تاريخ انتشار: 14 اسفند 1402 ساعت 23:04:07
۱۸ درصد مدارس نا ایمن هستند/ چالش جدی در تامین فضای آموزشی نداریم

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از ساخت ۱۰۵ هزار مدرسه توسط این سازمان خبر داد و گفت: ۲۰۲۰ طرح آموزشی با ظرفیت ۱۰ هزار کلاس درس در مهر امسال افتتاح شد لذا در مهر امسال چالش جدی برای فضا و مدرسه نداشتیم.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا خان محمدی در مراسم تجلیل از مهندسان برتر نهضت مدرسه‌سازی و اولین دوره اهدای جایزه ملی نصیر با بیان اینکه روز مهندس روزی است که همه مردم به دستان و فکر و ذهن مهندسان مراجعه می‌کنند؛ هر چه می‌سازید و راهبری می‌کنید به یادگار می ماند و آنقدر در مناظر عمومی باقی می‌ماند که شما احتیاط می کنید زیبا ترین نقشه را پیاده کنید افزود: ۹۵۰طرح با ظرفیت ۴ هزار کلاس درس در مناطق محروم از جمله بشاگرد هرمزگان ساخته شده است، در مهر امسال چالش جدی برای فضا و مدرسه نداشتیم.

به گفته وی، سرانه ۱.۵ متر مربع به ازای هر دانش آموز به ۵.۲۸ متر مربع با وجود رشد در تعداد دانش آموزان، تبدیل شده است.

رییس سازمان نوسازی مدارس یادآور شد: در زلزله بم، مدارس استاندارد در برابر زلزله مقاوم ماندند، نهضت مقاوم سازی آغاز شد؛ ۶۵ درصد مدارس ناایمن بودند اما اکنون ۱۸ درصد مدارس ناایمن هستند.

خان محمدی با بیان اینکه باید از سرانه فعلی  ۵.۲۸ مترمربع به سرانه ۶.۱ متر مربع به ازای هر دانش آموز برسیم گفت: بر اساس برنامه هفتم  ۲ دهم درصد از یک واحد مالیات بر ارزش افزوده، برای تخریب، بازسازی، نوسازی و مقاوم سازی مدارس اختصاص می‌یابد و این عزم مجلس برای توجه به مقوله مقاوم سازی است.

رییس سازمان نوسازی مدارس با بیان اینکه ۲۰۰ مجتمع بزرگ مقیاس حداقل ۱۰۰۰ دانش آموز را پذیرا خواهند بود افزود: طبق برنامه هفتم مکلفیم در ۲۰۰ نقطه آموزشی دارای چالش، مجتمع‌های بزرگ مقیاس به عنوان الگوهای کانون تربیت و پیشرفت محله بسازیم.

خان‌محمدی گفت: در یک سال اخیر اطلسی در اختیار خیرین قرار گرفته تا از روند انجام پروژه‌ها و سرانه‌های آموزشی در اقصی نقاط کشور مطلع شوند. همچنین براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، سالانه یک میلیون نفر و به عبارتی ۲۵۰ هزار خانوار در کشور جابه‌جا می‌شوند و این امر مشکلاتی برای سازمان نوسازی ایجاد می‌کند که با استفاده از کانکس‌های استاندارد می‌توان با پدیده‌هایی همچون مهاجرت روبرو شد.

خان محمدی ادامه داد: مدارسی در تهران داریم که ۲شیفته کار می‌کنند و فقط در تابستان امکان مقاوم سازی آنها وجود دارد که باید این اقدام صورت گیرد. برخی از استان‌ها نیز درگیر این موضوع هستند و این موضوع در تهران آغاز شده است.

معاون وزیر درباره ارتقای سرانه‌های آموزشی خاطر نشان کرد: برای اولین بار حکم اعتبار مالیاتی در برنامه هفتم مصوب شد که کمک کننده خواهد بود.

وی در پایان گفت: حدود ۶هزار و ۷۵۰ فضای آموزشی با ظرفیت حدود ۳۲ هزار کلاس درس بالغ بر ۴ میلیون متر مربع طی ۲ سال تحویل داده‌ایم که با صنعتی سازی می‌توان چند قطب تولید مدرسه بزنیم تا در سراسر کشور تولید، احداث و موضوعات نازک کاری و کارهای جزئی انجام شود.

  تعداد بازديدها: 117
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=99235
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.