تاريخ انتشار: 13 آذر 1400 ساعت 23:33:26
اندیشه قابل افتخار

✍️اینکه آثار یک نویسنده به هشتاد زبان زنده دنیا ترجمه و در ۱۴۵ میلیون نسخه منتشر و به فروش می رسد یعنی جهان می تواند به آرامی و در طول سال ها از اندیشه های نویسنده تاثیر پذیرفته و به مرور اثر باورهای نویسنده را در باورهای فردی و اجتماعی مردم جهان مشاهده کند که قطعاً واقعیتی حیرت انگیز است، علی الخصوص برای کشور ما که به سقوط مطالعه و تیراژ کتاب از سه هزار که هیچ نبود به پانصد نسخه مبتلا است.
✍️عمق فاجعه شاید در اینجاست که هنوز برای پیشنهاد مطالعه آثار اندیشمندان داخلی ناچار از بازگشت به داشته های دهه ۶۰-۵۰ هستیم و در بیش از سه دهه گذشته اثری قابل اتکا برای معرفی نمی بینیم و فاجعه بارتر اینکه قشر فرهیخته حوزه و دانشگاه که باید پیشران تولید اندیشه باشند و حتی امامان جمعه که باید به نماد معنویت ، اخلاق ، اندیشه و فضائل مذهبی شناخته شوند بیش از دیگران و سایر اقشار در برشمردن افتخارات کشورمان هرگز قادر به معرفی یک اندیشه قابل انتشار و استقبال جهانی مانند کتاب نبوده و همواره و به شکلی حیرت انگیز بر قدرت نظامی با نماد موشک اشاره می کنند.
✍️اینکه دستیابی به دانش طراحی تا تولید و شجاعت استفاده به هنگام از تجهیزات نظامی مایه افتخار و از ضرورت های امنیت ملی است حداقل برای افراد دارای سوابق نظامی از جنس بنده مایه مباهات است، اما اینکه حاکمان و اهل مراکز علمی و فرهنگی کشورمان مانند دانشگاه و علی الخصوص حوزه یا نمادهای اخلاقی تا مذهبی مانند امامان جمعه و جماعت هم چیزی جز برای مباهات جز قدرت موشکی نداشته باشند یعنی احتمالاً در انتهای چاه فاجعه قرار داریم و باید تامل کرد  و اندیشید چرا بعنوان خالقان و صاحبان بزرگترین انقلاب مبتنی اندیشه و فرهنگ قادر به خلق محصولات اندیشه ساز که با اراده و خواست جهانیان در تیراژهای ده ها میلیون جهان را متاثر از باورهای زلال شیعه علوی کند نداشتیم.
✍️حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور ،دیروز با بازدید از محله هرندی و حضور در منزل خانواده شهید و سپس خانواده دارای معلولان حرکتی و گفتگو با برخی از اهالی هرندی که طی سال های اخیر با مشکلات عدیده اجتماعی روبرو و محله پُر خطر محسوب می شود به نظرم اقدامی در خور تقدیر و سپاسگزاری داشت. اقدامی بسیار شایسته که باید طی چند ماه گذشته توسط وزیر کشور انجام و رئیس جمهور با مطالعه گزارش بازدید دستوراتی جهت رفع مشکلات و مسائل عدیده می دادند. بهرحال باید امیدوار بود رئیسی با عبور از مباحث آلوده سیاسی به حوزه برنامه های فرهنگی و اجتماعی گام گذاشته و در ایجاد تحرک اجتماعی و فرهنگی مثمر ثمر و نامی ماندگار باشد.
✍️شیخ محمد بن راشد آل مکتوم نائب رئیس دولت و رئیس مجلس وزرا و حاکم دبی، در حساب تویتر خود ضمن ابلاغ سیاست دهساله مطالعه ملی و قانون ملی مطالعه نوشته است.
 *نهادینه کردن مطالعه در بین نسل جدید به برنامه ریزی بلند مدت نیاز دارد و نتایج عمیقی خواهد داشت. استراتژی مطالعه راهی برای ساختن خوانندگان فرهیخته است که با تغییرات پیش می روند و پیشتاز توسعه و تطبیق با فرهنگ ها خواهند بود.
* قانون مطالعه قصد دارد تا در تمام ادارات و نهادهای دولتی فرهنگ مطالعه را رواج دهد تا نسلی از اماراتی های آشنا با فرهنگ مطالعه و تعامل اجتماعی ساخته شود.
* این سیاست شامل تغییر در نهادهای آموزشی ، کتاب های درسی ، ارزیابی مدارس و نظام آموزش عالی در کشور امارات می شود.
✍️اینکه در جهان امروز که آثار یک نویسنده صاحب اندیشه توسط حداقل ۱۴۵ میلیون انسان در تمام کشورها و از طریق کتابخانه های سنتی و دیجیتالی شاید صدها میلیون دیگر با شوقی وصف ناپذیر خریداری ، مطالعه و دنبال می شود و شیخ محمد حاکم دبی و ولیعهد امارات از برنامه مطالعات ملی کتاب می گوید باید شاهد رفت و برگشت طرح اعمال محدودیت در دسترسی آزاد مردم به اندیشه و اطلاعات بین کمیسیون و صحن مجلس شورای اسلامی باشیم و وزیر ارشاد از اعمال نظارت کلمه به کلمه بگوید و وزیر میراث فرهنگی از شخم زدن اطراف پاسارگاد بگوید و امامان جمعه و ائمه جماعت ما که باید مظهر اندیشه ، اخلاق و دیانت باشند به چیزی جز موشک نیندیشیده و پُر افتخارترین فیلم ساز جهانی ما به جرم کسب افتخار و دیده شدن مورد تحقیر و توهین قرار گیرد و .... به نظر رسالت رئیسی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و البته بالاتر مقام معظم رهبری که همواره بر دغدغه های فراوان خود از آزاد اندیشی و فرهنگ تاکید می کنند در بازگشت به هدایت جامعه به سمت فرهنگی که جهان را متاثر از خود کند بسیار سنگین تر از گذشته است تا در آینده نچندان دور بناچار در فرهنگ ، دانش و اندیشه چون اقتصاد و رفاه حسرت اراده و عزم شیخ محمد حاکم دبی را نخورده باشیم. ۱۳آذر۰۰

  تعداد بازديدها: 2761
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=91537
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.