از سپر حمایتی می‌گوییم یعنی در همان ابتدا اجرایی خواهیم کرد نه اینکه بماند در سال پایانی و سال پنجم بگوییم که می‌خواستیم و نشد.
- نیسان آبی را به ما تحویل می‌دهند در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر می‌سوزاند و بعد صحبت از بنزین فوب خلیج فارس می‌کنیم؛باید مصرف کاهش پیدا کند بعد از مردم بنزین فوب خلیج فارس بخواهیم نباید خرج بی‌عرضگی دولت را از جیب مردم برداریم.
اما بخش مهم این نشست آنجا بود که مشاوران اقتصادی قالیباف وارد میدان شدند. امیر سیاح، مشاور اقتصادی قالیباف در بخشی از این برنامه خطاب به کارمندان دولتی گفت :«تو اگر شعور داشتی و می‌تونستی بیزینس را بفهمی برای ۲۰ الی ۳۰ میلیون خودت را علاف نمی‌کردی!»این سخن مشاور قالیباف بازتاب بسیاری داشت تا جایی که وی مجبور پس از برنامه در مورد این بخش از سخنان خود توضیح داده و به نوعی ماجرا را ماستمالی کند! وی در ویدئویی 35 ثانیه ای گفت: « همان‌طورکه انتظار می‌رفت، صحبتم در میزگرد آقای قالیباف به عده‌ای برخورده. دارند شایعه می‌کنند که به کارمندان توهین کرده‌ام.» مشاور اقتصادی قالیباف در ادامه گفت که منظورش کارمندان و نیروهای فاسد بوده که باید خفت آنان را گرفت و از دولت بیرون انداخت! در واقع او حتی در توضیحات اش هم از ادبیات نامتعارفی استفاده کرد.
اما امیر سیاح کیست ؟ وی سابقا عضو مرکز پژوهش‌های مجلس و گروه اقتصاد شبکه یک سیما بوده که در سال 1400 در ویدئویی گفته بود:« هرکس می‌خواهد ناراحت بشود بشود، می‌خواهید رای ندهید هم ندهید! هرکس نمی‌تواند در تهران ۱۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد یا جنم ندارد یا پشتکار ندارد یا مهارت ندارد.» او اکنون ، رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار کشور است.
اما مجید شاکری مشاور اقتصادی دیگر محمد باقر قالیباف هم حاشیه کم نداشته است.او اگرچه در این برنامه گافی نداد اما برخی موضع گیری‌های اقتصادی وی به شدت مورد انتقاد کارشناسان اقتصادی بوده است. برای مثال مجید شاکری از جمله منتقدان پیوستن ایران به «اف ای تی اف » است و در سخنانی که وایرال شده گفته است پیوستن به این معاهده جزو 30 الویت نخست کشور نباید باشد!
به هر روی ، به نظر می‌رسد مشاوران اقتصادی قالیباف این روزها تبدیل به پاشنه آشیل رئیس مجلس شده اند و به نظر می‌رسد طی روزهای آینده همین موضوع سبد رای وی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

  تعداد بازديدها: 88
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=100142
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.