تاريخ انتشار: 28 شهريور 1401 ساعت 23:53:44
درگذشت «مهسا امینی» دل همه انسان‌های مؤمن و حق‌طلب را به درد آورده/ امنیت فرهنگی و دینی نباید به‌دست پلیس باشد/ دختری 20 ساله که از شهرستان می‌آید تا چند روز مهمان باشد هرگز به فکر اختلال اجتماعی نیست

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، در واکنش به خبر درگذشت مهسا امینی، به جماران گفت: جا دارد که با شنیدن و دیدن این حوادث تلخ آن اشتباه راهبردی از نظام و جامعه اسلامی دور شود و مسأله امر به معروف و نهی از منکر در یک حوزه فکری و فرهنگی و ملاحظه و از مسأله «امنیت اجتماعی» دور نگه داشته شود و پلیس مسئولیت امنیت اجتماعی شهر را بر عهده بگیرد؛ بدون اینکه این بحث ها اصلا با هم تلاقی داشته باشد.

پایگاه خبری جماران: رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با تأکید  بر اینکه درگذشت مهسا امینی دل همه انسان های مؤمن و حق طلب را به درد آورده، گفت: همراه کردن مسائل فرهنگی و بحث های دینی را با مسائل امنیتی و پلیسی از اشتباهات راهبردی است که متأسفانه متولیان فرهنگی جامعه ما نادانسته این اقدام را انجام داده اند. یک عنوان «امنیت اجتماعی» برای این مسأله گذاشته اند و بعد گفته اند ما این را به پلیس می دهیم. در حالی که قبل از اینکه این یک امنیت اجتماعی باشد، امنیت فرهنگی و دینی است و باید به دست صاحبان و متولیان این امر باشد.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران  با حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی را در ادامه می خوانید:

در خصوص اتفاقی دردناکی که برای خانم مهسا امینی افتاد و به طور کلی «گشت ارشاد»، نظر شما چیست؟

بدون تردید این حادثه و اتفاق ناگوار دل همه انسان های مؤمن، حق طلب و کسانی که انتظار دارند جامعه اسلامی در کمال عزت و عظمت زیست کنند را به درد آورده؛ به گونه ای که قابل تحمل نیست. گاهی اوقات اظهاراتی که از شخصیت ها و بزرگان می شنویم و می بینیم نشان از دردمندی و ناگوار بودن این حادثه تلخ است. به هر حال برای خانم مهمان جوانی که دارای شرایط خاص سنی هست، چنین برخوردی بسیار شکننده است و روح لطیف همه ایرانیان  را واقعا نگران  کرده است.

همراه کردن مسائل فرهنگی و دینی با مسائل امنیتی و پلیسی از اشتباهات راهبردی است

اما این مسأله را باید از جایگاه دیگری مورد بحث و بررسی قرار داد. همراه کردن مسائل فرهنگی و بحث های دینی را با مسائل امنیتی و پلیسی از اشتباهات راهبردی است که متأسفانه متولیان فرهنگی جامعه ما نادانسته این اقدام را انجام داده اند. یک عنوان «امنیت اجتماعی» برای این مسأله گذاشته اند و بعد گفته اند ما این را به پلیس می دهیم. در حالی که قبل از اینکه این یک امنیت اجتماعی باشد، امنیت فرهنگی و دینی است و باید به دست صاحبان و متولیان این امر باشد.

دوگانه پلیس و امر به معروف از اشتباهات نظام ما است

مشکل به این است که دوگانه پلیس و مسأله امر به معروف و نهی از منکر از اشتباهات و نادرستی های راهبردی نظام ما است که باعث می شود هر دو ناکارآمد شوند؛ هم پلیس و امنیت جامعه ما که از مهمترین ارکان یک نظام اجتماعی است مختل شده و هم مسأله امر به معروف به عنوان یکی از برجسته ترین احکام الهی ناموفق از کار در آمده است. در برخی از کشورهای اسلامی این دو حوزه را کاملا از هم جدا کرده اند و موفقیت هایی هم در این رابطه برای جامعه  داشته است.

پلیس ذاتا خوف، هراس، نگرانی و اضطراب را خصوصا برای بانوان محترم و به خصوص دختران جوان این جامعه به همراه دارد

بانوان و دختران جوان جز آراستگی و زیبایی اندیشه ای ندارند

آنها هرگز نمی خواهند خدای ناکرده به مسأله فحشا و فساد و نظایر آن دامن بزنند

جا دارد که با شنیدن و دیدن این حوادث تلخ آن اشتباه راهبردی از نظام و جامعه اسلامی دور شود و مسأله امر به معروف و نهی از منکر در یک حوزه فکری و فرهنگی و ملاحظه و از مسأله «امنیت اجتماعی» دور نگه داشته شود و پلیس مسئولیت امنیت اجتماعی شهر را بر عهده  بگیرد؛ بدون اینکه این بحث ها اصلا با هم تلاقی داشته باشد. به هر حال پلیس ذاتا خوف، هراس، نگرانی و اضطراب را خصوصا برای بانوان محترم کشور و به خصوص دختران جوان این جامعه به همراه دارد.

البته در مقابله با انسان های نادرستی که به امنیت جامعه اختلال وارد می کنند این قاطعیت و هراس ناکی بسیار مثبت و ارزشمند است اما طبعا اگر ما یک کار فکری، فرهنگی و دینی مثل امر به معروف را به این دسته بسپاریم و از سوی دیگر طرف آنها بانوان و خصوصا دختران جوانی باشند که جز به آراستگی و زیبایی اندیشه ای ندارند و هرگز نمی خواهند خدای ناکرده به مسأله فحشا و فساد و نظایر آن دامن بزنند.

یک دختر 20 ساله ای که از شهرستان می آید و بنا است مثلا چند روز مهمان باشد، هرگز به فکر این نیست که خدای ناکرده اختلال اجتماعی در حوزه فساد اجتماعی و نظایر آن ایجاد کند. اما فهم این گونه مسائل برای متولیان فرهنگی جامعه دشوار است، چه رسد به اینکه کسانی که بنا است امنیت های اجتماعی را تأمین کنند و پلیس جامعه هستند این گونه مسائل را ارزیابی صحیحی داشته باشند. امیدواریم که دیگر این گونه مسائل تکرار نشود.

همه روحانیت یک دست چنین موضعی را دارند که این حادثه بسیار شکننده بود

شما تلویحا به بحث جدا شدن امر به معروف از حوزه امنیت اجتماعی و پلیس اشاره داشتید. اما بعضی از صاحب نظران «جمع آوری گشت ارشاد» را مطرح کرده اند. نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا باید جمع آوری شود و یا اصلاح شود؟

لازم است متولیان فرهنگی و دینی جامعه این مسأله را ریشه یابی کنند و به این بحث توجه داشته باشند که دو گانه «پلیس» و «امنیت فرهنگی» کاملا از هم جدا هستند و کنار هم قرار دادن این دو، هر دو را غیر کارآمد و غیر مؤثر خواهد کرد.

به هر حال این نگرانی را از همه اقشار و خصوصا روحانیتی که بالأخره تا یک حدی مسئولیت این گونه امور بر عهده آنها است، شاهد هستیم و تقریبا همه روحانیت یک دست چنین موضعی را دارند که این حادثه بسیار شکننده بود؛ هم برای نظام اسلامی و هم برای جامعه اسلامی. ضمن اینکه خانواده های مرتبط با داغدار این شکنندگی را بیش از همه احساس می کنند و جا دارد ضمن تسلیت به خانواده محترم خانم امینی، طوری حرکت اجتماعی را سامان بدهیم که دیگر شاهد چنین رفتارهایی نباشیم.

  تعداد بازديدها: 1656
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=94119
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.