امام خمینی (ره) والله اسلام تمامش سیاست است؛ ***** مقام معظم رهبری: به گفتار امام و کردار امام اهتمام بورزید ***** امام خمینی(ره): ان شاء الله ما اندوه دلمان را در وقت مناسب با انتقام از امریکا و آل سعود برطرف خواهیم ساخت و داغ و حسرت حلاوت این جنایت بزرگ را بر دلشان خواهیم نهاد 1367/4/29 ***** امام خمینی(رحمة الله علیه) : حکومت آل سعود، این وهابیهای پست بیخبر از خدا بسان خنجرند که همیشه از پشت در قلب مسلمانان فرو رفته‌اند 1366/5/12***** امام خمینی (ره) شهادت در راه خدا مسئله ای نیست که بشود با پیروزی در صحنه های نبرد مقایسه شود، مقام شهادت خود اوج بندگی و سیر و سلوک در عالم معنویت است ***** امام خمینی (ره): ما تابع امر خداییم، به همین دلیل طالب شهادتیم و تنها به همین دلیل است که زیر بار ذلت و بندگی غیر خدا نمی رویم ***** امام خمینی(ره) ”من برای آنکه شما جوانان شایسته ای هستید، علاقه دارم که جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید.„ ***** حُسنُ الخلاقِ یُدِّرُ الرزاقَ وَ یونِسَ الرِّفاقَ؛ خوش اخلاقى روزى ها را زیاد مى کند و میان دوستان انس و الفت پدید مى آورد. «نهج الفصاحه، ح 781»***** امام خمینی(س) علم همراه تهذیبِ نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند .هم در علم کوشا باشید و هم در عمل و هم در تهذیب اخلاق ***** بايد مسائل اسلامي حل بشود در اينجا و پياده بشود. بايد مستضعفين را حمايت بكنند، بايد مستضعفين تقويت بشوند حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحیفه امام – جلد 6 – صفحه 461 ***** اهمیّت فضای مجازی به انداره ی انقلاب اسلامی است "مقام معظم رهبری" ***** آن کسی قلمش قلم انسانی است که از روی انصاف بنویسد. امام خمینی (ره) ***** همان طوري که در سابق عمل مي‌شد، روضه‌خواني بشود، مرثيه گفته بشود، شعر و نثر در فضايل اهل بيت و در مصائب آنها گفته بشود. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام – جلد 15 – ص 332 ***** نگذاريد پيشكسوتان شهادت و خون در پيچ و خم زندگي روزمره خود به فراموشي سپرده شوند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** من در ميان شما باشم و يا نباشم، به همه شما وصيت و سفارش مي‌کنم که نگذاريد انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيفتد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 93 ***** پيامبر اسلام نيازي به مساجد اشرافي و مناره‌هاي تزئيناتي ندارد. پيامبر اسلام دنبال مجد و عظمت پيروان خود بوده است که متأسفانه با سياست‌هاي غلط حاکمان دست‌نشانده به خاک مذلت نشسته‌اند. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 21، ص 80 ***** پيغمبر اسلام تمام عمرش در امور سياسي بود، تمام عمرش را صرف كرد در سياست اسلامي، و حكومت اسلامي تشكيل داد. حضرت امام خميني قدس سره الشريف صحيفه امام، ج 15، ص 11 ***** امام به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست. مقام معظم رهبری ***** راه ما راه امام خمینی است و در این راه با همه قدرت و قاطعیت خود حرکت خواهیم کرد. مقام معظم رهبری


 

 

 

تاريخ انتشار: 12 فروردين 1404 ساعت 23:31:49
یادداشتی از: مهرداد خدیر
شد جمهوری اسلامی به پا / که هم دین دهد هم دنیا به ما

 10 نکته در چهل و ششمین سال روز همه پرسی 98 درصدی 

شاعر اولین سرود رسمی ابوالقاسم حالت بود که شهرت انقلابی و اسلامی نداشت و همین نشان می‌دهد اوایل اصراری بر قرائت‌های ایدیولوژیک نبوده و  راز رأی 98 درصدی و انتظار مردم از جمهوری اسلامی ایران در همان مصراع اول نهفته است: «هم دین دهد هم دنیا به ما».

     عصر ایران؛ امروز 12 فروردین 1404 خورشیدی چهل‌و‌ششمین سال‌روز اعلام نتیجۀ همه پرسی جمهوری اسلامی در روزهای 10 و 11 فروردین 1358 است و رأی 98 درصدی مردم ایران به آن. به رغم اهمیت و تعطیلی این روز - سال‌روز نخستین همه‌پرسی تاریخ ایران برای تغییر نوع حکومت در پی پیروزی انقلابی ضد‌سلطنتی- که به‌قاعده باید همراه با انواع جشن‌ها و برنامه‌ها باشد اما در سکوت برگزار می‌شود و در واقع آیین خاصی ندارد و تنها یکی از خیابان‌های مقابل دانشگاه تهران به نام این روز ثبت شده و اعلام تعطیلی آن تنها تعطیلات نوروز در هفتۀ دوم را تثبیت کرده است.  (‌در سال‌های اول دهه 60 البته تجمعاتی در میدان امام حسین برگزار می‌شد و به یاد دارم در 12 فروردین 1364 علی‌اکبر محتشمی‌پور در نطق خود به مهندس بازرگان تاخت که چرا قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود! در حالی که او رییس دولت انتقالی از سلطنت به جمهوری اسلامی بود). در سال های اخیر البته چند برنامه نمایشی برگزار می‌شود و مثلا صبح امروز: پرش بیس جامپ و پاراموتور چند چترباز از برج میلاد.
    شگفتا که ایدئولوگ‌های حکومت تازه، سیزده‌به‌در را خرافی می‌دانستند (و هنوز هم می‌دانند) و بی میل نبودند حذف شود اما با اعلام تعطیلی 12 فروردین همه در این روز به استقبال سیزده می‌روند و نهایت این است که تلویزیون نمی‌گوید سیزده‌به‌در و می‌گوید روز طبیعت! در حالی که اگر رفراندوم فی‌المثل روز 20 فروردین برگزار و تعطیل اعلام شده بود، دیگر به عید ربطی نداشت.
      مناسبت 12 فروردین، «روز جمهوری اسلامی ایران» است و چنانچه اشاره شد قرار گرفتن آن در پایان نوروز این روز را مثل 29 اسفند -روز ملی شدن صنعت نفت- در واپسین روز سال به بخشی از عید تبدیل کرده و مناسبت آن کمتر به یاد می‌آید.

       البته یک قرائت نیز که به مرور دست بالاتر را پیدا کرده چندان علاقه‌ای به دو اصطلاح مدرن  "جمهوری" و "همه‌پرسی" ندارد و شاید اگر چندان در 12 فروردین درنگ نمی‌کنند به خاطر آن باشد که با جمهوری و جمهوریت میانه ندارند و شاید هم از آن رو که مشارکت بالای 90 درصد با کاهش فاحش مشارکت در انتخابات چند سال اخیر مقایسه نشود. (یکی از دلایل تأیید مسعود پزشکیان برای انتخابات زودهنگام تیرماه سال گذشته هم این گونه تفسیر شد که در بهار سال گذشته نرخ مشارکت در انتخبات مرحله دوم مجلس دوازدهم به شدت افت کرده بود و خود رییس جمهور پیروز هم یک بار اشاره کرد تا یادآور شود بحران مشروعیت چگونه تهدید می‌کرده است).

  فراتر از این اشارات و در چهل‌و‌ ششمین سالروز برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی ایران این نکات را می‌توان یادآور شد:

 1. همه‌پرسی (‌واژۀ برساختۀ داریوش آشوری به‌جای رفراندوم) در روزهای 10 و 11 فروردین 1358 خورشیدی برگزار شد نه 12 فروردین. در این روز نتیجه اعلام شد و رهبری فقید انقلاب، تأسیس جمهوری اسلامی ایران را در پی آن رفراندوم رسماً اعلام کردند.
    ایران، کشوری قدیم است و هرگز مستعمره نبوده و در زمره معدود کشورهایی که روز استقلال ندارد و از این رو قرار بود 12 فروردین روز ملی ایران باشد و سران خارجی این روز را تبریک بگویند اما عملا کارکرد آن به 22 بهمن انتقال یافته حال آن که 22 بهمن، سلبی است چون حکومت پادشاهی را برانداخته و 12 فروردین ایجابی است چون تأسیسی است.
  2. امام خمینی می‌توانست در فردای پیروزی انقلاب اسلامی و در بامداد 23 بهمن 1357 فرمان تشکیل جمهوری اسلامی را صادر کند اما چنین نکرد و ترجیح داد این تأسیس با برگزاری رفراندوم و بر پایۀ مراجعۀ مستقیم به آرای عموم مردم در سراسر ایران و در تمام شهرها و روستاها باشد.

   شاید به این خاطر که انقلاب بیشتر در شهرهای بزرگ جریان داشت و نسبت مشارکت‌کنندگان و حاضران در خیابان با همۀ جمعیت ایران به دقت مشخص نبود و به لحاظ بین‌المللی نیز همه پرسی مشروعیت‌زاتر است تا تظاهرات اعتراضی ولو مانند راه‌پیمایی‌های تاسوعا و عاشورای 57 چشم‌گیر و در حد همه‌پرسی بوده باشد.

  همه‌پرسی -خاصه اگر با نظارت بین‌المللی باشد- جای هیچ چون‌و‌چرا باقی نمی‌گذارد ضمن این که در فرمان نخست‌وزیری مهندس بازرگان و قبل از پیروزی انقلاب هم به این مأموریت اشاره شده بود. (در حکم آمده بود: انجام رفراندوم و رجوع به آرای عمومی ملت درباره تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری اسلامی). 

3. در تاریخ ایران هرگز سابقه نداشته حکومت جدید با همه‌پرسی مستقر شده باشد. مراجعه به نظر نخبگان مانند کاری که نادر در دشت مغان انجام داد البته پیشیینه دارد اما برگزاری رفراندوم امری کاملا مدرن است. چرا که تا قبل از الغای نظام ارباب رعیتی اساسا عوام محلی از اعراب نداشتند. چندان که خود انقلاب بسیار کم تلفات و سریع هم امری مدرن بود.

  تاریخ ایران، تاریخ سلطۀ ایل‌ها و آل‌ها‌ست که از حاشیه به متن می‌آمده‌اند و پادشاهی را برمی‌انداختند و رییس ایل جدید خود بر تخت می‌نشست.

  اساسا خود رفراندوم در تاریخ معاصر هم چندان مسبوق به سابقه نیست.به یاد آوریم یکی از دلایل مخالفت روحانیت سنتی با رفراندوم انحلال مجلس در دولت دکتر مصدق نه فقط سکوت قانون‌اساسی مشروطه که باور نداشتن به این وسیله به عنوان منبع مشروعیت حکومت بود چندان که 10 سال بعد در مخالفت با رفراندوم انقلاب شاه و ملت یا انقلاب سفید هم در نامۀ آیت‌الله گلپایگانی به شخص شاه به همین نکته استناد شد.

4. عنوان پیشنهادی مهندس بازرگان نخست وزیر دولت موقت برای نام حکومت جدید و ظاهراً بر اساس مصوبۀ شورای انقلاب، «جمهوری دموکراتیک اسلامی» بود اما امام خمینی گفت : «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد». سخنی که هم پیشنهاد بازرگان و افزودن واژۀ «دموکراتیک» را رد می‌کرد و هم خواست نیروهای سنتی را که با واژۀ «جمهوری» میانه نداشتند و خواستار تشکیل «حکومت اسلامی» یا «حکومت عدل اسلامی » بودند.
  اصرار بازرگان به افزودن واژۀ دموکراتیک اگرچه به خاطر نگرانی از قرائت‌های غیر دموکراتیک بود اما ضرورتی نداشت چون در حکم نخست‌وزیری هم "تغییر نظام سیاسی به جمهوری اسلامی" آمده بود نه " جمهوری دموکراتیک اسلامی" ضمن این که صِرف نام حکومت، تضمین‌کنندۀ دموکراتیک بودن ساز‌و‌کارهای آن نیست کما این‌که در عنوان حکومت‌های توتالیتر یا کمونیستی در اروپای شرقی هم واژۀ «دموکراتیک» بود در حالی که چند پادشاهی در اروپا از قوی‌ترین دموکراسی‌های دنیا هستند و با پدیدۀ جمهوری‌های موروثی هم روبه‌رو شده‌ایم و بارزتر از همه «جمهوری دموکراتیک خلق کره» که به نام کرۀ شمالی می‌شناسیم که از کیم ایل سونگ به کیم ایل جونگ رسید و اکنون کیم جونگ اون حاکم است: پدربزرگ و پدر و نوه. 

5. رفراندوم جمهوری اسلامی وزن اندک گروه‌های مارکسیستی در جامعه را نیز به رغم سر‌و‌صدای فراوان آنان نشان داد. از این رو بی‌گمان اگر انواع دیگری از حکومت هم به رأی گذاشته می‌شد باز جمهوری اسلامی رأی می‌آورد نه جمهوری دموکراتیک خلق ونمونه‌های دیگر. در آن زمان البته رقابت اصلی با گفتمان چپ بود و صدای سکولارهایی چون مصطفی رحیمی و هما ناطق چندان شنیده نمی‌شد. 

6. در برگه‌های رأی فرض بر تغییر «رژیم سابق» بود بنا‌براین گزینۀ نظام سلطنتی عملا منتفی بود. ضمن این که در برگه آمده بود «‌که قانون اساسی آن از تصویب ملت خواهد گذشت». از این رو برخی خرده گرفتند که مادام که قانون اساسی تصویب نشده مردم نمی‌دانند جمهوری اسلامی چیست و بعدتر و بر اساس قانون اساسی جدید باید رأی گرفته شود. آنان بعدها یادآور شدند در آن زمان بحث ولایت فقیه مطرح نبود و در پیش‌نویس قانون‌اساسی هم نیامده بود و در مجلس خبرگان که خود جانشین مجلس مؤسسان شد افزوده شد.

   در این بحث‌ها آنچه نادیده گرفته می‌شود اما کاریزما و نفوذ فوق‌العاده و اسطوره‌وار شخص امام خمینی است که هر چه از توده‌های مردم می‌خواست انجام می‌دادند و وقتی روشن‌فکران منتقد هم مجذوب آن شخصیت شده بودند عامه جای خود داشت. کاریزمایی چنان که از لایه‌های سنتی هم کسی یارای آن نداشت تا بگوید زنان حق رأی ندارند. (سخنی که مشروطه خواهِ آزاده‌ای در اندازه و آوازۀ سید حسن مدرس هم کمتر از 60 سال قبل و در آغاز قرن با صدای بلند گفته بود).

  جدای اینها تعبیر «تعرفۀ انتخاباتِ رفراندوم» در برگه‌ها نشان می‌دهد چقدر در این زمینه بی‌تجربه و تازه‌کار بودیم. چرا که انتخابات با رفراندوم متفاوت است و دو مقولۀ جدایند.

7. روزنامه‌ها در فردای رفراندوم نوشتند سه تن از سران ارشد رژیم پهلوی که زندانی شده بودند: امیر عباس هویدا که 13 سال نخست‌وزیر بود، عبدالله ریاضی که 12 سال رییس مجلس شورای ملی بود و عباسعلی خلعتبری وزیر خارجۀ سابق - نیز در همان زندان پای صندوق حاضر شده‌اند. هویدا البته از اعلام رأی و این که آری انداخته یا نه خودداری کرد و مطابق تربیت اروپایی گفت «رأی، شخصی است» اما آن دو برگۀ آریِ خود را به خبرنگاران نشان دادند با این گمان شاید که نجات یابند. هر سه نفر اما کمتر از 10 روز بعد اعدام شدند.

8. آیت‌الله گلپایگانی از مراجع ثلاث قم، در پیام تبریک بعد از رفراندوم از جمهوری اسلامی به عنوان «ولایت فقها» نام برد ولی امام خمینی اشاره‌ای به «ولایت فقیه» نکرد. بعدتر روشن شد که تلقی برخی مراجع این بوده که حکومت تحت نظارت فقیهان منتخب مراجع اراده می‌شود. ایده‌ای که در قالب شورای نگهبان بدون انتساب به مراجع و با حکم مستقیم رهبری اجرایی شد.

  9. شاعر اولین سرود جمهوری اسلامی ایران*، ابوالقاسم حالت است که شهرت انقلابی و اسلامی نداشت و همین نشان می‌دهد انقلاب ایران تا چه حد مردمی بوده که اصراری بر قرائت‌های ایدیولوژیک وجود نداشته که محتوای سرودی رسمی را به شاعر غیر ایدیولوژیک سپردند.
  این سرود که تا سال 1371 رسمیت داشت و برنامه‌های صدا و سیما با آن شروع می‌شد به خاطر زمان بیش از یک دقیقه‌ و فرود ناگهانی در میانه -که تصور پایان آن را در شنونده ایجاد می‌ کرد کنار گذاشته شد اما مصراع اول آن در خاطره‌ها مانده است:

شد جمهوری اسلامی به پا
که هم دین دهد هم دنیا به ما

  به زبان ساده و دور از تفسیر و تعبیر می‌توان گفت: راز رأی 98 درصدی و انتظار مردم از جمهوری اسلامی ایران در همین چند کلمه نهفته است: «هم دین دهد هم دنیا به ما».

10. در روز جمهوری اسلامی باید کارنامۀ جمهوری اسلامی ایران را بررسید و در 22 بهمن باید به اهداف انقلاب پرداخت اما این دو عملا با هم خلط شده است. درست است که جمهوری اسلامی مولود انقلاب اسلامی است و مهم ترین شعار انقلاب هم «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بوده اما انقلاب، بار تخریبی و براندازی دارد ( فرو ریختن ساختمانی به قصد بنا کردن بنای تازه) و جمهوری اسلامی و نظام، ماهیت تأسیسی (احداث بنای جدید).

  نظریۀ استمرار انقلاب البته به مرور به گفتمان مسلط تبدیل شده و واژۀ "نظام" تحت‌الشعاع آن قرار گرفته است. هر چند با این هدف بوده که حکومت اسیر مناسبات جهانی و مقررات بوروکراتیک و اداری نشود و روحیۀ شورانگیز خود را حفظ کند اما سبب شده انتقاد به عملکردهای کسانی که بعضا در انقلاب نقشی نداشته اند به حساب اصل انقلاب گذاشته شود و رسانه‌های برانداز که مخالف اصل انقلاب‌اند نیز میوه‌های خود را بچینند.
 --------------------------------------------
* این متن ویراست تازه‌ای است از آنچه سه سال قبل در همین تارنما نوشته بودم.

*متن کامل اولین سرود از این قرار بود:

شُد جمهوری اسلامی به پا 
که هم دین دهد، هم دنیا به ما

از انقلابِ ایران، دِگر
 کاخ ستم، گشته زیر و زِبَر

تصویر آیندۀ ما
 نقشِ مرادِ ماست

نیروی پایندۀ ما 
 ایمان و اتحادِ ماست

یاری‌گرِ ما دستِ خداست
ما را در این نبرد، او رهنماست

در سایۀ قرآن، جاودان
 پاینده بادا ایران

 
آزادی، چو گل‌ها در خاکِ ما
شکفته شد از خونِ پاکِ ما

ایران، فرستد با این سرود
‌رزمندگانِ وطن را درود

آیینِ جمهوریِ ما
‌پشت و پناه ماست

سود سلحشوری ما
‌آزادی و رفاه ماست

شام سیاهِ سختی گذشت
‌خورشید بختِ ما تابنده گشت

در سایۀ قرآن، جاودان
 پاینده بادا ایران





  تعداد بازديدها: 43


 
نظرات خوانندگان:
 

نظرات حاوي توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمي‌شود.

نام:
پست الکترونيک:
متن پيام:


 
آخرين اخبار و مطالب 
تجمع اتباع افغانستانی مقابل سفارت این کشور در تهران/ مشکلاتی مانند اخذ اسناد هویتی، اسناد ازدواج و سایر مدارک، عامل این تجمع بوده و ماموران پلیس به آن پایان دادند
یادداشتی از: آرمین منتظری
چه کسی لیبی را به حضیض رساند؟
یادداشتی از: منصوره محمدی
باز تعریف یک رابطه/ارزیابی آینده نسبت تندروها و حاکمیت در گفت‌‏وگو با تحلیلگران سیاسی
نامه یک فرمانده شهید به همسرش
سید حسن خمینی به حسین بنیادی تسلیت گفت
عراقچی: تصور نمی‌کنم که تهدیدات نظامی، به مرحله عملی شدن برسد/ اسرائیل حتی با حمایت آمریکا هم قادر به عملیات نظامی نیست
فرجی راد: مشخص بود مذاکرات متوقف نمی‌شود/ این بار اراده سیاسی قوی از هر دو طرف وجود دارد/ عمانی‌ها می‌خواستند اروپایی‌ها هم یک مقداری در قضایا شریک شوند/ اگر آمریکایی‌ها گفته بودند غنی‌سازی ایران باید صفر شود، عراقچی مذاکرات را دنبال نمی‌کرد
افت قدرت خرید مردم و کاهش ۳۰ درصدی «سفر» در ۷ سال اخیر
یک تریلیون دلار هزینه تحریم بر اقتصاد ایران
گزارشی از تبعات نگرش منفی نسبت به دوره سالمندی
هراس از کهنسالی
محمد سلامتی:
جدال پزشکیان و افراطی‌ها
پایتخت 7 و درس هایی برای صدا و سیما
یادداشت مشترک فیاض زاهد و محمد مهاجری:
پزشكيان همچنان مي‌تواند
علی اکبر صالحی: زمان آن رسیده که ذهنیت جهان را نسبت به ایران با جدیت بیشتری تغییر دهیم/ ایران‌شناسی باید «بین‌المللی» شود؛ ما نیاز داریم که این حوزه را از انزوا درآوریم و به عرصه جهانی بیاوریم/ ما در جهانی به‌سر می‌بریم که مسابقه روایت‌ها در جریان است
تقدیم پیام پادشاه عربستان به رهبر معظم انقلاب اسلامی
سید محمود آذین، خلبان بازنشسته: رژه ۴۰ فروند بالگرد در قم، نمایشی باشکوه از اقتدار ارتش پس از انقلاب بود/ امام خمینی با درخواست تکرار رژه، اعتماد خود به هوانیروز را نشان دادند/ هوانیروز، بدون نیاز به کمک خارجی، توانایی‌های ارتش ایران را اثبات کرد
استاد دانشگاه توکیو:
اصرار بر پایان برنامه هسته‌ای ایران به معنای شکست مذاکرات است/ نتیجه منفی الزاما به معنی انتظار جنگ نیست
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
مذاکرات جاری بین ایران و آمریکا و ریزشِ "ادب"
مراسم تجلیل از فعالان فرهنگی ورزش کشور؛
سید حسن خمینی: «پهلوانی» در فرهنگ ما ریشه دارد/ می‌توانیم بُعد «پهلوانی» ورزش را به جهان عرضه کنیم
یادداشتی از: خانم نهال موسوی
آقای جبلی ! دیدی پایتخت خوب بود که شما 3 سال متوقفش کردید

آرشیو همه مطالب


 
پربازديدها 
وزیر اطلاعات: علائم جدی برای حمله نظامی وجود ندارد؛ در سال جاری آرامش پیش‌بینی می‌شود/ تولید و نشر اخبار جعلی و ایجاد فضای روانی با چالش‌ها و آرایش‌های جنگی در راستای ایجاد ناامنی روانی در جامعه از جمله اهداف دشمن است
به مناسبت سال جدید انجام شد
دیدار جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح با فرمانده معظم کل قوا
یادداشتی از: حجت الاسلام احمد مازنی
​از دیدگاه امام خمینی(ره) انتخابات حق ملت است نه حق حاکم
عراقچی و ویتکاف : مذاکرات مثبت و سازنده بود ؛ ادامه می دهیم / هیچ کدام از طرفین دنبال گفت و گوهای فرسایشی نیستند
به مناسبت سال جدید(۱)
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از مسئولان ارشد سه قوه
یادداشتی از: مهدی مولایی
آیین مذاکره در نهج‌البلاغه
دومین جلسه ستاد مرکزی سی و ششمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س)؛
محمدعلی انصاری: هیچ راهی برای قدرتمند شدن و امتداد پیروزی جز «پیروی از مکتب امام» وجود ندارد/ اولین معضل کشور ما مسأله «اقتصاد» است/ کشور ما نیاز به همبستگی، وحدت و انسجام دارد/ از مسائل جناحی و گروهی دست برداریم
پزشکیان از ظریف قدردانی کرد + متن پیام
نفس آغاز مذاکره مهمتر از شکل و نتایج آن است
ایران و آمریکا؛ برندگان بزرگ مرحله اول مذاکرات دوجانبه
عبدالرضا فرجی راد: ترامپ این بار با دوره قبل متفاوت است/ جمهوری اسلامی موفقیت‌هایی در همین مدت نامه‌نگاری داشته/ فاصله زیادی بین خواست ترامپ و دیدگاه ایران نمی‌بینیم/ این مذاکرات نمی‌تواند مثل برجام طولانی شود
واکنش وزارت خارجه آمریکا به تهدید کیهان برای ترور ترامپ: زبان تهدید از سوی ایران یا بلندگو‌های آن علیه ترامپ یا هر آمریکایی دیگری، غیرعاقلانه است
جان جدید بر پیکر حشدالشعبی
گزارش تصویری:
برگزاری کلاس درس نهج البلاغه در هیئت انصارالخمینی (ره) حسینیه ی آل یاسین (ع) 1404/1/25
یادداشتی از: حجت الاسلام محمد تقی فاضل میبدی
آغاز راهی امیدوارکننده
ترامپ: ما مسئله با ایران را حل خواهیم کرد؛ این یک موضوع آسان است / مذاکرات با تهران باید سریع انجام شود / آنها نباید بمب هسته‌ای داشته باشند / مذاکره با ایران را بخاطر دنیا انجام می‌دهم / فکر می‌کنم ایرانی ها دارند ما را سر می‌دوانند، چون عادت کرده بودند با آدم‌های احمق در این کشور طرف باشند
مراسم تجلیل از فعالان فرهنگی ورزش کشور؛
سید حسن خمینی: «پهلوانی» در فرهنگ ما ریشه دارد/ می‌توانیم بُعد «پهلوانی» ورزش را به جهان عرضه کنیم
یادداشتی از: حجت الاسلام هادی سروش
مذاکرات جاری بین ایران و آمریکا و ریزشِ "ادب"
تشرف تازه مسلمانان در حرم
امیدواری علی اکبر صالحی به مذاکرات ایران و آمریکا در عمان: ما همواره با دست پر از مسقط بازگشتیم
ظریف: ترامپ می داند اگر حمله کند ما هم به او ضربه می زنیم/ تلخی‌های این شش ماه را هیچ وقت تجربه نکرده بودم/ ما می توانستیم وسط یک جنگ باشیم اما...


 
آمار بازديد از سايت 
تعداد بازدید امروز: 749
تعداد بازدید دیروز: 6713
بازدید کل: 75409186
مشاهده آمار کامل
تمامي حقوق براي هيئت انصارالخميني (ره) محفوظ است.