تاريخ انتشار: 27 دي 1400 ساعت 22:30:20
بار افزایش درآمد‌های مالیاتی 1401 بر دوش بخش خصوصی و مردم است

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بار اصلی افزایش درآمد‌های مالیاتی که در بودجه 1401 دیده شده بر روی دوش بخش خصوصی و مردم گذاشته شده است.
غلامحسین شافعی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: در لایحه بودجه 1401، مالیات بر شرکت‌های دولتی با افزایش 146 درصدی، 112 هزار و 100 میلیارد تومان در نظر گرفته، اما در مقابل این میزان برای شرکت‌های دولتی با افزایش 83 درصدی، 7 هزار و 500 میلیارد تومان، پیش‌بینی شده است ضمن اینکه برای مالیات بر ارزش افزوده که مستقیم مردم و کسب و کار‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد رشد 70 درصدی پیش‌بینی شده است.
وی با بیان اینکه در کنار این افزایش فشار بر بخش خصوصی در دیگر بخش‌های بودجه نیز سیاست حذف معافیت مالیاتی دیده شده است اضافه کرد: حذف یکباره معافیت‌ها در قوانین بالادستی مانند معافیت مالیاتی صادرات یا ماشین آلاتی که در داخل تولید نمی‌شوند موجب تغییر گسترده برنامه‌ریزی‌ها در واحد‌های تولیدی و کاهش پیش‌بینی پذیری اقتصاد می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: باید توجه داشت که رشد ریسک سرمایه‌گذاری، تامین مالی را برای فعالان اقتصادی و بازرگانان افزایش می‌دهد، بنابراین همچنان این سوال مطرح است که آیا از طریق بودجه می‌توان تعهدات بلندمدت دولت را نادیده گرفت؟ با روش فعلی چه اطمینانی می‌توان به دیگر قول‌های دولت داشت؟
شافعی گفت: بخش خصوصی شاید برای اولین بار به کلی در تدوین بودجه 1401 غایب بوده است. بر خلاف سال‌های قبل که بخش خصوصی توسط ستاد بودجه حتی صوری دعوت می‌شد و دیدگاه‌های خود را ارائه می‌کرد، اما امسال هیچ دعوتی صورت نگرفت. جالب‌تر اینکه در نحوه نگارش بودجه حتی یک بار هم عبارت بخش خصوصی در بودجه نیامده است.
وی ادامه داد: در سال‌های قبل عبارت مشارکت عمومی - خصوصی در لایحه استفاده می‌شد، اما امسال از عبارت بخش غیردولتی استفاده شده است که یک بار معنایی و حقوقی دارد که جایگزین عبارت بخش خصوصی شده است.
رئیس اتاق ایران به درآمد‌های نفت و گاز اشاره کرد و گفت: با افزایش نرخ ارز بر مبنای 23 هزاز تومان ردیف قابل توجهی برای درآمد‌های نفتی در نظر گرفته شده، اما دولت هنوز منابع واریزی به صندوق توسعه ملی را استقراض می‌کند، درحالیکه این منابع باید صرف سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی می‌شد. اگر دولت می‌خواهد از طریق این منابع برای خود سرمایه‌گذاری کند قطعاً این منابع همانند سرنوشت طرح‌های مشابه، دچار اتلاف می‌شود.
شافعی اضافه کرد: هماهنگ سازی سیاست‌ها موضوع دیگری است که نبود آن بلای جان همیشگی اقتصاد ایران است. بگونه‌ای که اگرچه اذعان داریم حذف ارز ترجیحی درست است، اما باید سیاست‌ها در مورد این جراحی بزرگ هماهنگ باشند.
وی گفت: مجلس معافیت مالیاتی ماشین آلاتی را که در داخل تولید نمی‌شوند بطور کامل حذف کرد درحالیکه نرخ رشد سرمایه‌گذاری در چند سال گذشته منفی بوده است و این مساله شرایط را بدتر می‌کند. اتاق بازرگانی نظر خود را ارائه کرد، اما اثرگذاری صفر بود.شافعی افزود: تصمیم‌گیری‌های پراکنده به بخش تولید در کشور ضربه می‌زند که رکود تورمی نتیجه آن خواهد بود.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 699
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=92008
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.