تاريخ انتشار: 21 شهريور 1401 ساعت 00:11:38
بلاتکلیفی و سردرگمی زائران اربعین در پشت مرزهای عراق

بلاتکلیفی، سردرگمی و سرگردانی میلیونها ایرانی زائر و دوستدار امام حسین(ع) در مرزها، ضعف خدمت رسانی به آنان، کمبود آب و مواد غذایی،فقدان وسایل نقلیه برای انتقال زائران به نجف و کربلا و عدم همکاری مناسب طرف عراقی و نداشتن زیرساخت‌های مناسب، در کنار گرمازدگی و بیماری شرایطی پدید آورده که شمار زیادی از زائران قید شرکت در پیاده ‌روی اربعین را زده با نارضایتی از وضع بوجود آمده درحال بازگشت به شهرهای خود هستند.
ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد زائرانی که به سمت مرز عراق حرکت کرده بودند، با مسدود شدن بدون هیچ امکاناتی و در فضایی غیربهداشتی امورات خود را می‌گذرانند.
این درحالی است که از چند هفته مانده به مراسم راهپیمایی اربعین صداوسیما و مقامات رسمی کشور، مردم را به حضور در این مراسم دعوت می‌کردند.
در همین ارتباط، سخنگوی دولت از تلاش‌های وزارت اقتصاد و بانک‌ مرکزی برای تسهیلات 5 میلیون تومانی برای سرپرست‌های خانوارهای زائر و 3 میلیونی برای دیگر زائران خبر داده و تصریح کرده بود: این تسهیلات بر خط و بدون‌نیاز به ضامن و با ضامن قرار دادن یارانه‌ها انجام‌ می‌شود.
در همین حال، معاون اول رئیس‌جمهور نیز "توانمندی دولت عراق در میزبانی و پذیرایی از زائران" را یکی از نشانه‌های اقتدار این کشور خوانده بود.
ستاد مرکزی اربعین در اطلاعیه جدید خود اعلام کرده که مرزهای منتهی به عراق همچنان مسدود است و از زائران خواسته به مرزها مراجعه نکنند.
همچنین در این اطلاعیه بشدت توصیه شده است تا زائران ایرانی که در عراق هستند، در برگشت خود تسریع و ماندگاری را در کربلا کوتاه کنند و بیشتر از یک روز اقامت نداشته باشند.
رئیس ستاد اربعین هم گفت: طرف عراقی هم با توجه به مشکلات زیرساختی درخواست داشته است که زائران به مرزها مراجعه نکنند. وضعیت آب هوا و گرما بر همه خدمات تاثیر گذاشته است و عامل بسیار مهمی است. در مرز خسروی حتی در این ساعات ماندن زیر آفتاب سخت است. خواهش من این است که زوار برای حفظ سلامتی و امنیت جانی خود به هیچ وجه به مرزها مراجعه نکنند.
میراحمدی، نبود زیر ساخت و مشکلات حمل و نقل در عراق را یکی از عوامل ایجاد ازدحام جمعیت دانست و گفت: امسال به خاطر تنش‌های داخل عراق، شرایطی پیش آمده است که وسایل نقلیه آنها نمی‌توانند در مسیرهایی رفت وآمد کنند و ما برای انتقال زائران اتوبوس فرستاده ایم. قیمت‌ها چند برابر شده و مشکلات زیادی وجود دارد. مسئولان عراقی تلاش خود را انجام داده‌اند اما مشکلات همچنان پابرجا است.
رئیس ستاد مرکزی اربعین تاکید کرد که شرایط به گونه نیست که زائران به مرز‌ها مراجعه کنند، گرمای بالای 50 درجه شرایط را سخت کرده است.
*سخنگوی اورژانس: 10 هزار زائر اربعین گرمازده شده‌اند
همزمان،سخنگوی اورژانس کشور نیز بیشترین علت مراجعه زائران حسینی به اورژانس را گرمازدگی اعلام کرد.
مجتبی خالدی با اشاره به افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان زائر به مرزهای کشور نسبت به روزهای گذشته اظهار داشت: تاکنون 10 هزار 252 نفر به نیروهای اورژانس مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 426 نفر به مراکز درمانی اعزام شده است. همچنین 35 نفر از مصدومان زائر نیز از کشور عراق به ایران منتقل شده است.
خالدی خاطرنشان کرد: با توجه به پیش‌بینی کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین بیشترین مراجعات مربوط به گرمازندگی است و شاهد افزایش تعداد مراجعه کنندگان به اورژانس هستیم.
سخنگوی اورژانس کشور گفت که در بحث گرمازدگی زائران اربعین در مرز مهران، همه قشر سنی داریم. به گفته او، گرمازده‌ها از نوزاد شیرخوار دو ماهه تا افراد 65 و 70 ساله را دربرمی گیرند.
وزیر بهداشت هم گفت: کمبود خاصی در راستای تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و درمانی در مرزهای تردد زائران اربعین وجود ندارد.
دبیرکل جمعیت هلال احمر نیز با اشاره به بسته شدن مرزهای زمینی و سردرگمی زائران در مرزهای کشور گفت: هلال احمر تمهیدات لازم برای اسکان اضطراری در مرزهای کشور را پیش‌بینی کرده است.
*نیروی انتظامی: شرایط پذیرش زائران در پایانه‌های مرزی از طرف عراقی اصلا وجود ندارد
فرمانده قرارگاه اربعین نیروی انتظامی هم با تاکید بر اینکه مردم به هیچ عنوان به سمت مرزهای منتهی به عراق سفر نکنند درباره ساماندهی برخی خودروهای رها شده در معابر ازسوی زائران توضیحاتی ارائه کرد.
سردار محمد شرفی گفت: برای بازگشت زائران از مرز موضوع تامین اتوبوس‌ مطرح است که کمیته حمل و نقل این وظیفه را برعهد دارد، البته این کمیته با نیروی انتظامی نیز در تعامل است و قرار است 800 هزار اتوبوس را برای بازگشت زائران در نظر بگیرند.
وی با بیان اینکه ما باید تسهیلگری کنیم تا اقدامات به سرعت انجام شود، ادامه داد: درحال حاضر اتوبوس‌ها در پایانه برکت در مرز مهران حضور دارند و زائران را از مرزها خارج می‌کنند.سفرهای برگشت آغاز شده و هر چه جلوتر می‌رویم انبوه جمعیت زائران برای بازگشت بیشتر خواهد شد ما با تمام توان در صحنه حضور داریم و مدیریت می‌کنیم تا زائران بتوانند به سلامت به مقصد خود برگردند.
سردار شرفی با تاکید براینکه مردم به هیچ عنوان به مرزهای عراق مراجعه نکنند، گفت: به هیچ عنوان درحال حاضر برگ گذر موقت برای سفر اربعین صادر نمی‌شود، البته گذرنامه برای هر کسی که درخواست دهد صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های خدمات‌دهی در سمت عراقی کاملا پر شده است، تصریح کرد: سفر به عراق از طریق زمینی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. درحال حاضر شرایط مناسبی وجود ندارد ظرفیت‌های خدمات‌دهی در سمت عراق کاملا پر شده است و امتداد زائر از سمت عراق به دروازه‌های رسمی ما متصل شده است و امکان حرکت وجود ندارد بنابراین با توجه به گرمی هوا و شرایط نامطلوبی که وجود دارد توصیه می‌کنیم هر کسی در هر نقطه از مسیر است و قصد سفر زمینی به عراق را دارد در همان نقطه متوقف شود و جلوتر نیاید. همچنین افرادی که هنوز حرکت نکرده‌اند از سفر زمینی به عراق منصرف شوند.
فرمانده قرارگاه اربعین فراجا تاکید کرد: زائرانی که در نزدیکی مرزها هستند در مراکز شهری مستقر شوند و به هیچ عنوان به سمت مرزها حرکت نکنند. شرایط برای پذیرش زائران در پایانه‌های مرزی به سبب مشکلاتی که در طرف عراقی ایجاد شده است، اصلا وجود ندارد و هر قدم حرکت به سمت پایانه‌های مرزی باعث به خطر افتادن جان زائران خواهد شد. بنابراین درخواست می‌کنیم به هیچ عنوان به سمت مرزها نیایند.
سخنگوی نیروی انتظامی هم گفت:فعلاً در پایانه‌های مسافربری، اجازه خروج به اتوبوس‌ها به سمت استان‌های مرزی داده نمی‌شود.
سردار حاجیان افزود: همان‌طور که می‌دانید با توجه به ازدحام جمعیت در پایانه‌ها، مرزهای 6 گانه ما تا اطلاع ثانوی بسته است تا به پایداری در خروج برسیم. از نظر ترافیکی نیز، ترافیک بسیار سنگینی در محورهای مواصلاتی به پایانه‌های مرزی داریم. این کار به منظور حفظ جان زائران و به دلیل گرمای هوا است.
* سفیر ایران در بغداد: متاسفانه امکانات عراق متناسب با جمعیت حاضر نیست
سفیر ایران در عراق در ارتباط با وضعیت زائران ایرانی در نجف و کربلا و انتشار برخی اخبار مبنی بر این‌که برخی از آنها در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند و نتوانستند موکب‌هایی برای استراحت پیدا کنند و یا اینکه آب آشامیدنی متناسب با تعداد زوار وجود ندارد، اظهارداشت: متاسفانه امکانات متناسب با جمعیت حاضر نیست و محدودیتهایی در این زمینه وجود دارد بهترین راه این است که زائران با مدت حضور خود را در نجف و کربلا کاهش دهند تا این فرصت فراهم شود دیگر زائران زیارت کنند.
محمدکاظم آل صادق اضافه کرد: آخرین وضعیت زائران نجف را که دریافت کردم مطلع شدم وضع مقداری نسبت به روزهای گذشته بهتر شده تعداد بیشتری از موکب‌ها مستقر شده‌اند و تعدادی آب و یخ تهیه شده است.
سفیر ایران در عراق افزود: به خاطر وضعیت جاده‌ها و همچنین خستگی راننده‌ها ما سالانه در مراسم راهپیمایی اربعین شاهد تلفات جاده‌ای ناشی از تصادف هستیم و متاسفانه در سال جاری نیز چنین موضوعی را شاهد بودیم.
*بیش از 2میلیون زائر ایرانی وارد عراق شده‌اند
رئیس سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق هم در اظهاراتی با بیان اینکه ایران زائران را به صورت تدریجی بفرستد اعلام کرد که تاکنون بیش از 2 میلیون زائر ایرانی وارد عراق شدند.
"عمر الوائلی"افزود: تمام زائران برای ورود به عراق بازرسی می‌شوند و گذرنامه‌های آن‌ها باید مهر شود و هیچ کس بدون داشتن گواهی رسمی نمی‌تواند وارد شود.
وی گفت که از طرف ایرانی می‌خواهیم که زائران را به صورت یک دفعه اعزام نکند بلکه آن‌ها را به صورت تدریجی و گروهی بفرستد زیرا این امر بر سلامتی زائران تاثیر می‌گذارد.
الوائلی همچنین گفت از ایران می‌خواهیم که به تعداد مورد توافق میان دو طرف درخصوص اعزام زائران پایبند باشد.
* نماینده مجلس: سوءمدیریت دولت در مراسم پیاده روی اربعین مشهود است
نماینده گرگان در مجلس با انتقاد شدید از قصور مسئولان دولتی در خدمت رسانی نامناسب به زائرین اربعین گفت:عاشقان اباعبدالله حسین 2 سال است که منتظر این روزها هستند پس باید دولت با بررسی‌های از پیش تعیین شده و هماهنگی با دولت عراق، شرایط لازم را فراهم میکرد نه اینکه الان اطلاع دهند که مردم به مرزها نیایند.
رمضانعلی سنگدوینی ادامه داد: اگر دولت عراق توانایی استقبال از زوار ایرانی را نداشت باید اعلام میکرد زیرا ما خیرین بسیاری داریم که میتوانستند مسیر و موکب‌ها را برای زوار عزیز فراهم کنند.
وی با تاکید بر اینکه دولت نتوانست شرایط حمل و نقل که با اتوبوس انجام میشود را به درستی فراهم کند، افزود: مردم حتی در جابه‌جایی بین شهرهای دیگر هم با مشکل مواجه شدند چون اتوبوس‌ها برای زوار اربعین به سمت مرزهای غربی رفتند.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از مواردی که سبب شده زوار عزیز در عراق به مشکل بر بخورند گرمای بیش از حد هوای آن کشور است که درحال حاضر به بیش از 50 درجه هم میرسد، کمبود آب و فضای کافی است.
سنگدوینی با بیان اینکه مدیریت عراق در این زمینه بسیار ضعیف است، افزود: وزارت امور خارجه باید جدی‌تر موضوع را پیگیری می‌کرد و اگر عراق توانایی و ظرفیت‌های لازم را نداشت باید اطلاع می‌داد، به دیده بان ایران گفت: به طور مثال اعلام میکرد که ظرفیت پذیرایی از 10 هزار زائر را دارد و ایران نیز برنامه‌های خود را بر این اساس پیش میبرد؛ نه اینکه هموطنان ما در آنجا سرگردان شوند و حتی شاهد جان باختن چند نفر از زوار باشیم.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مسئولین مربوطه اعم از وزرا باید پاسخگوی این مدیریت نادرست باشند و نمایندگان مجلس نیز این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 470
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=94053
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.