امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 25 تير 1399 ساعت 23:13:11
یادداشتی از: حسین حمدیه*
منطق متفاوت صعود از نردبان قدرت!

نقدی به انتقادات از نامه آیت الله موسوی خویینی ها؛

گروهی از اصلاح‌طلبان اما، منطق صعود از نردبان قدرت را جای دیگری جستجو می‌کنند. آنها به دنبال تغییر پارادایم‌اند از نگاه به دست و رای مردم به سمت اراده و میل حاکمیت. برای آنها، ماندن در قدرت با خوش‌آمد حاکمیت هم‌ردیف شده و طبیعی است در چنین شرایطی امثال خویینی‌ها بازی‌به‌هم‌زن‌اند .

جماران: نامه اخیر جناب آقای سیدمحمد موسوی‌خویینی‌ها موجی در میان گروهی از اصلاح‌طلبان به راه انداخته که در تقبیح و تخریب و تبری جستن از او از یکدیگر پیشی بگیرند و تلاش کنند تا جایی که می‌توانند خود را جایی تعریف کنند که خویینی‌ها آنجا نیست. روحانی‌ای «رادیکال» با «تفسیرهای سوسیالیستی از قرآن و متون دینی» که «به رهبری آیت الله خامنه‌ای رأی نداد» (قوچانی، روزنامه سازندگی، ۹تیر ۹۹). کسی که در مقابل اصطلاح‌طلبی به آن معنا که آنها فهم می‌کنند، ایستاده است.

این شبه‌-پرونده‌سازی و این بیرون کشیدن زونکن‌های خاک‌خورده از گنجه‌های تاریخ به قصد بازساخت چهره‌ای رادیکال و غیردموکراتیک از خویینی‌ها به این هدف انجام می‌شود که او را نه «معدل عقل جمعی جبهه‌ی اصلاحات» بلکه «عصاره‌ی یک جناح چپ رادیکال که با حرکات سکتاریستی و ناب گرایی در حال جداسازی خود از اصلاحات و حاکمیت» (همان) است، معرفی کنند.

به عبارت دیگر، این نوشته‌ها به دنبال آنند تا با تندترین لحن ممکن این سیگنال را به ناظران بفرستند که «ما» نمایندگی عقل جمعی اصلاح‌طلبان‌ایم و خویینی‌ها بیرون از این دایره، راه سقوط را می‌رود. سیگنالی که می‌گوید بین ما و نامه خویینی‌ها نسبتی نیست و ما موافقتی با محتوای آن نداریم.

متن نامه خویینی‌ها اما نمونه‌ای هزار بار نرم‌تر شده از انتقاداتی است که در فضای مجازی و کوچه و خیابان و بسیاری از همنشینی‌های جمعی ایرانیان به گوش می‌رسد. چیزی که اگرچه برای چهره‌ای سیاسی در مرتبه او خلاف‌آمد است؛ اما در ادبیات عامه، نقدی لطیف، بی‌گوشه، سمباده‌خورده و ملایم در برابر قدرت، فهمیده می‌شود.

چیزی که او نوشته، از دایره نرماتیو گفتگوی اجتماعی ایرانیان بیرون نیست که «رادیکال» باشد و قطعا از نقدهای درون گروهی و درگوشی اصلاح‌طلبان‌ به حاکمیت هم تندتر نیست. مساله‌ای که بین خویینی‌ها و دیگران تفاوت ایجاد می‌کند، جسارت است. او چیزی را به زبانی نرم می‌گوید که دیگران در سر می‌پرورانند و ملاحظه و مصلحت و بعضا ترس از بروز آن جلوگیری می‌کند. وقتی شرایط این است اما، این برچسب «تندروی» و رادیکالیسم را چطور باید فهم کنیم؟

جواب این سوال در کارویژه یک جریان سیاسی خوابیده، در همین فهم کلاسیک از تلاش سیاسی برای بالا رفتن از نردبان قدرت و صعود به صندلی‌های انتخابی. ماهیت هر جریان سیاسی در این است که خود را به رای‌دهندگان عرضه کند و از آنها بخواهد تا نمایندگی سیاسی‌شان را به او بدهند تا مطلوب آنها را در تمشیت امور روزانه‌شان به عهده بگیرد. ذات توانمندی یک جریان سیاسی در این است که چه وسعتی از جمعیت کشور را نمایندگی می‌کند و صدایش بازتاب مطالبه چه تعدادی از شهروندان است.

واقعیت این است که در ایران و با قوت گرفتن تریبون‌های مجازی، این شهروندان عادی هستند که صدایی بعضا بسیار اثرگذار در بازتاب مطالبات جمعی پیدا کرده‌اند. توییتر و دیگر سکوی‌های مجازی جایگاهی است که صدای شهروندان را بسیار رساتر به گوش قدرت می‌رساند و این، کم‌کم مرجعیت اجتماعی را از گروه‌هایی که روزگاری پرچم‌دار مطالبات عمومی بودند؛ می‌گیرد و نقش‌شان را روزافزون کمتر می‌کند.

اصلاح‌طلبانی که در‌ قدرت شریک‌اند، در این سال‌های بعد از ۹۶ فرسنگ‌ها از خط مقدم تلاش دموکراتیک جمهور مردم برای ساخت جامعه برابر و عادلانه عقب مانده‌اند و در همین حال که آنها از جریانی پیش‌رو به درجازنندگانی محافظه‌کار (که بیشنر نگران منافع فردی‌اند تا جمعی)، عقب نشسته‌اند؛ از مردم می‌خواهند تا باز هم نمایندگی سیاسی‌شان را به آنها بدهند. درخواستی که در این شرایط کم‌رمق سیاسی و با نگاهی به شلختگی تشکیلاتی درون اصلاح‌طلبان، بسیار نشدنی می‌نماید.

در این میان اما گروهی از اصلاح‌طلبان، منطق صعود از نردبان قدرت را جای دیگری جستجو می‌کنند. آنها به دنبال تغییر پارادایم‌اند از نگاه به دست و رای مردم به سمت اراده و میل حاکمیت. برای آنها، ماندن در قدرت با خوش‌آمد حاکمیت هم‌ردیف شده و طبیعی است در چنین شرایطی امثال خویینی‌ها بازی‌به‌هم‌زن‌اند و موی دماغ.

برای آنها رادیکالیسم آن چیزی است که جای آنها را بر سر سفره شراکت در قدرت تنگ کند. رادیکالیسم در شرایط امروز برای آنها تلاش برای گرفتن نمایندگی سیاسی توده است؛ چراکه ایستادن در صف اول مطالبه‌گری برای سیاست‌های عدالت‌خواهانه «هزینه»بر است و چوب‌خوری دارد. آنها از تلاش برای تصاحب اعتماد عمومی دست کشیده‌اند و مرادشان را جایی در میان مذاکرات پشتپرده با حاکمیت برای بهره‌ای از قدرت جست‌وجو می‌کنند.

اما واقعیت این است که اوضاع به قدری «رادیکال» شده که از قضا هیچ سیاستمداری نمی‌تواند به قدر کافی رادیکال باشد تا از این شرایط سخن بگوید. سقوط روزانه شهروندان به زیر خط فقر در شرایطی که اعتماد پایین اجتماعی سازوکارهای سنتی حمایت و همگرایی را از کار انداخته؛ شهروندان را ملتهب، سرگشته و بدون «هم‌زبان» و «هم‌درد»، رها کرده است.

اتفاقات گروتسکی که هر روزه در کشور رخ می‌دهد از گورخوابی تا انواع بزه نشانه‌هایی از رادیکال بودن شرایط است. ارزش‌های اخلاقی، در این نزاع روزانه برای معیشت، رنگ می‌بازند و شهروندان هر روز در این جنگ فرساینده ناامیدتر و دل‌خسته‌تر می‌شوند. شاید همین‌ها باشد که بتواند احساسات نوستالژیک و نگاه تحسین‌آمیز به دوران رژیم دیکتاتور پیشین را در مقابل امید به آینده توضیح دهد.

در این شرایط، از قضا سیاستمداران رادیکال لازمند که توان گرفتن تصمیم‌های رادیکال را داشته باشند و نیز اراده لازم را برای مقاومت در برابر تمامیت خواهانی که دکان دو دهنه‌ای بر سر اوضاع نابسامان کشور بنا کرده‌اند و نان‌شان در نبود نظم اجتماعی است و قاعدتا از هجمه به این دکان هراسان‌اند. سیاستمدارانی که توان نهادهای انتصابی را در مقابل صندلی‌های نمایندگی سیاسی توده تضعیف کنند و قدرت را به پروسه دموکراسی بازگردانند.

ما یک دهه است که با سیاستمداران میان‌مایه روزگار گذرانده‌ایم و اگر تنها یک نکته را از این روزگار در توشه گذاشته باشیم، همین است که این سیاستمداران میان‌مایه سربازان نرمالیزاسیون هژمونی تمامیت‌خواهان‌اند. اینها هستند که با سرکوب مطالبات و پرهیز دادن جامعه از داشتن رویاهای بزرگ (رادیکال)، راه تکاپو را مسدود می‌کنند و دینامیک اجتماعی را کند.

این صدا که می‌شنوید، این جیغ‌های گوش‌خراشی که از نامه خویینی‌ها به صدا افتاده‌اند، این طبل‌های توخالی، این آوای پایان عمر سیاست‌ورزی معامله‌گر و آغاز دوران سیاست‌ورزی رادیکال است. سیاست‌ورزی سرکشی که جامعه را رو به جلو می‌برد؛ حتی اگر در قدرت شریک نباشد...

_______________________________________________________

* دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی و دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم‌پزشکی تهران





  تعداد بازديدها: 1446


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
عکس: کاشت یک اصله نهال
در پی آسمانی شدن مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان/اقدامی ارزشمند و ماندگار از مهندس سعید رحیمی
اطلاعیه بیت مرحوم حاج شیخ محمداسماعیل شوشتری برای قدردانی از مردم، علما و مسئولین کشور
قالیباف و ظریف هر دو کاندیدا شوند، آراء آنان مطلقا قابل قیاس نیست /دستاورد شکستن وفاق به جیب یاران جلیلی می رود
حمله تروریست‌ها به مناطق شیعه‌نشین «نبل» و «الزهرا» در شمال حلب
شهادت فرمانده مستشاران ایرانی در حلب (+عکس)
برای اولین بار
هشدار عراقچی / بازگشت تحریم سازمان ملل یعنی حرکت ایران به سمت تسلیحات اتمی
دیدار وزیر خارجه هلند با همتای ایرانی پس از قطع تماس های آمستردام با دولت نتانیاهو
یادداشتی از: رضا رئیسی
مشکل نمادین رسایی با خنده‌های ظریف
در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره‌ی ملی شهدای استان اصفهان؛
رهبر معظم انقلاب: از بازی‌های رایانه‌ای برای انتقال پیام دوران دفاع مقدس استفاده کنید/ اگر فداکاری مردم و جوانان نبود، جمهوری اسلامی امکان حیات نداشت/ برای ساخت فیلم درباره شهدا، سراغ بهترین سازندگان بروید
سقوط دستمزد دلاری کارگران ایرانی از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳
موافقت کابینه امنیتی نتانیاهو با آتش‌بس؛ نخست‌وزبر اسرائیل: بر تهدید ایران متمرکز می‌شویم
خاموشی‌ها به پایان رسید؟
تلاش دولت آینده ترامپ برای متوقف کردن خرید نفت ایران توسط چین
پایان جنگ حزب الله لبنان - اسرائیل با میانجیگری امریکا و فرانسه / آتش بس از ساعت 4 بامداد چهارشنبه / متن توافق : عقب نشینی حزب الله از جنوب لبنان / نظارت کمیته آمریکایی بر آتش بس / نتانیاهو : آتش بس را قبول می کنیم تا بر ایران متمرکز شویم
یادداشتی از: جعفر محمدی
آقای قالیباف! ما را به یاد خرزوخان شب های برره انداختید / می دانید با 8 میلیارد دلار چند خودروی روز دنیا می شد وارد کر
یادداشتی از: مهرداد خدیر
آیت الله موسوی اردبیلی؛ 20 نکته در هشتمین سال‌گرد/ سید مفید با دانشگاه مفید/ دانشگاهی که شبیه "امام صادق" نیست
درباره قطعنامه 1701 که مبنای مذاکرات آتش بس لبنان و رژیم اسرائیل است، چه می دانیم؟
بمناسبت فرا رسیدن هفته بسیج
مثنوی "جان به کف" سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در توصیف بسیجی
اجرای طرح اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب در مدارس علمیه
اعضای جدید شورای عالی حوزه انتخاب شدند + اسامی

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
پیام شفاهی رهبر معظم انقلاب اسلامی به مردم مقاوم لبنان
در همایش بین‌المللی داوری؛
انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهور: هدایت و راهبری جامعه حقوقی به ویژه حقوقدانان بین‌الملل در جلوگیری از تحمیل هزینه به کشور در معاهدات بین‌المللی بسیار موثر است/ برای ممانعت از تکرار آسیبهای حقوقی باید از معاضدت‌های حقوقی بخش دولتی و خصوصی بهره بگیریم
یادداشتی از: جعفر گلابي
فشار انبوه روي اعصاب مردم
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/8/28
همایش بین‌المللی «دیوان داوری دعاوی ایران، ایالات متحده»؛
مجید انصاری: چهار هزار پرونده در دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا حل و فصل شده است/ همچنان آمریکا و همراهان او سر آشتی با ملت ما را ندارند/ ما سر جنگ با هیچ کشوری نداریم/ اگر آمریکا آماده رابطه قانونمند و به دور از تحکم باشد، جمهوری اسلامی آماده است
اطلاعیه هیئت انصارالخمینی (ره)
در پی درگذشت مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان
پوستر:
اطلاعیه درگذشت حاج حسن پورسلطان پدر شهید علی اصغر
تصاویری از رزمنده ی بسیجی مرحوم مغفور حاج حسن پورسلطان در دوران دفاع مقدس
بررسی تبعات سیاست‌های اقتصادی ترامپ از نگاه اکونومیست
برندگان و بازندگانِ "ترامپونومیکز"/ مکزیک، قربانی اول
یادداشتی از: روزنامه جمهوری اسلامی
اسلام دین بلاتکلیفی نیست
شباهت غزه با هیروشیما/اسرائیل تاکنون معادل 6 بمب اتمی بر روی غزه بمب ریخته است
اعضای جدید شورای عالی حوزه انتخاب شدند + اسامی
ناصر ایمانی
عده‌ای نمی‌خواهند ظریف در مسئولیت معاونت راهبردی باشد
یادداشتی از: مهرداد خدیر
ترامپ، کوبایی‌تبار را وزیر خارجه می‌کند، در مجلس ایران گیر داده‌اند به ظریف به خاطر محل تولد فرزند!
نماینده مجلس در واکنش به رد فوریت اصلاح قانون دوتابعیتی‌ها:
مجلس محل تسویه حساب شخصی با افراد نیست
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه توسط استاد حاج بهرام رحیمی در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1403/9/5
عراقچی: رفتار متناقض اروپا و انگلیس، استاندارد‌های دوگانه آنها را در قبال حقوق بشر آشکار می‌کند
عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی
به بهانه ی درگذشت والد گرامی، حاج حسن پورسلطان
قصیده ی " پدر " سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر)
بمناسبت فرا رسیدن هفته بسیج
مثنوی "جان به کف" سروده ی علی اکبر پورسلطان(مهاجر) در توصیف بسیجی


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 12298
تعداد بازدید دیروز: 27926
بازدید کل: 72647744
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.