تاريخ انتشار: 24 اسفند 1401 ساعت 00:16:18
عضو کمیسیون امنیت ملی: به هر میزان که چالش‌های عربی زیاد شود زمینه ایران هراسی و نفوذ بیشتر اسراییل در منطقه افزایش پیدا می‌کند/ افراط گرایی در داخل لبه دوم قیچی دشمنی‌ها در خارج است/ تندروی‌ها دستگاه دیپلماسی ما را خسته و فرسوده کرده است

جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به جماران گفت: وقتی رابطه ما با عربستان خوب یا بد می‌شود تنها به رابطه با این کشور ختم نمی‌شود بلکه امارات کویت و بخشی از حاکمیت در عراق و لبنان مجموعه فکری که با عربستان همراه است به طبع وارد تنش می‌شوند بهبود در روابط می‌تواند تجارت ما را تسهیبل کند و در قیمت نفت می‌تواند کمک کند و تاثیرات روانی در بازار ارز و داخلی ما نیز دارد. در واقع اقتصاد ما با عربستان پیوند خورده نیست که بتواند تاثیر مستقیم بگذارد و در مقابل ما بیشترین تعاملات را با عراق، قطر و امارات داریم که می‌تواند در رفت آمد تجار و فعالیت‌های اقتصادی ما در منطقه کمک کند.

جماران: عضو کمیسیون امنیت ملی باب رفتار تندروها در وارد چالش کردن روابط ایران با کشورها اظهار داشت: ما در خیلی از موضوعات با یک سری رفتارها در داخل مواجه هستیم که یا از سر دلسوزی است و یا عدم شناخت ملی و امنیت ملی یا از سر رذالت و شیطنت است درست کاری را در داخل انجام می‌دهند که خواست صهیونیست‌ها و دشمنان ما است. در هر مقطعی که رابطه ما با کشورهای اروپایی رو به بهبود و تنش زدایی می‌رود و فشار و تخریب و ذهنیت‌سازی منافقین در اروپا توسط دستگاه دیپلماسی ما خنثی می‌شود می‌بینید در داخل به یک سفارت خانه حمله می‌شود.

در این رابطه جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرنگار جماران گفت:

 کشور ایران و عربستان دارای اختلاف نظر و منافع بسیاری در خاورمیانه هستند؛ چه دیدگاه ارزشی که در نظام جمهوری اسلامی حاکم است و چه دیدگاه های سعودی‌ها با آمریکا و چه اختلاف نظرهایی پیرامون نحوه رفتار کشورهای اسلامی در قبال موضوع فلسطین و رژیم صهیونیستی و این اختلاف نظرها در کنار ایران و عربستان باعث شد رابطه این دو کشور جهان اسلامی دارای فراز و فرود باشد، در نهایت این چالش‌ها به حمله سفارت عربستان در تهران ختم شد و این رابطه به مدت هفت سال قطع شد و در نتیجه آسیب فراوانی به منافع دو کشور زد. ما و عربستان به عنوان دو کشور اثرگذار در جهان اسلام، نفت خیز، همسایه و دو کشوری که سرنوشت‌ما در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه پیونده خورده است نیاز به هم فکری، تبادل نظر و گفتگو دارد و در بعضی جاها می‌توانیم در کاهش مشکلات به هم کمک کنیم بالاخره بعد از ۶ دور مذاکرات توسط کارشناسان وزارت امور خارجه و دیپلمات‌های ما در عراق, عمان و نهایتا در چین به احیای روابط انجامید و در آینده نزدیک به بازگشایی سفارت خانه ها تا اردیبهشت ماه ختم میشود.

وی احیای روابط ایران و عربستان را مورد بررسی قرار داد و گفت: این موضوع را می‌توان از چند جنبه بررسی کرد: بعد از خروج آمریکایی‌ها از افغانستان و رها کردن اشرف غنی و حوادثی که در عراق رخ داد به نظرم سعودی‌ها تحلیل جدیدی از مسائل خاورمیانه و جهان پیدا کردند و آن تحلیل این است که آمریکا شریک مطمئنی نیست و نکته دیگر؛ بعد از جریان قاشقچی در خاورمیانه و جنجالی که آمریکایی‌ها علیه آن‌ها راه انداختند عربستان احساس کرد وابستگی و رابطه یک جانبه‌ای که با آمریکا دارد به آن‌ها آسیب پذیر میزند و از طرف دیگر نسل جدیدی که در عربستان به روی کار آمدند نشان از فاصله از سیاست‌های مذهبی و رفتن به سیاست‌های اقتصادی و توسعه می‌دهد. اگر این عوامل را کنار هم بگذاریم می‌بینیم که این‌ها نمی‌تواند کشور قدرتمندی مثل ایران را در خاورمیانه نادیده بگیرند. مضاف بر اینکه در از خیلی موضوعات نیاز دارند با ایران هم فکری کنند مثل یمن، بحرین، عراق، سوریه و ...

به هر میزان که چالش‌های عربی زیاد شود زمینه ایران هراسی و نفوذ بیشتر اسراییل در منطقه افزایش پیدا میکند

نماینده مردم تربت جام اضافه کرد: از طرفی ایران هم نگاهش این است که به هر میزان چالش‌های عربی زیاد شود زمینه ایران هراسی و نفوذ بیشتر اسراییل در منطقه افزایش پیدا میکند، به هر میزان که چالش با کشورهای عربی زیاد و رابطه اقتصادی ما محدود شود فرصت و تعامل اقتصادی را در منطقه از دست می‌دهیم و بخشی از ناامنی‌هایی که خاورمیانه را تهدید می‌کند مثل، مسائل مربوط به زیست محیطی، کشتیرانی و حوزه‌های گازی مشترک و نفتی، اداره حج و ... ما را به سمت تنش زدایی برد، حال که این اتفاق افتاده و خیلی نگاه به گذشته داشتن و اینکه ما چه اختلاف نظرهایی داریم جالب نیست ما باید نگاه به آینده داشته باشیم و کاهش تنش و بهبود روابط خود با جهان عرب را در دستور کار قرار دهیم.

  تعداد بازديدها: 440
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=95693
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.