تاريخ انتشار: 18 آذر 1401 ساعت 00:02:11
تحلیل سیاسی هفته

امروز (5شنبه) مصادف است با آغاز ایام فاطمیه که یادآور شهادت جانگداز جگرگوشه پیامبر اکرم(ص) حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله علیها می‌باشد؛ بانویی که نور چشم رحمه ‌للعالمین، شمع خانه حیدر و نوای زندگی حسنین بود و روش و منش حیات کوتاهش برای عالمیان الگو شد.
ایام شهادت حضرت فاطمه ‌زهرا(س) فرصتی است که جامعه با دریای فهم، منطق، وقار، عفاف، شجاعت، شهامت و درایت ایشان آشنا شود که لحظه‌ای از فعالیت اجتماعی علیه ستمکاران زمانه، و قدرت ‌طلبان اهل نفاق باز نایستاد و لمحه‌ای از حق‌ مداری عدول نکرد، آنگونه که بانویی شد که در عین جوانی، سیره و منش ایشان معیار و میزان حق و باطل گردید.
دیروز 16 آذر و روز دانشجو بود. این روز امسال متفاوت‌تر از سال‌های قبل برگزار شد و سران سه قوه با حضور در محیط‌های دانشگاهی، نخستین گام را برای شنیدن سخنان دانشگاهیان برداشتند. متاسفانه در سالهای اخیر توجه به دانشگاهها صرفاً در قالب شعار بوده و این مرکز پرجنب و جوش علمی و اجتماعی مورد غفلت واقع شده ولی امسال در بحبوحه نا‌آرامی‌ها، دانشجویان مورد توجه مسئولان قرار گرفتند. البته ناگفته نماند که امسال عده‌ای برای برهم زدن دانشگاهها برنامه ‌ریزی کرده و برای تعطیلی این مرکز و بهم ریختن محیط‌های علمی تدارک دیده بودند ولی بی‌اعتنایی دانشجویان باعث شد که توطئه آنان نقش بر آب شود ولی مطالبات دانشجویان چیزی نیست که با یک بار حضور مسئولان در دانشگاهها به بوته فراموشی سپرده شود بلکه باید به طور جدی از سوی مدیران در دستور کار قرار گیرد و مشارکت جدی دانشگاهیان و نخبگان را در اداره امور کشور فراهم کند.
این روزها در کنار مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، سفره رنگین تحریم همچنان برای عده‌ای گشوده است و کاسبان تحریم همچنان به منفعت ‌اندوزی و فربهی ادامه می‌دهند درحالیکه در کشوری غنی و با منابع فراوان مثل ایران، اکثریت مردم شامل طبقات متوسط که روزی می‌توانستند حداقل معیشت را برای خود فراهم کنند، اکنون با این سیاستهای دولت، به گروه پائین‌تر اقتصادی سقوط کرده و همچون سایر کم‌درآمدها زیر بار له‌کننده تحریم دست و پا می‌زنند.
مردم اکنون به خوبی دریافته‌اند که در موضوع تحریم، چهار دسته در داخل و خارج نقش ‌آفرینی می‌کنند. دسته اول؛ کشورهای تحریم‌ کننده غربی و در راس آن‌ها آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی که با کنترل منابع عظیم ایران و با ایجاد تنگناهای اقتصادی و سیاسی توانسته‌اند سلطه خود را بر منطقه و دنیا تحکیم بخشند و از ایران به مانند کارت بازی در معادلات سیاسی و اقتصادی بهره گیرند.
دسته دوم؛ کشورهایی مثل چین و هند که با تخفیف‌های خوب از جیب ملت ایران نفت را می‌خرند و در ازای آن کالای کشور خود را نیز می‌فروشند. دسته سوم؛ کشورهای همسایه که باید مجاری تنفس ایران باشند ولی هر یک به نوعی از این آب گل‌آلود در حال شکار شاه‌ماهی‌های اقتصادی و سیاسی خود هستند.
دسته چهارم؛ کاسبان داخلی تحریم که خوب می‌دانند برای دور زدن تحریم‌ها نیاز به عدم شفافیت است؛ و این عدم شفافیت در بروکراسی و مبادلات مالی می‌تواند دستاویز مناسبی برای سودجویی هرچه بیشتر آن‌ها باشد.
در این هفته اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر انقلاب دیدار کردند. در این دیدار ایشان هدایت فرهنگی کشور را شان و نقش اصلی این شورا خوانده و با اشاره به ضرورت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفتند: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید با رصد و شناخت دقیق ضعف‌ها و گزاره‌های غلط فرهنگی در عرصه‌های مختلف، راه‌حل‌های عاملانه و پیش‌ برنده ارائه دهند.
رهبر انقلاب افزودند: «هدایت جمعی شورا، بروز و ظهور لازم را ندارد درحالیکه شناخت دقیق ضعف‌های فرهنگی در عرصه‌هایی نظیر اجتماع، سیاست، خانواده، سبک زندگی و دیگر عرصه‌ها و تلاش برای دستیابی به راه‌حل‌های عالمانه از وظایف این شوراست.»
در صحنه بین‌ المللی، تحولات فلسطین و جنگ اوکراین اهمیت خبری بیشتر نسبت به سایر رخدادها داشتند. قدرت گرفتن دوباره صهیونیستهای افراطی در فلسطین اشغالی، شرایط را برای مردم فلسطین وخیم‌تر کرده و به شهادت رسیدن دهها نفر در روزهای گذشته و زخمی و بازداشت شدن شماری دیگر، نشانه‌هایی از عطش صهیونیستهای اشغالگر برای جنایت ‌افروزی بیشتر می‌باشد.
انتشار تصویر اعدام خیابانی یک جوان فلسطینی توسط نیروهای رژیم صهیونیستی در نابلس، بازتاب گسترده‌ای داشت و بار دیگر بر ماهیت ددمنشانه و ضدبشری رژیم صهیونیستی تاکید گذاشت.
سرکرده حزب «قدرت یهود» و شریک ائتلافی نتانیاهو در اقدامی وقیحانه از عامل این جنایت تقدیر کرد و بیشرمانه از نیروهای صهیونیست خواست اینگونه جنایات را علیه فلسطینی‌ها گسترش دهند.
در مقابل، ملت فلسطین، با درک شرایط موجود و عدم امیدواری به مجامع بین‌المللی و دولتهای خارجی، با تکیه بر امکانات محدود خود، بر عزم و اراده برای مقابله با وحشیگری‌ صهیونیستها کمر همت بسته‌اند. گسترش هسته‌های مقاومت، ازجمله تشکیل گروه موسوم به «عرین‌الاسود» در کرانه باختری، که طی هفته‌های اخیر ضربات سختی به صهیونیستها وارد کرده و شمار قابل توجهی از آنها را به هلاکت رسانده نیز در همین راستا قرار دارد و حامل این پیام است که مردم فلسطین هرگز در برابر اشغالگران تسلیم نخواهند شد و هر گروهی که در رژیم صهیونیستی بر سر کار بیاید، نخواهد توانست شعله مبارزه حق‌ طلبانه و ضداشغالگری ملت فلسطین را خاموش سازد.
بیش از 9 ماه از لشکرکشی روسیه به اوکراین می‌گذرد و آتش این جنگ، به تعبیر دبیرکل سازمان ملل «جنگ بیهوده»، همچنان روزانه شماری را قربانی می‌سازد و خسارت‌های سنگین برجای می‌گذارد. این هفته یک نشریه خارجی طی گزارشی، از اهداف روسیه در حمله به اوکراین اعلام کرد به مطالبی دست یافته است که بر مبنای آن روسیه ارزیابی کرده بود در 10 روز، اوکراین را اشغال و دولت آن را سرنگون خواهد کرد و همان برنامه‌ای که در اشغال کریمه اجرا کرد در اوکراین نیز صورت داده و جهان را در برابر یک عمل انجام شده قرار خواهد داد. پس از گذشت نزدیک 10 ماه، نه‌تنها این امر محقق نشده بلکه، اکنون اوکراینی‌ها با حمایت همه‌جانبه غرب، چند منطقه محدود تحت اشغال روسیه را نیز یکی پس از دیگر بازپس می‌گیرند و حتی مناطقی در خاک روسیه را نیز هدف حمله قرار داده‌اند.
مخالفت جهانی با اقدام نظامی روسیه که بر فشارها بر مسکو و انزوای آن افزوده است این پیام را دربرداشته که جهان، لشکرکشی نظامی به خاک کشورهای دیگر را، با هر توجیهی، رد کرده و در برابر آن موضع‌گیری می‌کند.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 539
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=94793
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.