تاريخ انتشار: 06 بهمن 1401 ساعت 22:37:59
تحلیل سیاسی هفته

این هفته با دو مناسبت همراه بود؛ نخست حلول ماه پرفضیلت رجب که امیر مومنان علیه‌السلام آنرا ماه خود، شعبان را ماه رسول‌الله و رمضان را شهرالله نامیدند. ماه رجب ماهی است که در آن گناهان آمرزیده شده و راه فلاح و رستگاری از آن می‌گذرد؛ ماهی که فرشتگان الهی ندای «این الرجبیون» سر می‌دهند تا اهل این ماه و معتکفان آنرا مورد رحمت و آمرزش الهی قرار دهند. امروز نیز در نخستین شب جمعه این ماه که «لیله‌‌الرغائب» (شب آرزوها) نامیده شده، دریای بخشش خدا به تلاطم درمی‌آید و بندگان را بی‌حساب مورد آمرزش قرار می‌دهد. از اعمال موکد در این ایام پرفضیلت، دعا برای فرج و گشایش بویژه ظهور منجی عالم بشریت و پایان یافتن نابسامانی‌هاست.
مناسبت بعدی این ماه، ورود به ماه بهمن است که در تقویم انقلاب از جایگاه ویژه‌ای برخوردار می‌باشد و امسال با فراز و نشیب‌های ایجاد شده باید با نگاه دقیق‌تر و عالمانه‌تری به آسیب ‌شناسی حوادث پرداخت و در عملکردها تجدید نظر کرد.
این هفته رئیس‌ جمهور بار دیگر به منظور حمایت از لایحه بودجه سال آینده در صحن مجلس حضور یافت و از لایحه بودجه پرانتقاد 1402 دفاع کرد در حالی که بودجه سال آینده تورم‌زا و حاوی حفره‌ای عظیم از کسری بودجه است و این بدان معناست که قدرت خرید مردم باز هم کاهش خواهد یافت.
به گفته مخالفان بودجه، سخنان این هفته رئیس ‌جمهور در مجلس در دفاع از لایحه، حاوی آمارهای غیرواقعی بوده که جای تامل بسیار دارد، تا آنجا که رئیس مجلس در انتقاد به ارقام درآمدی سال 1402 لایحه بودجه گفت: «منابع و مصارف لایحه بودجه واقعی نیستند و مجلس به افزایش سقف پیشنهادی دولت در این لایحه رای نخواهد داد».
براساس آمار رسمی منتشره از سوی مرکز آمار ایران، که این آمار عملاً کمتر از آن چیزی است که مردم درگیر آن هستند، نرخ تورم در ماه گذشته از پنجاه درصد گذشته و این در شرایطی است که تورم مواد غذایی به 70 درصد رسیده است. نکته مشهود آنست که با ادامه روند افزایشی تورم، دولت در بودجه سال آینده هیچ برنامه و اقدامی برای کنترل این وضعیت ارائه نکرده است.
بررسی اهم رویدادهای خارجی هفته را با تازه‌ترین تحولات در جنگ اوکراین آغاز می‌کنیم. کم‌کم به یکساله شدن جنگ اوکراین می‌رسیم در حالی که این جنگ خونبار و ویرانگر همچنان با همان شدت روزهای اولیه ادامه دارد و هیچ نقطه پایانی در افق آن پیدا نیست و طبق شواهد و واقعیتهای موجود، امیدی نیز برای پایان این جنگ وجود ندارد مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ بدهد. روسیه با تمام توان در تلاش است در این جنگ، که حالا برای مسکو حیثیتی شده است به پیروزی برسد، و غرب نیز با تمام توان در مقابل آن ایستاده است که نگذارد اوکراین شکست بخورد. براین اساس، بسیاری از ناظران نگران هستند که جنگ در آینده گسترش یابد و به یک جنگ جهانی تمام‌عیار، حتی در بعد هسته‌ای تبدیل شود.
آنچه مشخص است این است که پوتین، که با زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات بین‌المللی، تجاوز به اوکراین را آغاز کرد، تصور نمی‌کرد این جنگ، این مدت ادامه پیدا کند، بلکه با تکیه بر تصورات و تجربیاتی که در تهاجم نظامی به «کریمه» و اشغال آن و همچنین حمله به «اوستیای جنوبی» داشت، پیش‌بینی یک پیروزی سریع در اوکراین را می‌کرد که مقاومت اوکراینی‌ها و کمک‌های تسلیحاتی غربی‌ها، ارزیابی‌های مسکو را برهم زد.
دو عامل محوری قدرت پوتین، یعنی «زرادخانه اتمی» و «انرژی» نیز تاکنون کارآمد نبوده است و برخلاف ارزیابی کرملین، اروپایی‌ها زمستان را تقریباً بدون گاز و انرژی روسیه سپری کردند و این، روسیه بود که صادرات چند میلیارد مکعبی گاز به اروپا را از دست داده و صادراتش به چین محدود گردیده و در واقع متضرر تقابل اقتصادی با غرب شده است.
در زمینه بکارگیری عامل سلاح اتمی نیز بسیار بعید است که روسها آن ‌قدر نسنجیده و بدون توجه به عواقب آن، از این ابزار استفاده کنند و این واقعیت بیش از پیش آشکارتر می‌شود که همانگونه که آغاز این جنگ بیهوده و غیرقابل توجیه بود، ادامه آن نیز بیهوده خواهد بود.
این هفته، اقدام زشت و شرورانه اهانت به قرآن کریم در سوئد و هلند، بازتاب گسترده در جهان داشت و کشورهای مسلمان، مراکز اسلامی و شخصیتهای بین‌المللی، این اقدام را محکوم کردند. بسیاری از کشورها شاهد برگزاری تظاهرات اعتراض ‌آمیز علیه این حرکت ضداسلامی بودند که در آن معترضین، ضمن تقبیح اینگونه اعمال، خواستار برخورد با عوامل این هتاکی شدند.
اهانت به مقدسات اسلامی، به صورت نوبه‌ای در برخی کشورهای غربی توسط عوامل ضداسلام صورت می‌گیرد و این دولتهای اروپایی به جای مقابله با این اقدامات موهن، آن را تحت عنوان «آزادی بیان» توجیه می‌کنند و با این موضع‌گیری، به تداوم اینگونه تحرکات شیطنت ‌آمیز «برنامه‌ریزی ‌شده» دامن می‌زنند.
این هفته، فلسطین اشغالی، از یکسو شاهد تشدید رویارویی مبارزان فلسطینی با اشغالگران بود و از سوی دیگر، بحران داخلی رژیم صهیونیستی تشدید گردید. کرانه باختری این روزها صحنه درگیری فلسطینی‌ها و نیروهای صهیونیست است که در این میان، افزایش عملیات ضدصهیونیستی مبارزان فلسطینی چشمگیر است و به اذعان صهیونیستها، شرایط کرانه باختری نیز در حال تبدیل شدن به وضعیت غزه است که مقاومت، ابتکار عمل را به دست گرفته و عرصه به اشغالگران روز به روز تنگ‌تر می‌کند.
از سوی دیگر شرایط کابینه افراطی نتانیاهو روز به روز بحرانی‌تر می‌شود به گونه‌ای که این هفته، ائتلاف نتانیاهو نسبت به فروپاشی کابینه هشدار داد. هفته جاری، در تجمع کم‌سابقه، 150 هزار اسرائیلی علیه کابینه نتانیاهو تظاهرات اعتراضی برگزار کردند. یک وزیر برکنار شد و دو سفیر این رژیم نیز در اعتراض به سیاستهای نتانیاهو کناره‌گیری کردند، که نشان از وخیم‌تر شدن اوضاع داخلی این رژیم دارد.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 484
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=95252
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.