تاريخ انتشار: 24 اسفند 1401 ساعت 01:34:53
فرصت گفتگو

✍️اینکه برخی درک کنند چرا برجام روحانی نجس و آمریکایی بود اما تلاش برای احیای همان برجام توسط رئیسی مجاهدت است؟ یا توافقات ۷۷ و ۸۰ روحانی - خاتمی در تهران و ریاض وادادگی در برابر نوکر وهابی بود اما توافق شمخانی - رئیسی در پکن برای احیای همان توافقات موفقیت راهبردی است؟ شاید کاری دشوار و حتی ناشدنی باشد اما توجه به تیتر چند روزنامه دیروز و چند سال پیش مربوط به استقبال از روسای جمهور برخی کشورها توسط رئیس جمهور ایران حتماً گویا خواهد بود وقتی می نوشتند، فلان رئیس جمهور در "کاخ سعدآباد" مورد استقبال رسمی حسن روحانی قرار گرفت. و حالا که می نویسند، فلان رئیس جمهور در "مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد" مورد استقبال رسمی رئیسی قرار گرفت. چرایی استفاده از دو لفظ متفاوت "کاخ سعدآباد" و "مجموعه فرهنگی - تاریخی سعدآباد" برای یک مکان اما دو رئیس جمهور منتخب اکثریت بالای رای دهندگان و حداقلی ترین رئیس جمهور ۴۴ سال گذشته دقیقاً چیزی جز معنای بازی سیاسی در کشور ما نیست.
✍️اینکه چرا با نشست و برخواست روسای جمهور روسیه تا چین یا نخست وزیر عراق تا رئیس جمهور بلاروس طی روز گذشته علی رغم تمام نکات مثبتی که در ملاقات با مقام معظم رهبری و در حضور رئیس جمهور ایران اعلام می کنند هرگز شاهد نوسان مثبتی در بازار ارز و سکه تا قیمت بازار نیستیم اما به محض ناکامی نخست وزیر ژاپن در رساندن پیام رئیس جمهور آمریکا دلار از ۱۱.۳ به سمت ۲۶.۷ هزار تومان حرکت کرد؟ چرا حتی اعلام پذیرش طی مراحل عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای با حدود چهار میلیارد جمعیت مانع از سقوط دلار از ۲۸ به ۶۰ هزار تومان نشد اما صرف اعلام توافق ایران و عربستان برای بازگشت به توافقات سال ۷۷ و ۸۰ حدود ۸-۶ هزار تومان دلار را کاهش داد؟ اینکه پس از اعلام توافق مقدماتی ایران و عربستان که با تاثیر ابتدایی بسیار قابل قبولی همراه و با اعلام فوری مقامات یمنی مبنی بر پایان جنگ و اعلام مقامات مالدیو با برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با ایران که تاکید بر صحت گزینه انتخابی دیپلماسی کشور در بازگشت به توافق ۷۷ و ۸۰ با عربستان است حالا طی سه روز گذشته با حضور مکرر فرماندهان نظامی از توانمندی‌های جدید ایران در خلیح فارس گفته می شود، باید اطمینان داشت که بسیاری از مقامات کشورمان درتحلیل چرایی استقبال عربستان در بازگشت به همکاری عاجز و ناتوان هستند، کجراهه انتخابی که می‌تواند با شعله ورساختن اختلافات و تبدیل به دشمنی مضمن ایران را به انزوای خود خواسته و خود ساخته بازگرداند.
✍️اینکه سردار قالیباف طی برنامه تلویزیونی ضمن دفاع از طرح مولد سازی یا به تعبیر بنده و بسیاری دیگر نابودی تتمه ثروت عمومی در مالکیت دولت از هفده مورد اصلاح در سیاستگذاری و آئین نامه اجرایی طی جلسه شب قبل شورای هماهنگی اقتصادی سران گفت یعنی اشکالات بیش هز چیزی است که بتوان با چند اصلاحیه شکلی مرتفع کرد، یعنی در اصل روند چپاول دارائی عمومی به نفع ابر موسسات حکومتی و عناصر ویژه قطعی است و حالا با اصلاحیه سران در شب گذشته میتوانند با بهره گیری از تسهیلات بانکی به خرید اقساط دارایی‌های ملت اقدام کنند یعنی ابر موسسات یا عناصر ویژه می‌توانند با استفاده از اعتبارات بانک‌های تحت مالکیت خود هزاران هزار هِمَّت (هزار میلیارد تومان) به فهرست دارایی‌های در اختیار اضافه کنند.
✍️اینکه شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان با دقت و روشنی فرمود "از سرگیری روابط سیاسی تهران - ریاض نشاندهنده تمایل مشترک دو کشور برای حل اختلافات از طریق ارتباط و گفتگو با استفاده از ابزارهای مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک است" بسیار نکته سنجیده و قابل فهمی است. چنانکه شاهزاده فیصل به روشنی تاکید کرد "بی‌ شک منافع دو کشور و منطقه در فعال‌سازی مسیرهای همکاری و هماهنگی مشترک با تمرکز بر اولویت‌های توسعه به جای ملاحظات هژمونیک است" شاهزاده فیصل تاکید کرد "توافق پکن بین دو کشور به معنای دستیابی به راه‌ حل اختلافات نیست بلکه تفاهم برای گفتگو در مورد اختلافات است" وزیر خارجه عربستان در ادامه اظهار کرد "برای از سرگیری دو ماهه روابط دیپلماتیک  باید ملاقات و تبادل نظر داشته باشیم لذا مشتاقم بر اساس آنچه توافق شد بزودی با عبداللهیان همتای ایرانی خود دیدار کنم" که بخشی از جمله فرحان تحت عنوان "اشتیاق فیصل برای دیدار با عبداللهیان" تیتر برخی از مطبوعات ایران شد. ۲۳اسفند

  تعداد بازديدها: 1300
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=95699
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.