تاريخ انتشار: 03 فروردين 1402 ساعت 00:26:30
نصرالله: چین، آماده سرمایه‌گذاری در لبنان است/به هر گونه تجاوز صهیونیستی، پاسخ سریع می‌دهیم

دبیر کل جنبش حزب الله لبنان بعد از ظهر امروز چهارشنبه در منطقه ضاحیه جنوبی بیروت سخنرانی کرد و به بررسی مسائل لبنان و منطقه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب الله لبنان بعد از ظهر امروز چهارشنبه سخنرانی خود را آغاز کرد. این سخنرانی در مراسمی به مناسبت بزرگداشت فرمانده مجاهد «حسین الشامی» در سالن امام مجتبی علیه السلام در منطقه ضاحیه جنوبی بیروت ایراد شد.

نصرالله در آغاز سخنرانی خود با اشاره به اینکه در این جلسه، درباره الشامی، وضعیت کنونی لبنان، رخدادهای شمال فلسطین اشغالی و اوضاع منطقه صحبت خواهد کرد، گفت: بسیاری از رزمندگان حزب الله به صورت ناشناس زندگی می‌کنند و پس از اینکه از دنیا می‌روند، مردم آنان را می‌شناسد. زمانی که درباره حاج حسین الشامی سخن می‌گوییم، فقط درباره نسل بنیان‌گذار سخن نمی‌گوییم. در این نسل هم فرماندهان و رهبرانی وجود دارند که چارچوب حزب الله را تأسیس کردند و الشامی یکی از این افراد است.

وی ضمن تمجید از عملکرد الشامی در مسائل مالی مربوط به حزب الله، ادامه داد: حاج حسین، دفتر نمایندگی حزب الله در تهران را تأسیس کرد. الشامی از افرادی بود که از بسیاری چیزها گذشت و به آینده چشم دوخته بود. همیشه می‌گویم که مسیر حزب الله از روز نخست، بر مبنای تقوا بود. شیخ حسین کورانی نیز در تأسیس سازمان حمایت از مقاومت اسلامی، سهیم بود.

فشار آمریکا به بانکهای لبنان برای ضربه به حزب الله

دبیر کل حزب الله با بیان اینکه در سال ۲۰۱۵، اغلب بانکهای لبنان در راستای اجرای دستورات آمریکا، از همه کسانی که با حزب الله ارتباط داشتند، خواستند که سپرده‌های خود را از این بانکها خارج کنند، تصریح کرد: حزب الله پولی در بانکها ندارد و پولی ندارد که ذخیره یا سرمایه‌گذاری کند. تصمیمات آمریکا و رفتار بانکهای لبنان باعث شد که مردم سپرده‌های خود را خارج کنند و آن را در بخش قرض الحسنه قرار دهند.

نصرالله با اشاره به اینکه پابرجا ماندن مؤسسه قرض الحسنه حزب الله مدیون تلاش افرادی مثل الشامی بوده است، افزود: الشامی هیچ گاه حاضر نشد از پولهایی که حامیان حزب الله در این مؤسسه قرار داده بودند، برای سرمایه‌گذاری استفاده کند؛ زیرا این پولها را متعلق به مردم می‌دانست و باید در روز قیامت در این باره پاسخگو باشد.

وی در ادامه سخنرانی، به مسائل اقتصادی لبنان پرداخت و گفت: لبنان امروز شاهد افزایش غیر منطقی قیمت دلار است. از گروههای سیاسی می‌خواهم که بر سر میز مذاکره اقتصادی حاضر شوند تا وضعیت اقتصادی کشور را نجات دهند.

دبیر کل حزب الله با بیان اینکه دولت باید برای کاهش مشکلات اقتصادی، تدابیری اتخاذ کند، هر چند که این تدابیر ریشه‌ای نخواهد بود، ادامه داد: برخی هستند که در نرخ دلار دستکاری می‌کنند و از خرید و فروش دلار منتفع می‌شوند. وضعیت مردم و وضعیت پولی بسیار دشوار شده است. انداختن تقصیرها بر گردن یکدیگر هم، دردی از مشکلات اقتصادی دوا نخواهد کرد.

 چین، آماده سرمایه‌گذاری در لبنان است

نصرالله با تأکید بر اینکه نجات لیره و وضعیت اقتصادی، نیازمند یک طرح فراگیر و چند منظوره اصلاحی است، تصریح کرد: باید از وضعیت جدید منطقه‌ای و بین‌المللی استفاده کرد. چرا نباید به سمت چین برویم؟. یکی از مهمترین راههای تقویت اقتصاد، جذب سرمایه‌گذاری است. نمی‌گویم جلب کمک؛ زیرا آمریکاییها اجازه این کار را نمی‌دهند. چین، آماده سرمایه‌گذاری در لبنان است.

وی با بیان اینکه پیشتر درباره چرخش به شرق سخن گفتیم، ولی برخی از گروههای سیاسی این مسئله را به تمسخر گرفتند، ادامه داد: عربستان و امارات، کشورهای حاشیه خلیج فارس و بیشتر کشورها به سمت شرق گرایش پیدا کرده‌اند. سعودی، رئیس جمهور چین را به ریاض دعوت کرد. کشورهای عربی نیز نشستی با وی برگزار کردند. چرا ما در لبنان از این مسئله می‌ترسیم و کُند هستیم؟.

دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه رابطه با چین، نیازمند شجاعت و تصمیم سیاسی است، خاطر نشان کرد: برای اینکه لبنان بتواند به مسیر خود ادامه دهد، باید به توانمندیهعای ذاتی خود توجه کنیم. اعتصاب بانکها به هیچ وجه قابل توجیه نیست؛ زیرا باعث بحرانی شدن وضعیت خواهد شد. حزب الله هم از روز نخست، از مردم حمایت کرده است و امروز نیز به مسئولیت خود در قبال آنان عمل خواهد کرد.

 توافق تهران-ریاض، تأثیر مثبتی در ریاست جمهوری لبنان دارد 

نصرالله با اشاره به اینکه در مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و عربستان، نامی از لبنان برده نشده است، درباره انتخاب رئیس جمهور در این کشور عنوان کرد: گفت‌وگوها ادامه دارد. توافق سعودی-ایرانی هم به این مسئله کمک خواهد کرد، ولی مهمترین عامل، داخلی است. مقالات زیادی هم درباره پیوستهای این توافق خوانده‌ام که در این توافق بر سر لبنان و مسائل منطقه هم توافق شده است، ولی این خبر صحت ندارد. واژه لبنان در مذاکرات هم ذکر نشده است، ولی باید از این فضای مثبت استفاده کنیم.

وی درباره حادثه‌ای که اخیرا در شمال فلسطین اشغالی رخ داد، خاطر نشان کرد: دشمن از این حادثه ترسیده است و برایم اهمیتی ندارد که بخواهم این حادثه را تحلیل کنم، ولی به دو نکته اشاره می‌کنم: نخست سکوت حزب الله است. بسیاری این سکوت را تحلیل کردند. این سکوت، بخشی از مدیریت جنگ است و ناشی از درایت است و باعث ترس دشمن می‌شود. دشمن غافلگیر شده است و نمی‌داند چه اتفاقی رخ داد؟. این سکوت بخشی از جنگ سیاسی، روانی و نظامی است. گاهی بهترین واکنش، واکنش نشان ندادن است.

رژیم صهیونیستی به پایان نزدیک شده است

دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره دست داشتن حزب الله در این مسئله، تهدید کرده است، تأکید کرد: اسرائیل امروز، بحران‌زده است و در تاریخ این رژیم موقت، سابقه ندارد. این رژیم با ضعف، بحران، ناامیدی و عدم اطمینان به آینده مواجه است. رهبران سیاسی آنان نیز دچار شکاف شده‌اند. آنان به دنبال عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی بودند و سعی داشتند، ایران را دشمن [جهان عرب] معرفی کنند. زمانی که در سران دشمن، حماقت تا به این حد وجود دارد. می‌فهمیم که به پایان نزدیک شده است. آنان چیزهایی را علنی می‌کنند که سایر صهیونیستها مخفی می‌کنند. دشمن از جنگ با لبنان واهمه دارد و تهدیدهایی که می‌کند می‌تواند عامل نابودی آن شود.

نصرالله با بیان اینکه صهیونیستها واهمه دارند که جنگ با لبنان به جنگ با کل منطقه بدل شود، گفت: مقاومت در لبنان بر سر وعده خود است. هر گونه تجاوز اسرائیل به لبنان؛ چه نظامی باشد یا امنیتی و در هر نقطه‌ای باشد و فرقی ندارد که شهروند لبنانی را هدف قرار دهد یا فلسطینی یا هر کس دیگر، حزب الله قطعا به سرعت پاسخ خواهد داد. 

وی در ادامه به بحران یمن و حمایت حزب الله از مردم مظلوم این کشور پرداخت و ادامه داد: به این مواضع خود افتخار می‌کنیم. ائتلاف متجاوز سعودی به خاطر ایستادگی و مقاومت ملت یمن، ائتلاف سعودی در تحقق اهداف خود ناکام ماند. همین مسئله باعث توافق و توقف جنگ یمن خواهد شد. چند روز پیش هم خبری درباره تبادل اسرا در یمن منتشر شد که هر انسان شریفی را خوشحال می‌کند. امور به سمت توافق و بازگشت زندگی عادی به مردم یمن حرکت می‌کند.

آمریکاییها قصد باقی ماندن و ادامه غارت منابع کشورهای منطقه را داشتند

دبیر کل حزب الله با اشاره به اینکه در بیستمین سالگرد اشغال عراق توسط آمریکا قرار داریم، در پایان گفت: پروژه حمله آمریکا بسیار خطرناک بود. اشغال عراق مقدمه اشغال شش کشور دیگر از جمله ایران بود و ژنرالهای ارشد پنتاگون به این مسئله اعتراف کردند. آمریکاییها نیامده بودند که بروند، بلکه آمده بودند که بمانند و نفت و گاز را غارت کنند و با ارتشهای خود، منافعشان را حفظ کنند، ولی به برکت مقاومت عراق و همه اقشار مردم این کشور، آنان را مجبور کردند که خارج شوند. صحیح است که خروج آنان از طریق توافق بود، ولی همه می‌دانند که اگر مقاومت نبود، این اتفاق رخ نمی‌داد. این یک درس دیگر درباره فایده مقاومت است که نه تنها سرنوشت منطقه، بلکه سرنوشت جهان را تغییر می‌دهد. ایستادگی ایران و سوریه و عراق باعث شکست پروژه آمریکا در سراسر منطقه شد.

  تعداد بازديدها: 826
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=95760
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.