تاريخ انتشار: 29 شهريور 1401 ساعت 23:46:56
رفع بوی نامطبوع زباله، وعده از یاد رفته شهرداری

بوی نامطبوع زباله و عدم شست‌وشوی باکس‌های آن در برخی از مناطق، پایتخت نشینان را آزرده کرده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، علاوه بر هوای آلوده تهران، وضعیت زباله‌ها و کثیفی برخی نقاط شهر هم سبب شده تا چهره پایتخت کشور نامناسب جلوه دهد.

ریختن کاغذ، زباله و... در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها سبب شده تا از گوشه و کنار و نقطه به نقطه شهر بوی نامطبوعی به مشام برسد. در بسیاری از محلات تهران به رغم اینکه سطل‌ها و ظروف بزرگ و کوچک مخصوص زباله پیش‌بینی شده است اما انباشت آن به ویژه زباله‌هایی که پسماند مواد مصرفی، غذایی و فاسد شدنی هستند به لحاظ گرمی هوا و ماندن ساعت‌های طولانی تا رسیدن خودرو‌های مخصوص حمل زباله در این فاصله بوی متعفنی از آن متصاعد می‌شود که هر رهگذری را آزار می‌دهد. زباله‌ها نه تنها باعث بیماری، تعفن و زشتی چهره شهر می‌شوند بلکه می‌توانند به وسیله آلوده کردن خاک و آب و هوا زیان‌های فراوانی را به بار آورند. خطرات ناشی از مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها نیز می‌توانند متفاوت باشد لذا جمع آوری، حمل و نقل و دفع این مواد بایستی به طریقی باشد که تاثیر خطرات ناشی از آن‌ها در سلامتی انسان به حداقل ممکن برسد.

رفت و روب در تهران وضعیت خوبی ندارد

چندی پیش ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران اعلام کرد که نگهداشت و رفت و روب در تهران وضعیت خوبی ندارد و دیگر حساسیتی در این باره نیست و انگار این وضعیت به امری عادی تبدیل شده است. مخازن زباله باید شسته شود اما سطل‌ها در سطح شهر داد می‌زنند که انگار یک ماه است آب به خود ندیده اند.

۱۵۰ نیروی خدمات شهری برای پاکسازی مخازن مناطق تهران

شادی ملکی، معاون امور مناطق سازمان پسماند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: با توجه به نگهداشت شهر و درخواست شهروندان، طرح ویژه‌ای عملیاتی کردیم که از اول شهریور ۱۵۰ نیروی خدمات شهری همراه با ماشین‌های مخصوص به مناطق می‌روند و در هر هفته، ۲ منطقه را پاکسازی می‌کنند.او افزود: در این طرح شست و شوی مخازن، پاکسازی، کدگذاری مخازن برای شناسایی و... جزو برنامه هاست. همچنین به جزو طرح ویژه، مناطق نیز موظف هستند در ۶ ماه اول سال، هفته‌ای ۲ بار مخازن را مورد شست و شو قرار دهند. طرحی که سازمان پسماند برنامه ریزی کرد، مضاف بر کار‌های اجرایی مناطق است که برای نگهداشت شهر و رضایت شهروندان انجام شده است.وی افزود: همچنین از ساعت ۵ عصر تا ۹ شب با توجه به شناسایی انجام شده در مناطقی که احتمال دارد مخازن سطل زباله مجدد پر شود، نیروی انسانی وجود دارد تا مخازن را به همراه ماشین تخلیه و پاکسازی کنند تا مشکلی بوجود نیاید. شست و شوی مخازن نیز باید به صورت مستمر توسط مناطق صورت بگیرد.معاون امور مناطق سازمان پسماند تصریح کرد: همچنین ۱۶۰۰ مخزن زباله نیز تعمیر و اورهال شده و تا ۳ ماه آینده نیز ۳۰۰۰ مخزن دیگر اضافه خواهد شد. مناطق هر هفته ارزیابی می‌شوند و در صورتی که نتوانند نمره‌های موردنظر را کسب کنند، جریمه و اگر روند کاری خود را اصلاح نکنند، تعلیق خواهند شد.

الگوی مصرف نداریم

یک کارشناس محیط زیست در این زمینه گفت: اگرچه مدیریت پسماند با شهرداری‌هاست اما متاسفانه مردم نیز در بحث پسماند و زباله رعایت نمی‌کنند. باید بحث فرهنگ‌سازی و آموزش را از داخل خانه‌ها آغاز کنیم و آموزش دهیم تا فرآیند پسماند به خوبی انجام شود. این کارشناس محیط زیست ادامه داد: الگوی مصرفی درستی نداریم و دور ریز زیاد است که به جز مسئله اقتصادی، به محیط زیست نیز آسیب می‌رساند و هزینه‌های زیادی در پی خواهد داشت. او افزود: مردم نباید زباله‌های خود را بیرون مخزن بگذارند، زیرا حیوانات باعث می‌شوند تا وارد جوی آب شوند و همین مسئله سبب ایجاد بیماری‌های زیادی خواهد شد. به موازات فرهنگ‌سازی و آموزش برای خانواده‌ها و کودکان، باید به مدیران شهرداری نیز آموزش داده شود. شهرداری هم در این زمینه باید نظارت بیشتری داشته باشد و از فناوری اطلاعات استفاده کند تا تمام اجزا را در اختیار داشته باشد و روی آن‌ها نظارت کند. این کارشناس ادامه داد: باید ماشین‌هایی را بکار بگیرند که شیرآبه نداشته باشد. بحث نیروی انسانی هم باید مدیریت شود تا با شرایط موجود به شهروندان آسیبی نرسد.

*آفتاب یزد

  تعداد بازديدها: 451
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=94134
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.