تاريخ انتشار: 01 بهمن 1401 ساعت 23:49:26
تعلیق مذاکرات برجامی در پارلمان اروپا رای نیاورد

یک نماینده پارلمان اروپا عنوان کرد که تعلیق مذاکرات برجامی در این پارلمان رای نیاورده است.
"چارلی ویمرز" نماینده سوئدی پارلمان اروپا در توییتی اعلام کرد: پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات برجامی رای منفی داد. هنوز مسیر زیادی باقی است تا اعضای پارلمان اروپا مرگ مذاکرات برجامی بی‌ثمر را اعلام کند.
*دبیرکل سازمان ملل خواستار بازگشت همه طرف‌ها به برجام شد
همزمان، معاون سخنگوی سازمان ملل اظهار داشت که آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خواستار بازگشت همه طرف‌ها به برجام است.
فرحان حق گفت: دبیرکل سازمان ملل همچنان معتقد است که برجام یک دستاورد بسیار مهم دیپلماتیک در سال‌های اخیر است و او می‌خواهد همه طرف‌ها به پایبندی کامل به این توافق بازگردند.
وی تصریح کرد که برجام یک دستاورد بسیار مهم برای منع اشاعه هسته‌ای به صورت مسالمت آمیز و از طریق مذاکره در یک منطقه بسیار متشنج جهان است.
این سخنگوی سازمان ملل موضوع برجام را از حوادث و ناآرامی‌های داخلی ایران جدا دانست و گفت که این نهاد بین المللی از همه کشورها می‌خواهد به حق تجمعات مسالمت آمیز و حقوق بشر احترام بگذارند.
آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل پیش از این هم گفته بود: همیشه معتقد بودم که برجام یک دستاورد مهم دیپلماتیک است و زمانی که این توافق زیرسوال رفت بسیار از آن ناراحت شدم.
دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: خطر جدی از دست دادن برجام وجود دارد. از دست رفتن این توافق، عامل بسیار منفی برای صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن خواهد بود. ما در حوزه خود همه تلاش‌ها را انجام خواهیم داد تا برجام از دست نرود.
*امیرعبداللهیان: برای رسیدن به نقطه پایانی آمادگی داریم
در همین ارتباط، وزیر امورخارجه ایران نیز گفت: اکنون ما در نقطه‌ای قرار داریم که آمریکایی‌ها از مجرای دیپلماتیک همچنان از ضرورت رسیدن به توافق صحبت می‌کنند و ما برای رسیدن به نقطه پایانی توافق بدون پیش شرط آمادگی داریم تا در چارچوب گفت‌وگوهایی که در گذشته انجام شده، گام نهایی برداشته شود.
حسین امیرعبداللهیان در گفتگو با شبکه "تی‌آرتی" ترکیه در پاسخ به سوالی درباره به درازا کشیده شدن مذاکرات رفع تحریم‌ها خاطر نشان کرد: ما تاکنون چند مرحله تا گام‌های پایانی توافق نزدیک شدیم. اما در این مراحل گاهی اوقات طرف آمریکایی‌ ایده‌ها یا بهانه‌هایی را مطرح می‌کرد از جمله در اوج اغتشاشات در ایران.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: از یک طرف آمریکایی‌ها به ما پیام می‌دادند که آماده برداشتن گام‌های نهایی توافق هستیم، از طرف دیگر به تظاهرکنندگان در ایران پیام می‌دادند که اولویت برای ما برجام نیست، بلکه وضعیت در ایران و اغتشاشات در ایران است. من همان موقع اعلام کردم آمریکا باید نسبت خودش را با پیام‌هایی که از کانال رسمی به ما می‌دهد و حرف‌های متعارضی که در رسانه بیان می‌کند، مشخص کند.
وی اظهار داشت: اکنون ما در نقطه‌ای قرار داریم که آمریکایی‌ها از مجرای دیپلماتیک همچنان از ضرورت رسیدن به توافق صحبت می‌کنند و ما برای رسیدن به نقطه پایانی توافق بدون پیش شرط آمادگی داریم تا در چارچوب گفت‌وگوهایی که در گذشته انجام شده گام نهایی برداشته شود اما بدون پیش شرط و با یک نگاه واقع‌بینانه و با رعایت حقوق و منافع ملی ایران.
امیرعبداللهیان در پایان افزود: ما به مسیر دیپلماسی پایبندیم و معتقدیم که مذاکره برای مذاکره مفید نیست اما مذاکره برای اینکه تمام طرف‌ها به نتیجه مطلوب برسند، می‌تواند مفید باشد.
*ادعای دوباره آمریکا:برجام در دستور کار ما نیست
در همین ارتباط، پاتل معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت: ما مدتی است به وضوح گفته‌ایم که برجام در دستور کار نیست؛ عمدتا به این خاطر که ایرانی‌ها هرگونه فرصت را برای قرار داشتن آن در دستور کار از بین بردند.
*وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی: همکاری برای توقف برنامه هسته‌ای ایران ضروری است
وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی هم در دیدار با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: همکاری برای توقف برنامه هسته‌ای ایران ضروری است.
الی کوهن افزود: ایران باید تحت فشار گسترده، فوری و همه جانبه در همه زمینه‌هایی باشد که تغییر رفتارش در این زمینه‌ها لازم است.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 488
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=95202
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.