تاريخ انتشار: 09 آذر 1400 ساعت 00:19:00
توجیه انتصاب فامیلی جدید به روش قدیمی زاکانی!

داستان انتصابات فامیلی در شهرداری تهران اگرچه با انتصاب داماد شهردار به عنوان مشاور ویژه شهردار به اوج خود رسید و با توجه به فشار افکار عمومی نهایتا علیرضا زاکانی مجبور شد حکم خود را پس بگیرد؛ اما این داستان پایان نیافته و اخباری غیر رسمی درباره بعضی انتصابات فامیلی به گوش می رسد، اخباری که با اعتراض یکی از اعضای شورای شهر معلوم شد حداقل یکی از آنها صحت دارد و همسر یکی دیگر از اعضای شورای شهر تهران به سمت سرپرست کمیسیون ۱۰۰ شهرداری تهران منصوب شده است.
ناصر امانی عضو شورای شهر تهران این اعتراض را در صحن این شورا در روز یکشنبه بیان کرد. فاطمه حیدری که چند روز پیش با حکم حمیدرضا صارمی سرپرست معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران به این پست رسید همسر احمد علوی دیگر عضو شورای شهر تهران است!
ناصر امانی درباره این انتصاب فامیلی گفت: شورای پنجم یک مصوبه‌ای داشته تحت عنوان تعارض منافع که به اعتقاد من یکی از بهترین کار‌های شورای پنجم بوده است. از ما که خودمان ایراد می‌گرفتیم به عملکرد آنها، شایسته نیست که از کنار یک واقعیتی که در حال حاضر در اذهان عمومی و رسانه‌ها به عنوان نقطه ضعف ما مطرح می‌شود، بگذریم.
وی در دفاع از طرح تعارض منافع که طی آن اعضای شورا امکان رایزنی برای استخدام اقوام خود در شهرداری را ندارند، گفت: باید موضع‌مان را اعلام کرده و بگوییم مخالف این روند هستیم و با این روند هماهنگ نبوده و تصمیم با شهردار تهران و مدیران شهری است اما ما به عنوان شورا به قانون تعارض منافع به شدت باید پایبند باشیم و حتی باید ابهامات و ایهام‌های آن را هم برطرف سازیم که بهانه را از دست همه کس بگیریم. این طرح برای برطرف کردن ابهام آن قانون است تا از حیثیت شورای ششم دفاع کنیم .
قانون مورد اشاره امانی در سال 1397 در شورای شهر تهران تصویب شده و در ماده 10 آن به صراحت آمده است : « به‌كارگيري بستگان مديران شهرداري تهران و واحدهاي تابعه و بستگان اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران طي دوره مسئوليت در شهرداري تهران و واحدهاي تابعه و شوراي اسلامي شهر تهران ممنوع است.» اما گویا مثل مرتبه قبل رئیس این شورا و شهرداری می خواهند بی خیال این قانون شوند.
مهدی چمران که در داستان حکم مشاوره شهردار تهران برای دامادش هم سعی کرده بود از کنار ماجرا بگذرد، این بار با توجه به سخنان ناصر امانی ادعا کرد که « مسئله‌ای که مطرح است داخلی است و قطعا این مسائل درون خانوادگی حل و فصل خواهد شد» اما گویا این روش این بار نیز راهی به جایی نمی برد. زیرا یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر تهران خبر داد که در طرحی با ۱۲ امضا درخواست اصلاحیه مصوبه تعارض منافع در شهرداری را ارائه کردند و خواستار مشمول شدن اعضای شورا در این مصوبه شدند.
در این میان واکنش روز دوشنبه شهرداری تهران به این انتصاب فامیلی مغایر با قانون تعارض منافع جالب بود. شهرداری همچنان مثل داستان داماد زاکانی سعی دارد از کنار قانون بگذرد و با لفاظی و ادعاهای بی ربط موضوع را حل و فصل کند!
یک روز بعد از اعتراض امانی، حوزه معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران در توضیحاتی با ادعای اینکه « مدیر کل اسبق ماده صد شهرداری تهران از سمت خود کناره گیری کرده‌ » عنوان کرد: با استناد به ماده ۷۴ قانون برنامه پنج‌ساله سوم، شهرداری را مکلف کرده است که در راستای افزایش میزان حضور و ارتقای جایگاه زنان در مدیریت شهری و افزایش سطح و کیفیت حضور اجتماعی و مشارکت فعال زنان در شهر از طریق تبعیض مثبت توانمندسازی و فراهم کردن زمینه ارتقای نقش زنان در مدیریت شهری با اختصاص ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی به زنان شاغل در شهرداری، معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران، فاطمه حیدری با سابقه حدود 17 سال سابقه و تجربه در شهرداری تهران، به سمت سرپرست اداره کل ماده صد شهرداری تهران منصوب شدند. ایشان دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس در رشته برنامه ریزی شهری (قبل از استخدام در شهرداری تهران) و دانشجوی سال آخر دکتری در رشته شهرسازی است.
در این توضیحات ادعا شده است که بهره گیری از توان علمی و تجربی همه کارکنان شهرداری و تلاش در جهت گردش نخبگان و زمینه سازی ارتقاء افراد مستعد از برنامه های شهرداری تهران در انتصاب پست های مدیریتی بوده و نسبت ایشان با عضو شورای اسلامی شهر تهران نقشی در انتصابشان ندارد.
این توجیهات دقیقا یادآور توجیهاتی است که علیرضا زاکانی پس از انتصاب داماد خود عنوان کرده بود و سعی داشت رفتار غیر قانونی خود را با طرح مسائلی بی ربط موجه جلوه دهد. حالا هم معاون او سعی دارد با توسل به « فراهم کردن زمینه ارتقای نقش زنان» و دانشجوی دکترا بودن فاطمه حیدری، این انتصاب فامیلی را توجیه کند.
پایان بخش این گزارش می تواند سخنان دیروز استاندار تهران باشد که در خصوص انتصابات فامیلی خط و نشان کشیده و گفت: فرمانداران و شهرداران از انتصابات فامیلی به شدت اجتناب کنند. آن مدیری که دست به انتصاب فامیلی بزند دیگر غم مردم را نمی خورد و شخصا به شدت و بدون اغماض با این مورد برخورد می کنم.
حالا می توان به این استاندار گفت که این گوی و این میدان. برای شروع از انتصاب همسر عضو شورای شهر تهران به سمت سرپرست کمیسیون ۱۰۰ شهرداری تهران شروع کن تا همه بدانند که چند مرده حلاجی!

*مردم سالاری

  تعداد بازديدها: 852
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=91480
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.