تاريخ انتشار: 25 دي 1400 ساعت 23:18:10
درخواست مراجع و علما برای توجه به معیشت مردم در اجلاس جامعه مدرسین

دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد روز پنجشنبه با سخنرانی ویدیو کنفرانسی آیات عظام و رئیس جمهوری در قم برگزار شد.

در این اجلاسیه که روز پنجشنبه ۲۳ دی ماه با شعار «رسالت حوزه‌های علمیه در تحقق و دفاع از اهداف و آرمان‌های انقلاب» برگزار شد، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با بیان این که باید از فرصت های مختلف برای جذب جوانان به مسجد و معارف دینی استفاده شود، گفتند: نقش مردمی مذهب نباید کمرنگ شود؛ کمرنگ شدن نقش مردمی مذهب به شعائر دینی ضربه می زند.

ایشان افزودند: مساجد مبدا انقلاب بودند و مردم در مساجد تعلیمات لازم را می دیدند و در بین عموم مردم توزیع و تبلیغ می کردند. رکن بودن مساجد در کشور باید حفظ شود و مساجد باید به مرکزی برای نشر معارف اسلام تبدیل شود، چراکه نشر معارف با تقویت پایه های اسلام برابر است.

این مرجع تقلید ادامه دادند: علمای اسلام به فکر فقرا و افراد مستمند باشند، به تازگی در مساجد صندوق های قرض الحسنه راه اندازی شده که اتفاق مبارکی است، ورود مساجد در امور خیریه مانند احداث درمانگاه مساله ارزشمندی است.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفتند: دانشجویان و نسل جوان باید با نقش شیعه و اسلام در پیشرفت علم و دانش در طول تاریخ آشنا شوند؛ اگر این آشنایی صورت بگیرد زمینه برای پیشرفت جهان اسلام فراهم می شود.

آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی هم با تاکید بر این که نارضایتی مردم در مراجعه به ادارات و دستگاه‌های اجرایی به انقلاب اسلامی ضربه می‌زند، گفتند: مسئولان فاصله خود را با مردم کمتر و سعی کنند رضایت عمومی را کسب کنند.ایشان در ارتباط تصویری زنده با حاضران در اجلاس، افزودند: انقلاب ایران یک انقلاب اسلامی بود و برای تحقق اهداف آن در مرحله اول باید تلاش شود تا اخلاق و رفتار مردم منطبق با معارف دینی شود. افرادی که از انقلاب دچار ضرر و خسران شدند در پی ضربه زدن به اخلاق عمومی و اعتقادات مردم هستند.

این مرجع تقلید با اشاره به ضرورت تامین خوراک فکری مسلمانان و ایرانی های ساکن در خارج از کشور، تاکید کردند: دانش آموختگان حوزه علمیه پس از تحصیل در قم و مجهز شدن به علم و تقوا باید به شهرها و سرزمین های دیگر مهاجرت کنند؛ با تامین مسکن و امکانات دیگر در قم برای طلاب شرایط مهاجرت این افراد کمتر می شود.

ایشان با اشاره به ضرورت بهبود معیشت طلاب حوزه های علمیه و استقلال حوزه، گفتند: بالاترین درآمد طلاب حوزه به دو میلیون تومان هم نمی رسد و با این شهریه نمی توان خانواده را اداره کرد، مشکلات معیشتی سبب شده است تا برخی از طلاب به اجبار از حوزه علمیه انصراف بدهند.

سیر نزولی تورم آغاز شده است

رئیس جمهوری هم در ارتباط زنده با دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد، تورم را نگرانی مردم و علما دانست و با بیان این که این مساله در اولویت دولت قرار گرفته است، گفت: تورمی که تجربه می‌کنیم در ۷۰ سال گذشته بی سابقه بوده، اما بحمدالله سیر نزولی تورم آغاز شده است.

وی با اشاره به نقش حساس علما در انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه را خاستگاه انقلاب دانست و با تاکید بر این که دین باید در عرصه زندگی اجرا شود، گفت: اجتهاد تمدن‌ساز می‌تواند مبتنی بر مبانی غنی ما بسیاری از سئوالاتی که در جامعه وجود دارد را پاسخ دهد.

رئیس جمهوری تاکید کرد: حوزه‌های علمیه به عنوان حامی نظام باید همواره دغدغه انقلاب و پیشرفت امور را داشته باشند و نمی‌توانند نسبت به دغدغه‌های جامعه بی توجه باشند.

‌رئیسی شناخت نیاز جامعه و آمادگی برای نقش آفرینی برای رفع نیازهای جامعه را دو وظیفه سنگین علما و حوزویان دانست و گفت: محوری‌ترین نقطه اجرای عدالت است که همه باید به دنبال آن باشیم. عدالت مساله محوری دین اسلام و انقلاب است و در چهل سالی که از پیروزی انقلاب گذشته، کارهای زیادی شده است اما عقب ماندگی‌ها و کاستی‌هایی داریم.

وی افزود: به ویژه در حوزه اقتصاد کاستی‌هایی داریم که اگر به فرمایشات امام و رهبری عمل می‌شد وضع ما بهتر از این بود.

رئیسی با بیان این که در بستر گام دوم انقلاب هم کاستی‌ها و هم افق‌هایی روشن شده است، گفت: ما در دولت تلاش می‌کنیم تا عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم اما به نظرات حوزه‌های علمیه و ارشاد علما هم نیاز داریم، حوزه‌های علمیه و روحانیت می‌توانند اتاق فکر دولت باشند، به دولت کمک و پشتیبانی کنند تا بتوانیم کارها را به سامان برسانیم.

‌رئیسی با اشاره به اولویت‌های دولت، گفت: مساله مهم ما کرونا بود، در روزهای نخست که دولت را تحویل گرفتیم ۷۰۰ خانواده داغدار عزیزانشان می‌شدند، اما به لطف خدا آمار تلفات بسیار کاهش پیدا کرده است. دومین نکته پیش روی ما وضعیت کالاهای اساسی بود، امروز ذخایر کالای ما در وضع بسیار خوبی و اطمینان بخش است و هیچ نگرانی نداریم.

رئیس جمهوری با اشاره به مشکلات موجود در بخش بودجه و اعتبارات افزود: در حالی که برخی تصور می‌کردند نمی‌توانیم منابع خود را تأمین کنیم، به لطف خدا هم صادرات نفتی و هم غیر نفتی را دنبال می‌کنیم. میزان صادرات نفتی ما خوب است و نگرانی نداریم.

رئیسی ادامه داد: تهدیدها و تحریم‌ها وجود دارند اما ما در هر دو جبهه تلاش کرده ایم و این چالش ها را عزتمندانه برطرف می‌کنیم. صادرات غیر نفتی ما بیش از چهل درصد افزایش یافته است، برگشت منابع به خزانه دنبال می‌شود و ما نسبت به ذخایر ارزی و ریالی خود نگران نیستیم.وی اضافه کرد: دشمن به دنبال ناامید سازی مردم است، اما ما در عمل و اجرا تلاش داریم مردم را امیدوار کنیم.

در ادامه این مراسم، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که رسیدن به عدالت اجتماعی و رضایتمندی مردم کار ساده‌ای نیست، گفت: با این وجود روحانیت مشکلات و سختی ها را تحمل خواهد کرد تا پرچم انقلاب را به دست صاحب اصلی آن برساند.

وی افزود: با انقلاب اسلامی اثبات کردیم که دین از سیاست جدا نیست و نمی شود دین را فقط در عرصه فردی تعریف کرد بلکه باید ساختار رسمی برای اجرای دین در کشور نهادینه شود و نباید به خاطر مشکلات معیشتی امروز برخی از روحانیان از گذشته انقلاب پشیمان شوند و بگویند چرا انقلاب کردیم.

جنگ ۸ ساله در ۱۴۰۰ کمتر از ۸ روز پایان می یافت

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران هم دیگر مهمان این مراسم به سخنرانی پرداخت. وی با بیان این که ایران از این پس با موتورهای ارزان، ماهواره های زیادی را به فضا پرتاب خواهد کرد، گفت: اگر جنگ هشت ساله در سال ۱۴۰۰رخ می داد در کمتر از هشت روز به پایان می‌رسید.

وی با اشاره به آزمایش پیشران و موتور اول ماهواره‌بر ایرانی با سوخت جامد که در هفته گذشته انجام شد، گفت: در ۲سال گذشته آزمایش های ماهواره‌برهای ایرانی با استفاده از سوخت مایع انجام می‌گرفت که در این آزمایش موفق از موتور و سوخت جامد تراست ۶۶تن استفاده شد.

همچنین ماهواره برهای جدید ایرانی از بدنه غیرفلز و جنس کامپوزیت بوده و پیشران آن غیرمتحرک است که سبب افزایش بیشتر انرژی موشک و صرفه جویی در هزینه‌ها خواهد شد.

فرمانده هوافضای سپاه با بیان این که این فناوری فقط در چهار کشور جهان وجود دارد، گفت: در تمام حوزه‌های مرتبط به هوافضا تولید قدرت ادامه دارد و ایران به قدری در مساله هوافضا و ماهواره پیشرفت کرده است که با ترور، تهدید و تحریم از بین رفتنی نخواهد بود.

حاجی زاده با اشاره به برخی انتقادها نسبت به بودجه‌های نظامی ایران، گفت: بودجه نظامی آمریکا ۸۰ برابر ایران، اعتبار نظامی امارات ۲برابر و بودجه نظامی عربستان سعودی ۶برابر ایران است.

او ادامه داد: به اعتراف فرمانده سنتکام آمریکا، ایران با توسعه پهپادها برتری هوایی را از آن خود کرده و رئیس شورای آتلانتیک در غرب آسیا هم تصریح کرده است که در سال ۲۰۲۰ناوهای آمریکایی مستقر در آب‌های پیرامونی خلیج فارس نتوانستند ایران را از آزمایشات موشکی و حمله به پایگاه عین الاسد منصرف کنند.وی با اشاره به گفته یکی از فرماندهان اصلی آمریکا مبنی بر این که با حمله ایران به عین الاسد، قدرت بازدارندگی آمریکا از بین رفته‌است، گفت: ما در مساله نظامی دنباله رو دنیا نبودیم بلکه با ورود به مسیرهای میان بر کاملا در برابر قدرت‌های بزرگ جهانی قرار گرفتیم و با صرف هزینه‌های کمتر توانمندی های نظامی خود را افزایش دادیم.

این اجلاسیه در پایان با قرائت بیانیه‌ای به کار خود خاتمه داد: در این بیانیه با تاکید بر این که مرجعیت شیعه به عنوان عالیترین رکن و جایگاه روحانیت در حوزه‌های علمیه پیشتاز دفاع از اسلام ناب و انقلاب اسلامی بوده، آمده است: حفظ وحدت و همدلی در بین نیروهای انقلابی و صفوف مردم با تکیه بر تعالیم رهایی‌بخش اسلام ناب و رهبری نظام، از ضروری‌ترین نیازهای امروز انقلاب اسلامی است.

این بیانیه تلاش‌های خائنانه در جهت ایجاد شکاف بین اقوام و مذاهب را محکوم کرده و می افزاید: همدلی علمای اسلام و طرد عناصر مزدور و وابسته و جلوگیری از طرح مسائل انحرافی تنها راه پیروزی بر توطئه‌های دشمنان است.

در بخش دیگری ازاین بیانیه آمده است: تحریم‌های سنگین آمریکا که نشان دهنده عمق کینه و خباثت و جنایت آمریکا در حق ملت مظلوم ما است علی‌رغم مشکلاتی که برای مردم ما بوجود آورد، امروز به همّت بلند غیورمردان مجاهد در حال شکسته شدن است… امروز اگرچه در مسائل اقتصادی، مشکلات متعددی داریم اما این مشکلات نباید دستاوردهای مهم و موفقیت‌های بزرگ جمهوری اسلامی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

*اطلاعات

  تعداد بازديدها: 1081
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=91981
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.