تاريخ انتشار: 27 خرداد 1401 ساعت 01:08:19
وحدت رویه ی فقهی

در موضوع بروزرسانی فقه قبلا در مباحث دیگری کمی پرداخته شد. به نظر من دربروزرسانی علوم فقهی بعضا متحجرانه برخورد می کنیم. (علیرغم اینکه همچنان معتقدم این امور درفرع دین هستند و تا ما به درک درستی از جهان بینی و اصول دین نرسیم،ارتباط ما با فقه سطحی خواهد بود)
بعنوان نمونه پیشنهاد را عرض می کنم:
یک- در ایام قدیم امکان ارتباط بین دو نقطه دور بسیار مشکل بود. نتیجه همانطور که در قدیم پیامبران مختلفی در یک زمان ولی در مناطق مختلف حضور داشتند، لذا حضور مراجع مختلف نیزبه هیمن جهت امری بدیهی به نظر می رسد. مثلا اگر صد یا دویست سال قبل کسی می خواست در موضوعی با مرجعی مشورت نماید و یا حتی مراجع با هم ارتباط داشته باشند، شاید مجبور بودند ماه ها و یا سال ها وقت صرف کنند. در نتیجه وجود مراجعی که در همه زمینه ها عالم باشند، طبیعی بود. ولی به نظر حقیر، امروز به دلایل مختلف و استفاده حداکثری از طرفیت عقول مختلف، رفتن به سمت سیستم مرجعیت گروهی بعنوان یکی از شقوق بروزرسانی فقه، امری لازم باشد. مثلا عده ای از مجتهدین که علاقه به موضوعات خاص دارند، در موضوع بخصوص فقهی و بصورت متمرکز فعالیت کنند و نتیجه نهائی آنها (و بروز رسانی های احتمالی بعدی آنها) بعنوان مرجع از سوی همه حوزه های علمیه پذیرفته شده و همه مقلدین برای آن موضوع تابع نظر تخصصی آنها باشند. مثلا حوزه های تجارت، ازدواج، نماز و روزه و ..... هر کدام توسط گروهی زبده و ترکیبی ازمجتهدین مسن وجوان تهیه و در اختیار همه قرار گیرد. همچنین برای اینکه کلیه فتاوا در همه حوزه های تخصصی از همسنگی برخوردار باشند و بویژه یکسری اصول اصلی در همه رعایت شده باشد، یک گروه تخصصی وظیفه این همسنگ سازی و یکنواختی و تصویب نهائی فتاوا را بر عهده بگیرند. اگر چنین چیزی امکان پذیر باشد و فرض بفرمائید همه شیعیان جهان (بویژه همه حوزه های علمیه و مراجع) یکصدا این فرآیند را بپذیرند، همه نتایج بصورت بروز شده در یک سایت مشخص و برای دسترسی همه قرار می گیرد و بویژه با توجه به تغییرات روزبه روز موضوعات، بازنگری ها و بروز رسانی ها با توجه به تغییرات جامعه به مرور در آنها اعمال می شود. 

دو- حتی با این روش موضوع وجوهات و تمرکز آن می تواند بعنوان منبع و پشتوانه مالی قدرتمند در اختیار حوزه قرار گیرد.

سه- موضوع دیگری که باید مد نظر و توجه قرار گیرد این است که امروزه با بزرگ شدن جوامع و تغییرات بسیار زیاد و روز به روز درآداب زندگی و تعاملات اجتماعی و پیشرفت تکنولوژی، لازم است ارگان مرجعیت برای بروز رسانی فقهی بصورت کامل در جامعه حضور پیدا کند و فتاوای خود را با در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی صادرنماید. این بخش قطعا توسط روحانیون جوان باید صورت گیرد. نمونه بارز عدم توجه به این تغییرات موضع گیری تند برخی مراجع در خصوص ارتباط تصویری تلفنی بود که از انجام این کار توسط شرکت رایتل جلوگیری کردند ولی به سرعت و در کمتر از یکسال با پیشرفت رسانه های تصویری و شبکه های اجتماعی اصلا امکان پذیری آن به زیر سوال رفت تا بدانجا که امروزه خود حوزه ها بصورت گسترده از آن استفاده می کنند و طبیعتا منع فقهی هم ندارد. به جهت اختصار از پر و بال دادن به این پیشنهاد صرف نظر می کنم ولی به نظر می رسد بسیار قابل توسعه باشد.

  تعداد بازديدها: 3008
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=93371
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.