تاريخ انتشار: 05 فروردين 1402 ساعت 00:31:42
هزینه بازنشستگی بیشتر شد؟

تا پیش از این هزینه مربوط به بازنشستگی پیش موعد هر کارگر مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور معادل ۴ درصد حق بیمه دوران اشتغال وی در کارهای سخت و زیان‌آور بود اما در حال حاضر مدتی است که این هزینه تا ۷ درصد افزایش یافته است.

ایلنا: یک فعال کارگری در رشت مدعی شد، در حال حاضر حدود ۱۵درصد از کارگران متقاضی بازنشستگی در استان گیلان تمام هزینه بازنشستگی سخت وزیان‌آور خود را از جیب پرداخت می‌کنند.

غلام رضاخوالگر (رئیس سابق کانون شوراهای اسلامی کار گیلان) گفت: با افزایش هزینه بازنشستگی پیش از موعد کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور، برخی کارفرمایان بجای پرداخت این هزینه، تلویحا از کارگران مشمول می‌خواهند که مسئولیت پرداخت آن را برعهده بگیرند.

او با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به ۱۵ درصد از کارگران واحدهای مستقر در استان گیلان که امکان بازنشستگی با مشاغل سخت وزیان‌آور را دارند، هزینه یادشده را از جیب پرداخت می‌کنند، افزود: تا پیش از این هزینه مربوط به بازنشستگی پیش موعد هر کارگر مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور معادل ۴ درصد حق بیمه دوران اشتغال وی در کارهای سخت و زیان‌آور بود اما در حال حاضر مدتی است که این هزینه تا ۷ درصد افزایش یافته است و در نتیجه برخی کارفرمایان درصدد برآمده‌اند تا این هزینه‌ را از جیب کارگران متقاضی بازنشستگی پیش از موعد پرداخت کنند.

مشاور کانون شوراهای اسلامی کار گیلان گفت: به عنوان نمونه کارفرمایانی هستند که برای پرداخت این هزینه از کارگران متقاضی چک وسفته به همراه رضایت‌نامه کتبی می‌گیرند که بابت بازنشستگی پیش از موعد وی هزینه کنند.

به گفته وی؛ متداول شدن این رویه در حالی است که به موجب قانون تامین اجتماعی مسئولیت پرداخت هزینه یاد شده برعهده کارفرماست و کارگران نباید برای این کار از جیب خود و به ویژه از محل عواید مالی ناشی از سنوات پایان کار هزینه‌ای پرداخت کنند.

این فعال کارگری، با بیان اینکه جدا از شرایط فوق، پرونده شغلی برخی کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور با پرونده بیمه‌ای آن‌ها مغایرت دارد و به همین دلیل سازمان تامین اجتماعی با درخواست بازنشستگی پیش از موعد آن‌ها موافقت نمی‌کند، گفت: مغایرت‌ها عمدتاً مربوط به زمانی است که به دلیل فراگیر نشدن اجرای قانون طبقه‌بندی مشاغل در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، هیچ استاندارد واحدی برای صدور احکام شغلی کارگران وجود نداشته است.

خوالگر گفت: از آنجا که سازمان تامین اجتماعی اجازه اصلاح و تغییر سوابق بیمه ثبت شده را به راحتی نمی‌دهد بیشتر این کارگران مجبور هستند مانند بیمه‌شدگان عادی تا رسیدن به شرایط متداول بازنشستگی به فعالیت خود در فضای کسب و کار ادامه دهند.

  تعداد بازديدها: 379
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=95774
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.