تاريخ انتشار: 03 خرداد 1402 ساعت 23:54:52
تحلیل سیاسی هفته

هفته‌ای که در آن قرار داریم، با مناسبت سالروز فتح خرمشهر همراه است؛ عملیاتی که 41 سال پیش تحت عنوان «بیت‌المقدس»، با رشادت و جوانمردی جوانان رزمنده به آزادی خرمشهر منجر شد. در این روزها قطعاً علاوه بر برنامه‌هایی که در مسیر معرفی این حادثه بزرگ در کارنامه هشت سال دفاع مقدس انجام می‌شود، بایستی از آثار و نتایج رشادت‌های جوانان غیوری که خون خود را برای آبیاری نهال انقلاب اسلامی نثار کردند، پاسداری نمود و جامعه را به گونه‌ای مدیریت کرد که اگر شهدای حماسه فتح خرمشهر در میان ما بودند، (که قطعاً حضور معنوی دارند) پاسخی برای کوتاهی در عملکردهایمان در مسیر شکوفایی و بالندگی انقلاب و پاسداری از کرامت‌های انسانی و رفتارهای اخلاقی داشته باشیم.
در این هفته حمله تروریستی به پاسگاه مرزی ایران در منطقه سراوان باعث شهادت 6 تن از مرزبانان دلیر و جوانان سرافراز کشورمان شد. این حمله که از خاک پاکستان صورت گرفت بدین معناست که این همسایه شرقی به درستی به تعهدات مرزی خود و رعایت موارد حُسن همجواری توجه نکرده و قادر به کنترل مرزهایش نبوده و از این مرزها علیه همسایگان استفاده می‌شود لذا باید با استفاده از ابزارهای انتظامی و دیپلماتیک، امنیت لازم را در این مناطق برقرار کرد. حداقل توقعی که از دولت پاکستان می‌رود، اینست که قادر به تامین امنیت مرزها و کنترل مناطق داخلی این کشور از جولان تروریستها باشد.
دیروز زنگ حرکت کاروان حج تمتع سال 1402 با اعزام نخستین کاروانها از تهران به مدینه نواخته شد و قرار است که امسال بیش از 87 هزار زائر به انجام حج تمتع موفق شوند. این کاروانها که صدها قافله دل همراه آنهاست امسال پس از عادی ‌سازی روابط تهران – ریاض به حج مشرف می‌شوند و عربستان پیش‌بینی کرده که امسال پس از سه سال محدودیت کرونا حدود دو میلیون زائر در مناسک حج تمتع شرکت کنند.
در این هفته خطای راهبردی در مواجهه با طالبان نمود بیشتری داشت و نشان داد که اصحاب تطهیر این گروه تروریستی چه خبط بزرگی را در موضوع افغانستان داشته‌اند. رئیس ‌جمهور در سفر اخیر به استان سیستان و بلوچستان و مشاهده مشکلات مردم این خطه، در رابطه با قطع حقابه هیرمند، به حاکمان افغانستان اخطار داد ولی حکومت طالبان در پاسخ به جای اعلام آمادگی برای انجام تعهدات قانونی، با بی‌تعهدی و توسل به دروغ، ثابت کرد که با دیپلماسی التماسی نمی‌توان از طالبان حقابه گرفت و با تداوم سیاست‌های قبلی هم نمی‌شود طالبان را به قواعد حُسن همجواری وادار کرد. البته این تنها تخلف طالبان در دو سال گذشته در رابطه با همسایگانش نیست بلکه فهرست بلندبالایی از اقدامات خلاف این گروه وجود دارد که ملت‌های همسایه از جمله ایران را دچار خسران کرده است.
در این هفته و به مناسبت سالروز تشکیل مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس با رهبر انقلاب دیدار کردند. ایشان در این دیدار از نمایندگان خواستند در سال آخر مجلس برای تحقق شعار سال یعنی «مهار تورم و رشد تولید» و بررسی لوایح و طرح‌های نیمه‌کاره، تلاش بی‌وقفه کنند.
تحولات فلسطین اشغالی، موضوع مهم خبری خارجی این هفته بود. رژیم صهیونیستی، این روزها تحت حاکمیت کابینه نژادپرست و افراطی نتانیاهو، سیاست‌های غیرانسانی علیه فلسطینی‌ها و اماکن اسلامی را شدت بخشیده است. ارتش صهیونیستی، این هفته و در ادامه اقدامات تروریستی، با حمله به طولکرم، چند تن دیگر از رهبران فلسطینی‌ را ترور کرد. همزمان، کابینه این رژیم، جلسه خود را در زیر تونل‌های مسجدالاقصی برگزار کرد. همچنین «بن‌گویر» وزیر افراطی و صهیونیست نژادپرست در محافظت نیروهای امنیتی به مسجدالاقصی رفت که این اقدامات، نشان از گسترش ابعاد توطئه این رژیم در جهت سرکوب هرچه بیشتر فلسطینی‌ها و یهودی‌ سازی اماکن متعلق به مسلمانان دارند. نتانیاهو در تلاش است با تشدید سیاست‌های ضدانسانی و اشغالگرانه، موقعیت خود را در میان اسرائیلی‌ها بهبود بخشد به‌خصوص اینکه پرونده فساد و اقدامات قضایی‌اش، بحران شدیدی را در درون جامعه صهیونیستی به وجود آورده است. نتانیاهو با تشدید سیاست شرارت، قصد دارد این پیام را به جامعه مایوس و درمانده اسرائیل بدهد که وی تنها فردی است که می‌تواند از آنها در برابر تهدیدها محافظت کند، ادعایی که خود نتانیاهو نیز می‌داند غیرواقعی است و مردم فلسطین، آنچنانکه تاکنون نیز ثابت کرده‌اند، بدون اعتنا به این تهدیدها، در راه آزادسازی میهن اشغال شده مصمم هستند.
این هفته، اوکراین نیز شاهد اوجگیری درگیری‌ها بود. جنگ بر سر تصاحب شهر «باخموت» در شرق اوکراین که در یکسال گذشته موجب کشته شدن هزاران نفر از طرفین شده است، با ادعای روسیه مبنی بر تصرف آن، وارد مرحله جدیدی شد. گزارش‌ها و تصاویر نشان می‌دهند روسیه این شهر را به یک ویرانه کامل تبدیل کرده است به گونه‌ای که زلنسکی رئیس ‌جمهور اوکراین از این شهر به عنوان «هیروشیمای روسیه» نام برد که هیچ ساختمان سالمی در آن باقی نمانده است. این هفته، اعلام شد رهبران آفریقا درصدد هستند برای پایان دادن به جنگ در اوکراین حرکت تازه‌ای را آغاز کنند. با این حال، شرایط در میدان جنگ و اصرار روسیه بر ادامه نبردها از یکسو و تاکید غرب بر ادامه حمایت‌ها از اوکراین از سوی دیگر، هرگونه مصالحه و پایان یافتن جنگ را در آینده نزدیک بعید به‌ نظر می‌رسد.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 345
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=96259
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.