تاريخ انتشار: 26 ارديبهشت 1401 ساعت 00:47:50
زنگ بیدارباش از مرزهای شرقی

دو کشور همسایه شرقی ما، پاکستان و افغانستان، آبستن حوادث مهمی هستند. این احتمال وجود دارد که این حوادث به‌زودی رخ بدهند و منطقه را دستخوش تحولات قابل توجهی کنند.
رسانه‌های پاکستانی از رایزنی‌های گسترده رئیس سازمان اطلاعات این کشور معروف به آی.اس.آی (ISI) با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت آمریکا و ویلیام برنز رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در روزهای گذشته خبر داده‌اند. این گزارش‌ها حکایت از پنهان نگهداشته شدن سفر ژنرال ندیم انجم و همچنین مخفی بودن مذاکرات وی با مقامات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا دارند. گمانه‌زنی‌ها می‌گویند این مذاکرات به مسائل امنیتی منطقه و وضعیت افغانستان مربوط بودند.
همزمان با افشای اخبار مربوط به سفر پنهانی رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان به آمریکا و مذاکرات وی با مقامات اطلاعاتی و امنیتی این کشور، زلمای خلیل‌زاد، سفیر و نماینده ویژه سابق آمریکا در امور افغانستان، ماموریت یافت به عنوان مامور ویژه آمریکا در امور پاکستان به این کشور سفر کند و با مسئولین دولت جدید اسلام‌آباد مذاکره نماید. زلمای خلیل‌زاد، یک افغانی‌تبار است که در آمریکا تحصیل کرده و تابعیت آمریکائی دارد و بیشتر عمر کاری خود را صرف تحقق بخشیدن اهداف آمریکا در افغانستان کرده است. انعقاد قرارداد «دوحه» میان دولت آمریکا و گروه تروریستی طالبان که به موجب آن آمریکا نظامیان خود را از افغانستان خارج کرد، اشرف غنی رئیس‌جمهور این کشور بدون هیچ مشکلی از کابل به امارات پرواز کرد و افراد مسلح طالبان بدون آنکه با مانعی مواجه شوند، کابل و کل افغانستان را به زیر سلطه خود درآوردند نیز ازجمله خدمات خلیل‌زاد به آمریکا و طالبان است که البته بزرگ‌ترین خیانت وی به ملت افغانستان محسوب می‌شود.
اکنون، زلمای خلیل‌زاد بار دیگر ماموریت یافته برای تحقق باقیمانده اهداف آمریکا در منطقه تلاش کند. وی که اکنون یک دیپلمات کهنه‌کار تلقی می‌شود، بهتر از هر فرد دیگری می‌تواند خواسته‌های دولت آمریکا در منطقه را برآورده کند. خلیل‌زاد قرار است علاوه بر مقامات پاکستانی با «عمران‌ خان» نخست‌وزیر برکنار شده پاکستان نیز دیدار و گفتگو داشته باشد. عمران‌ خان در جریان مذاکرات سازش میان آمریکا و گروه تروریستی طالبان در دوحه قطر که با میان‌داری زلمای خلیل‌زاد انجام شد، با طرفین مذاکره همراهی کرد و برای به اجرا درآمدن مفاد توافق دوحه کمک زیادی به طالبان کرد. وی البته بعد از آنکه به خواسته‌های آمریکا در جنگ اوکراین و کوتاه آمدن از اهداف مداخله‌جویانه‌اش در افغانستان تن نداد، با اراده واشنگتن از نخست‌وزیری پاکستان کنار گذاشته شد و شهباز شریف که مورد تایید آمریکاست جای او را گرفت. آنچه اکنون محتوای مذاکرات ژنرال ندیم انجم با مقامات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و دستور کار دیدارهای زلمای خلیل‌زاد با مقامات دولت جدید پاکستان و عمران‌ خان نخست‌وزیر زخم‌خورده و ناکام این کشور را تشکیل می‌دهد، سروسامان دادن به مدیریت دو کشور پاکستان و افغانستان براساس خواسته‌های دولت آمریکاست با این پیوست سیاسی-امنیتی که اهداف سلطه‌جویانه آمریکا در تمام کشورهای همسایه پاکستان و افغانستان نیز پیگیری شوند.
ایران، یکی از همسایگان دو کشور پاکستان و افغانستان است که قطعاً بیش از دیگر کشورها مورد نظر و هدف توطئه‌های آمریکاست. کسانی که تصور می‌کردند طالبان آمریکا را شکست داده و از افغانستان بیرون کرده، حالا که می‌بینند تمام تحولات منطقه با طراحی دولت آمریکا شکل می‌گیرند و سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا روی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (ISI) و سر تا پای گروه طالبان سوار هستند، باید واقعیت‌های منطقه را درک کنند و در تحلیل‌های خود از آنچه در افغانستان می‌گذرد تجدیدنظر نمایند. اکنون پاکستان هم به مشکلات منطقه اضافه شده و دخالت آشکار آمریکا برای کنار گذاشتن عمرا‌ن‌ خان باید برای مسئولین ما زنگ بیدارباشی باشد تا با هوشیاری درباره تعامل با این دو همسایه شرقی تصمیم بگیرند. تفاهم‌نامه «دوحه» در 400 صفحه تنظیم و امضا شد که تاکنون فقط 4 صفحه از آن به اجرا درآمده و 396 صفحه دیگر را قرار است گروه تروریستی طالبان از طریق حکومت خودخوانده‌ای که در کابل تشکیل داده به نیابت از آمریکا به اجرا دربیاورد. تحرکات جدید آمریکا در پاکستان نشان می‌دهد آمریکا در نظر دارد پاکستان را نیز برای تحقق اهداف خود در منطقه با طالبان همراه کند. عمران‌ خان اگر حرف آمریکا را گوش نکند، شانسی برای بازگشت به قدرت نخواهد داشت.
تنها راه مقابله با اهداف سلطه‌جویانه آمریکا در منطقه، کمک کردن به مردم دو کشور افغانستان و پاکستان برای ایجاد دولت‌های متکی به آراء مردم است. مردم این دو کشور با سلطه آمریکا مخالفند و اگر بتوانند دولتمردان کشورهایشان را با اراده خود انتخاب کنند، قطعاً آمریکا در اجرای توطئه‌هایش در منطقه ناکام خواهد شد.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 1201
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=93076
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.