تاريخ انتشار: 24 دي 1401 ساعت 23:21:27
حضرت زهرا (س) الگویی الهام بخش برای نسل‌ها مقابل استبداد و جهل مقدس

شخصیت حضرت زهرا (س)، شخصیتی جامع و الهام بخش بوده که مقابل استبداد، جهل مقدس و پیرایه هایی که سعی می شد بر اسلام زده شود، همچنین انحرافات در رفتار و افکار مسلمانان ایستاد و آگاهی بخشی کرد. ایشان با شناخت، درک عمیق، قدرت تحلیل و بیان قوی که داشت مسائلی را مطرح کرد که بیانیه و مانیفستی برای همه بشریت و آیندگان است.

جماران: هدف بزرگداشت دختر پیامبر اکرم (ص) در صورتی تحقق می یابد که ابعاد شخصیتی او آنگونه که بوده، طرح و درک شود. حضرت زهرا (س) الگویی الهام بخش برای نسل هاست اگر به درستی شیوه زندگی، افکار و منش او شناخته و معرفی شود.

اما متاسفانه تفاسیر و برداشت های محدود متاثر از دیدگاههای غلط یا سطحی سبب کم توجهی جوانان و به خصوص دختران امروز نسبت به الگو بودن آن بانو شده است. در حالیکه اگر همه وجوه زندگی حضرت زهرا س مورد تاکید قرار گیرد-و نه فقط ابعاد اندک- و تحریف ها و برداشت های نادرست از او شناخته و مورد نقد قرار گیرد، بی تردید از دایره شعار خارج و به شعور مخاطب راه خواهد یافت.

بسیار دیده می شود متعصبان متظاهر چنان از فاطمه زهرا (س) می گویند که قابلیت تبعیت از او را منتفی می کنند. در حالی که با نگاه آگاهانه، بانویی را می بینیم که متکی بر دانش و معنویت و آزادگی، با هجمه های ویرانگر اعتقادات و محدود کردن آزاد اندیشی عصر ظهور مقابله می کند. او نگران انسان هایی است که با عشق به رهایی از هر چه غیر خدا، اسلام آوردند ولی اینک راه از بیراه در میان طوفان های روزگار قابل تشخیص نیست. حالا اوست که باید فانوس در دست راه را بنمایاند؛ او که از کودکی به خاطر مسئولیت پذیری اش "ام ابیها" خوانده شد، که مادرِ پدر بود و التیام بخش دردهای پیامبر و از نوجوانی آگاه و حساس به مسائل جامعه اش.

سبک زندگی حضرت فاطمه (س) را که مرور می کنیم آکنده از انتخاب های درست است؛ از جمله انتخاب همسری چون علی (ع). اما انتخاب های او که سبب بالندگی و تعالی اش شدند، مورد بحث و بررسی قرار نمی گیرد. نقشی که دختر پیامبر اسلام در تحولات فرهنگی و اجتماعی جامعه آن روز داشت هم مورد کنکاش قرار نمی گیرد.

او نسبت به آگاهی بخشی جامعه حساس و فعال بود. از جمله می دانیم در برابر اتفاقات پس از رحلت پدر گرامی اش، واکنش مناسب نشان داد و از موضع حق طلبی برای زدودن پیرایه هایی که با سرعت به نام اسلام در حال گسترش بود، اقدام کرد. می دانیم که همه تلاشش را به خرج داد تا از شکل گیری جریانی معیوب در حکومت جلوگیری کند. با امام علی (ع) می رفت و با انصار و دیگر گروهها گفتگو می کرد چرا که. اعتقادش به  گفتگو با جامعه در مورد بحران ها و چالش های موجود بود و اینکه باید مسائل تبیین و حل شود.

او در مقابل اجبار حاکمیت برای گرفتن بیعت و روش های نادرستی که اعمال می شد، به عنوان دختر پیامبر واکنش نشان داد و ساکت ننشست. سخنرانی حضرت در مسجد مدینه موید این ادعا و نماد تاریخی ایستادگی در مقابل انحراف و ژرف اندیشی است.

سخنان زهرا (س) با مباحث فلسفی که نشانگر تسلط، درک و اشراف او نسبت به مفاهیم عالی مانند عالم وجود و خلقت بود، آغاز شد و با هشدار نسبت به سرنوشت جامعه و عبرت های تاریخی ادامه یافت. اینکه انسان ها و جوامع باید از اشتباهات گذشتگان درس بگیرند و نسبت به وقایع پیرامونی حساس و آگاه باشند.

او نگران بود و در این خطبه هشدار داد که اگر بخواهند به نام دین، مسیر دنیاطلبی و قدرت پرستی را دنبال کنند، و در واقع دین را برای مقاصد خودخواهانه سپر کنند، در مسیر خطرناکی گام نهاده اند، زیرا عدالت و شرافت آسیب خواهد دید.

این سخنان مهم و تاریخ ساز از زبان آن بانوی جوان، لرزه بر اندام متعصبانی انداخت که خود را سردمدار دین دانسته و البته تحمل شنیدن صدای یک زن را هم نداشتند؛ کسانی که نسبت به حضور زن و مشارکت زنان در مسایل اجتماعی و سیاسی موضع داشته و دارند. اما فاطمه س جسورانه و شجاعانه می آید و  در مسجد مدینه حرف هایش را می زند و ترسی از تهدیدها، تخریب ها و آسیب هایی که ممکن است برای خود و خانواده اش پیش آید، ندارد.

می خواهم بر این نکته تاکید کنم که شخصیت حضرت زهرا (س)، شخصیتی جامع و الهام بخش بوده که مقابل استبداد، جهل مقدس و پیرایه هایی که سعی می شد بر اسلام زده شود، همچنین انحرافات در رفتار و افکار مسلمانان ایستاد و آگاهی بخشی کرد. ایشان با شناخت، درک عمیق، قدرت تحلیل و بیان قوی که داشت مسائلی را مطرح کرد که بیانیه و مانیفستی برای همه بشریت و آیندگان است.

باید وارث اندیشه او بود، که نیازمند نگاه و روش او هستیم؛ ما که بعد از ۱۴ قرن تلاش کردیم رویکرد دینی را در حوزه های سیاسی و اجتماعی تجربه کنیم و پس از مدتی به مشکلات، آزمایش ها و چالش هایی دچار شدیم که حضرت مورد اشاره قرار دادند.

مبتلا شدیم؛ چون خیلی از اوقات مشکلات را با سواستفاده از سپر مذهبی پنهان کردند تا مردم ذات واقعی مسائل را متوجه نشوند، نخبگان هم در بسیاری موارد سکوت کردند. در حالیکه اگر هوشیاری و وفاق برای حل مسائل بود، کار اینگونه سخت نمی شد.

نشانه ای از صدای حق طلبی زهرای اطهر و ندای بازگشت به اصالت دین او در مسجد مدینه را ما در تاکید امام خمینی بر اسلام ناب تجربه کردیم که انحراف از آن را منشاء مشکلات می دانست. از همین رو هنوز پژواک صدای زهرا (س) در تاریخ جاریست و می تواند الگوی حق طلبی و آزادی خواهی زنان و مردان معاصر باشد. الگویی در ابعاد فردی و اجتماعی و تعالی فکر و روح، از بعد خانوادگی گرفته تا انتخاب هایی درست و تلاش برای اعتلاء جامعه تا رهبری و نقش آفرینی در  مجاهدت ها.

آنچه فاطمه زهرا (س) در مسیر آگاه سازی و حمایت از دعوت دین نوپای اسلام و حفظ اصالت آن انجام داد و تلاش های سیاسی و اجتماعی او برای مقابله با انحراف ها، استبداد و مظالمی که رواج می یافت، چراغ راه تمام انسان هایی است که دغدغه ی زندگی بهتر بشریت را دارند.

شخصیت الهام بخش و پاکی روح و ضمیر او، انرژی مثبت و نوری است که راه انسان سرگشته امروز را روشن می کند و مسیر رهایی را نشان می دهد.

  تعداد بازديدها: 1104
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=95127
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.