تاريخ انتشار: 25 دي 1400 ساعت 22:44:13
دنیا کمک کند مردم افغانستان در آستانه قحطی قرار دارند

دبیرکل سازمان ملل متحد از کشورهای جهان خواست مردم افغانستان را تنها نگذارند.
به گزارش فرانس24، آنتونیو گوترش با اعلام اینکه در سال جاری میلادی مبلغ 5 میلیارد دلار برای کمک به مردم افغانستان و جلوگیری از بروز قحطی در این کشور موردنیاز است از کشورهای جهان خواست این مبلغ را تقبل کنند تا جلوی مرگ تدریجی مردم افغانستان گرفته شود.
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد به خبرنگاران گفت: سرما و دارایی‌های فریز شده مردم در بانکها، ترکیبی کشنده برای مردم افغانستان است و قوانین و شرایطی که از مصرف پول برای نجات جان مردم و اقتصاد جلوگیری می‌کند، باید در این وضعیت اضطراری به حالت تعلیق در آیند. گوترش هشدار داده جهان باید جلوی مرگ افغان‌ها را بگیرد.
سازمان ملل می‌گوید 8.7 میلیون افغان در آستانه قحطی قرار دارند و گوترش هشدار داده که تزریق سریع نقدینگی به اقتصاد افغانستان و جلوگیری از فروپاشی که منجر به فقر و گرسنگی برای میلیون‌ها نفر می‌شود،ضروری است.
افغانستان درحال مواجهه با سونامی گرسنگی
ازسوی دیگریکی از مقامات ارشد "برنامه جهانی غذا سازمان ملل" (WFP) در مصاحبه با آسوشیتدپرس هشدار داد که افغانستان با "سونامی گرسنگی" روبرو است.
مری الن مک‌گرورتی، مقام ارشد در برنامه جهانی غذا سازمان ملل توضیح داد که افغانستان به 4.4 میلیارد دلار و این سازمان حدود 2.6 میلیارد دلار برای حداقل کاری که باید در سال 2022 (امسال) در افغانستان انجام شود، احتیاج دارند.به گفته‌های این مقام ارشد، این اولین باری‌ است که کشاورزان افغان باید چشم انتظار کمک‌های بشردوستانه باشند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بیش از 22 میلیون نفر در افغانستان با کمبود مواد غذایی و بیش از 8 میلیون شهروند در این کشور در معرض گرسنگی قرار دارند.
مک‌گرورتی افزود: آیا می‌توانید تصور کنید که روزی قادر نباشید به فرزندانتان غذا دهید؟ و آیا می‌توانید تصور کنید که قادر نیستید همان بچه را گرم و راحت نگه دارید؟ این درد و رنج،غیرقابل تصور است و اکنون به این حمایت‌ها برای جلوگیری از این درد و رنج نیاز داریم.
فاجعه انسانی در افغانستان و بحران تسلط طالبان
دیده‌بان حقوق بشر در گزارش اخیر خود گفته است که تسلط طالبان بر افغانستان، بحران حقوق بشر و فاجعه انسانی در این کشور را تشدید کرده‌ است و دولت‌ها باید برای پایان دادن به نقض حقوق بشر، بر حکومت سرپرست طالبان فشار وارد کنند.
به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، در گزارش سال 2022 این نهاد، که روز پنح‌شنبه منتشر شد، آمده است که در پنج ماهه پس از روی کار آمدن طالبان، مهم‌ترین دست‌آورد‌ها و تلاش‌ها برای بازسازی این کشور، عقب ماندگی است.
پاتریشیا گاسمن، معاون آسیایی دیده‌بان حقوق بشر گفته است که افغان‌ها میان دو انتخاب ظلم و گرسنگی گیر کرده‌اند.به باور او، دولت‌ها باید کمک‌های بشردوستانه و خدمات اساسی، از جمله در زمینه بهداشت و آموزش را فراهم و نیز از اهرم‌های فشارشان علیه طالبان برای پایان دادن به نقض حقوق بشر در افغانستان استفاده کنند.
در این گزارش تصریح شده است که نیروهای طالبان بسیاری از اعضای سابق نیروهای امنیتی دولت افغانستان را کشته‌اند.با این حال، تاکیدشده است که مسدود شدن ذخایر ارزی افغانستان و از دست دادن کمک‌های خارجی، فروپاشی اقتصادی را تسریع کرده و میلیون‌ها افغان را در معرض خطر قحطی قرار داده است.
افزون بر این، طبق گزارش این سازمان مقام‌های طالبان همچنین محدودیت‌های گسترده‌ای را بر رسانه‌های افغانستان اعمال کرده‌اند و همراه با فرار بسیاری از خبرنگاران به خارج از کشور، نزدیک به 70 درصد از رسانه‌های افغانستان تعطیل شده‌اند.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 871
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=91976
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.