تاريخ انتشار: 25 خرداد 1403 ساعت 02:19:59
تحلیل سیاسی هفته

اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده ریاست جمهوری چهاردهم و شروع تبلیغات انتخاباتی از روز دوشنبه 21 خرداد، مهم‌ترین رویداد هفته جاری بود. این واقعه البته با سوالات و ابهاماتی نیز همراه شد که مربوط به علت حذف تعدادی از افراد شناخته شده می‌باشد. آنها ضمن اعتراض به شورای نگهبان خواستار اعلام دلایل ردصلاحیت شده‌اند ولی معمول اینست که این اعتراضات باعث پیدایش تغییری در نتیجه بررسی‌های شورای نگهبان نمی‌شود. بنابراین، رقابت انتخاباتی میان همین 6 نفری است که اسامی آنها اعلام شده است.
نکته قابل تامل اینست که این 6 نفر همگی در طول دهه‌های گذشته دست‌اندرکار امور مختلف در قوای سه‌گانه بوده‌اند و ابتکار تازه‌ای برای حل مشکلات کشور ندارند. آنها هرچه در چنته داشتند، بکار گرفتند و باید گفت آنها در به وجود آمدن وضعیت کنونی سهیم هستند. این روزها البته در تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست ‌جمهوری شعارهای متنوعی شنیده و دیده می‌شود ولی تجربه نشان داده است که به شعار نمی‌توان اعتماد کرد و باید عملکردها را دید و اگر معیار، عملکرد افراد باشد، سوال اساسی اینست که این افراد چه ابتکار جدیدی دارند که بتوانند مشکلات کشور به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و سیاست خارجی را برطرف نمایند؟
رعایت قانون به ویژه در بخش استفاده از امکانات و موقعیت‌های دولتی برای تبلیغات انتخاباتی موضوع دیگری است که این هفته مورد بحث محافل سیاسی بود. رئیس قوه قضائیه نیز در این زمینه هشدار داده و خطوط قرمز را گوشزد کرده است با اینحال، تعدادی از اعضاء دولت، فعالانه در ستادهای انتخاباتی بعضی از نامزدهای ریاست‌ جمهوری فعال هستند که کاملاً خلاف قانون است کمااینکه ارسال نامه‌ای با امضای جمعی از وزرا و معاونین رئیس‌ جمهور به شورای نگهبان و درخواست تایید صلاحیت یکی از وزرای کاندیدا شده نیز خلاف رویه و نوعی استفاده از موقعیت دولتی بود. هرچند شورای نگهبان به این درخواست اعتنا نکرد ولی این اقدام عجیب در کارنامه دولت کنونی و افراد امضاء‌کننده ثبت شد. انتظار اینست که مسئولان در قوای سه‌گانه برای اجرای قانون پیشقدم شوند و عملکرد آنها سرمشق دیگران باشد تا همه چیز براساس قانون به پیش برود و انتخابات ریاست ‌جمهوری چهاردهم نیز در چارچوب قانون برگزار شود.
انتشار اطلاعات نگران‌کننده‌ای درباره نفوذ اتباع افغانستانی در بخش‌های اجتماعی، امنیتی، اقتصادی و ثبت صوری شرکت در کشورمان که تعدادی از مسئولین با استناد به آمار داده‌اند، این هفته بار دیگر درباره حضور بی‌ضابطه این اتباع موضوع هشداردهنده‌ای بود. متاسفانه مسئولین مربوطه توجهی به این هشدارها نمی‌کنند در حالی که شرایط جامعه نشان می‌دهد تحمل مردم نسبت به این موضوع در حال پایان یافتن است. حضور گروه تروریستی طالبان در راس قدرت سیاسی در افغانستان، این کشور را به کانون تروریسم در منطقه تبدیل کرده و برای ایران نیز یک تهدید امنیتی محسوب می‌شود. کارنامه این گروه در عمل نکردن به تعهدات نیز همین خطر را گوشزد می‌کند و لذا لازم است مسئولین کشورمان به هشدارها ترتیب اثر جدی بدهند.
مهمترین رویداد خبری خارجی این هفته را نیز تحولات فلسطین تشکیل می‌داد. جنایت هولناک رژیم صهیونیستی در اردوگاه «النصیرات» که منجر به شهادت بیش از 240 فلسطینی و مجروح شدن 800 نفر دیگر گردید بار دیگر ماهیت شوم اشغالگران صهیونیست را آشکار ساخت و بر مظلومیت ملت فلسطین تاکید گذاشت. رژیم صهیونیستی این جنایت آشکار و قتل‌عام گسترده را به بهانه آزادسازی چهار صهیونیست اسیر، مقابل چشم جهانیان و مجامع بین‌المللی مرتکب شد، در حالی که هیچگونه اقدام قابل ذکر و واکنش موثر از سوی مجامع عریض و طویل بین‌المللی و حتی دولت‌های مسلمان و عرب برای متوقف ساختن ماشین کشتار صهیونیست‌ها صورت نگرفته است. با این حال این جنایت نیز نخواهد توانست رژیم صهیونیستی را از پرتگاه سقوط و زوال نجات دهد. در اینکه ملت فلسطین به دلیل مواضع بر حق و مطابق با قوانین بین‌المللی، پیروز نهایی این جنگ نابرابر هستند، تردیدی نیست ولی بی‌تفاوتی و بی‌عملی جامعه جهانی در قبال این جنایات آشکار، به عنوان لکه ننگی بر پیشانی آنها باقی خواهد ماند. مضحک این است که آمریکا به عنوان حامی همه‌جانبه رژیم صهیونیستی که سهمی کمتر از رژیم صهیونیستی در 8 ماه کشتار فلسطینی‌ها ندارد، اکنون طرح آتش‌بس ارائه داده است و خود را حامی صلح قلمداد می‌کند. این حرکت آمریکا برای نجات رژیم صهیونیستی و سرپوش گذاشتن بر رسوایی کاخ سفید در مشارکت کشتار دهها هزار فلسطینی است. با اینحال، جنبش حماس اعلام کرده است هر اقدامی برای توقف کشتار مردم فلسطین را می‌پذیرد. با اعلام پذیرش طرح آتش‌بس از سوی رژیم صهیونیستی و حماس امیدهایی برای خاموش شدن آتش جنگ در غزه پدیدار شده است.
این هفته، مصادف با هزارمین روز ممانعت از آموزش دختران در افغانستان بود. گروه تروریستی طالبان ابتدا اعلام کرد مسئله جلوگیری از تحصیل دختران را بررسی خواهد کرد ولی پس از گذشت بیش از 30 ماه هیچ نشانه‌ای از تغییر سیاست این گروه متحجر در قبال مسئله آموزش دختران و سایر اقدامات سرکوبگرانه و ضدحقوق بشری و ضدانسانی مشاهده نمی‌شود.
محدودیت‌های گروه طالبان علیه زنان، به همین مورد محدود نبوده است. این گروه، مراجعه زنان به تنهایی به مراکز عمومی و اجتماعی و حتی بیمارستان را نیز ممنوع ساخته است. گزارش منابع بین‌المللی، حاکی از افزایش آمار خودکشی در میان دختران و همچنین ابتلا به بیماری‌های روحی و روانی است.
نگرانی مردم افغانستان در شرایط حاضر آن است که جامعه جهانی نسبت به مصیبت‌ها و تضییع حقوق آنها دچار بی‌تفاوتی گردیده و به گروه حاکم روی خوش نشان دهند. جامعه جهانی باید این گروه تمامیت‌خواه و متحجر را تحت فشار قرار دهد تا به رعایت حقوق سیاسی و اجتماعی ملت افغانستان گردن نهند.
این هفته در پی افزایش تحرکات نظامی روسیه در مناطق شرق اوکراین، تلاش‌ها در غرب برای افزایش حمایت از کی‌یف و رساندن تسلیحات بیشتر به ارتش اوکراین نیز شدت گرفت. جنگی که روسیه در اسفند 1401 علیه اوکراین آغاز کرد همچنان ادامه دارد و نه‌تنها نقطه پایانی برای آن مشاهده نمی‌شود بلکه بیم گسترش جنگ و بین‌المللی شدن آن و حتی گسترش دامنه آن به درگیری‌های هسته‌ای، پدیدار گشته است.

  تعداد بازديدها: 136
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=100130
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.