تاريخ انتشار: 30 شهريور 1401 ساعت 23:19:20
*خاخام لیفی ابراز امیدواری کرد در مدت 10 سال تعداد یهودیان ساکن امارات به 20 تا 30هزار نفر برسد

اولین خاخام یهودی ساکن امارات، سوژه روزنامه اسرائیلی جورزالم پست است که در گزارشی به زندگی و فعالیت او و جامعه یهودیان در امارات پرداخته است.
به گزارش عصرایران، در مطلب این روزنامه آمده است: دو سال قبل، "لیفی دوشمان" به اولین خاخام یهودی تبدیل شد که رسما اجازه داشت در امارات فعالیت کند. او از سال‌ها پیش، مشغول ساختن زیرساخت زندگی یهودی در امارات بود که در آینده به شکوفایی توافقنامه‌های ابراهیم کمک کند!
توافقنامه ابراهیم، توافقی است که براساس آن، دو سال قبل 4 کشور عربی شامل امارات، بحرین، سودان و مراکش، اسرائیل را به رسمیت شناختند و با آن رابطه عادی و دیپلماتیک برقرار کردند.
اسرائیل و امارات هم‌اکنون در ابوظبی و تل‌آویو سفارتخانه و سفیر دارند. اسرائیل در دبی هم کنسولگری دارد. وزیر خارجه امارات به تازگی سفر 5 روزه‌ای به اسرائیل داشت. رئیس جمهور، نخست وزیر، وزیران خارجه و دفاع اسرائیل هم در دو سال اخیر به امارات سفر رسمی داشتند.
این روزنامه افزود: خاخام لیفی در سن 20 سالگی با امارات آشنا شد زمانی که تصور زندگی یهودی در این کشور همچنان در اندازه یک آرزو بود.این خاخام در سال 2014 (93ش) مراسم دینی یهودی را برای دانشجویان یهودی در خوابگاه دانشگاه نیویورک در ابوظبی برگزار کرد زمانی که دیگر دانشجویان یهودی، فقط مشغول درس یا زندگی بودند.
او به روزنامه جورزالم پست گفت در آن زمان عاشق امارات شدم. چند ماه بعد به عنوان نماینده "شاباد" به امارات برگشتم.شاباد جماعت دینی یهودی حاسیدیم است. جورزالم پست می‌نویسد: او در امارات تلاش کرد زمینه‌ای را ایجاد کند تا مردم یهودی بتوانند ریشه‌های خود را در شنزارهای این کشور قرار بدهند.
خاخام لیفی، موسسات یهودی متعددی را در امارات ایجاد کرد که از جمله می‌توان به کودکستان چند زبانه "مینی میراکلز کوشر"، مرکزی برای جامعه یهودیان امارات، کنیسه و راه‌اندازی آژانس صدور مجوز غذای کوشر در امارات اشاره کرد. کوشنر یا غذای حلال یهودی شبیه مجوز حلال در دین اسلام است.
لیفی که همه اکنون او را به نام خاخام لیفی می‌شناسند هفته قبل تیتر روزنامه‌ها را به خود اختصاص داد زمانی که مراسم ازدواجش با لیا حداد مقیم بلژیک را در امارات برگزار کرد. این مراسم به بزرگترین جشن ازدواج یهودیان نه تنها در امارات بلکه بزرگترین در تاریخ خلیج فارس تبدیل شد.
لیفی مجوز شماره 001 را به عنوان اولین خاخام امارات دریافت کرد. او گفت: برای امارات مهم بود که این مجوز و مدرک را قبل از امضای توافقنامه ابراهیم، صادر کند.امارات با این اقدام می‌خواست بگوید کشوری باز و دارای تسامح است. او خود قبل از سفر به امارات، از طریق برنامه اینترنتی زبان عربی را یاد گرفته بود و این به به هنگام سفر به امارات، خیلی کمک کرد.
وی همچنین با مسئولان اماراتی هم ارتباط برقرار کرد تا بتواند مجوزهای لازم برای ایجاد و راه‌اندازی سازمان‌ها و موسسات یهودی در امارات را دریافت کند.
خاخام لیفی افزود: زندگی یهودی اینجا در امارات، شکوفاست. پیدا کردن غذای کوشر در مرکز دبی راحت‌تر از مرکز لندن است. به تعداد یهودیانی که در لندن و تعدادی که در دبی زندگی می‌کنند فکر کنید.
لیفی ابراز امیدواری کرد در مدت 10 سال تعداد یهودیان ساکن امارات به 20 تا 30هزار نفر برسد.
وی افزود که دولت امارات از ابتدا از تلاش‌های وی حمایت می‌کرد.

  تعداد بازديدها: 432
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=94137
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.