تاريخ انتشار: 08 آذر 1400 ساعت 23:33:33
مذاکرات 10 میلیارد دلاری طالبان با آمریکا

هیات عالی‌رتبه حکومت خودخوانده طالبان به رهبری «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان برای مذاکرات دوهفته‌ای با هیات‌های آمریکایی، در قطر بسر می‌برد. بحث در مورد پول‌های بلوکه‌شده افغانستان یکی از محورهای این گفتگو ‌است.
«عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان اعلام کرده‌بود که هیات طالبان با نمایندگان اتحادیه اروپا، آمریکا و سایر طرف‌ها در مورد موضوعات سیاسی، پول بلوکه‌شده افغانستان، کمک‌های بشردوستانه، معارف، صحت، گشایش دوباره سفارتخانه‌ها در کابل ‏و تامین امنیت آن‌ها و سایر موارد مرتبط بحث و گفتگو خواهد کرد.
«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ گروه تروریستی طالبان نیز با تایید آغاز مذاکرات میان نمایندگان آمریکا و طالبان گفته ‌است که در این مذاکرات تلاش صورت می‌گیرد تا پول‌های بلوکه‌شده افغانستان آزاد شود.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد هیات آمریکایی با طالبان درباره «منافع ملی حیاتی ما» که شامل عملیات ضد تروریستی علیه داعش و القاعده، کمک‌های بشردوستانه، اقتصاد فروپاشیده‌ افغانستان و عبور امن از افغانستان برای شهروندان آمریکایی و افغان‌هایی که برای آمریکا کار می‌کردند، گفتگو خواهد کرد.
ناظران سیاسی معتقدند نفس مذاکره گروه تروریستی طالبان با آمریکا آنهم برای آزادسازی حجم بالائی از پول (10 میلیارد دلار) نشان‌دهنده روابط پنهان این گروه با دولت آمریکاست و شعارهای ضدآمریکائی گروه تروریستی طالبان فقط یک پوشش برای فریب افکار عمومی بود تا طالبان بتوانند وانمود کنند آمریکا را وادار به خروج از افغانستان کرده است. روابط دوستانه پشت‌پرده گروه تروریستی طالبان با آمریکا که این روزها در حال آشکار شدن است، نشان داده که خارج شدن نظامیان آمریکائی از افغانستان براساس توافقی بود که با طالبان کرده بود تا این گروه تروریستی بتواند به راحتی بر این کشور سلطه پیدا کند و اهداف آمریکا را در منطقه محقق نماید. این توافق که سال گذشته در دوحه قطر به امضا رسید از 400 صفحه تشکیل شده که فقط 4 صفحه آن رسانه‌ای شده و 396 صفحه دیگر محرمانه باقی مانده است. محتوای این 396 صفحه به تدریج توسط دو طرف به مرحله اجرا درمی‌آید.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 741
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=91471
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.