تاريخ انتشار: 08 آذر 1400 ساعت 23:19:05
منجلاب برجام

✍️اینکه باقری مذاکره کننده ارشد با ۱+۴ اظهار کرد ایران با اراده جدی و تدارک قوی برای لغو تحریم های آمریکا وارد گفتگوهای وین شده است حرف جدیدی نیست، هرچند می تواند بیانگر شکست وزارت خارجه در تعیین محل مذاکره باشد چرا که عبداللهیان در اولین اظهارت پس از وزارتش گفت دیگر مذاکره وین نخواهیم داشت مذاکره را در بروکسل آغاز می کنیم اما باقری کنی امروز با افتخار می گوید با اراده جدی به وین آمدیم.
✍️اینکه تبدیل تیم تخصصی ۷ - ۵ نفره وزارت خارجه ، سازمان انرژی اتمی ، وزارت اقتصاد ، وزارت دفاع و وزارت اطلاعات به چهل نفر از همین وزارتخانه ها افزایش یافت در حالیکه نفرات بیش از هفت نفر باید پشت درهای بسته سالن مذاکره بنشینند چه کارکردی دارد نمی دانم؟ لشکر ۳۳ نفره پُر هزینه و غیر موثر که حتی برای اخذ مشورت های احتمالی می توانستند با امکانات گسترده ارتباطی به لحظه در دسترس مذاکره کننده باشند.
✍️باید فرمایشات مکرر مقام معظم رهبری که خطاب به تیم دولت حجت الاسلام دکتر روحانی مورد تاکید قرار دادند را یادآوری کرد که دقت کنید مذاکره ایران و پنج قدرت صاحب حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل و اتحادیه اروپا است، لذا نباید لبخند کشورهای تصویب کننده هفت قطعنامه ذیل فصل هفتم منشور توسط شورای امنیت علیه ایران مذاکره کنندگان را متوهم و خام  کند.
✍️نباید فراموش کنند پشت لبخند پنج عضو دائم شورای امنیت چیزی جز همسوئی و یکرنگی در رای علیه ایران نیست. باید درک کنند در تحریم همه جانبه و بی سابقه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران هر پنج کشور آمریکا ، روسیه ، چین ، فرانسه و انگلستان رای و نظر یکسان داشتند. باید متوجه باشند که روسیه و چین هرگز به نفع مردم ایران قطعنامه های فصل هفتم شورای امنیت را وتو نکردند.، باید بدانند لبخند شیطانی بر لبان مقامات مذاکره کننده آمریکایی ، انگلیسی و فرانسوی بر لبان مقامات روسیه و چین بسیار شیطانی تر است.
✍️باقری کنی مقام ارشد مذاکره کننده اظهار کرد: به احتمال قوی چارچوب و مدت زمانی این دوره از گفتگوها در نشست ۸ آذر مشخص می شود. یعنی برخلاف ادعای ابتدایی رئیسی و عبداللهیان که همسو با تاکید مقام معظم رهبری در کوتاه سازی مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی بود حالا پس از مشورت با نمایندگان روسیه و چین با افتخار به آغاز دور جدیدی از مذاکرات تعبیر می شود تا یادآور تجربه دور تسلسل مذاکره پنج ساله جلیلی - باقری کنی با ۱+۵ در سال های ۹۲-۸۷ باشد.
✍️اینکه رئیسی تا تیتر دیروز کیهان بر لزوم ارائه تعهد قابل اعتماد غرب مبنی بر عدم خروج مجدد آمریکا از برجام را مطرح و عبداللهیان و باقری کنی هم همین تاکید را دارند حتماً به نفع استمرار اجرای برجام است هرچند سه ماه قبل همه این جریان ها برجام را منجلاب تحمیلی شیطان بزرگ به ایران اعلام می کردند که توسط ساده لوحان مغموم لبخند دشمن بر کشور تحمیل شد. حالا شاید سوال مناسبی است اگر بپرسیم چه ضمانتی برای ممانعت از تکرار خروج آمریکا از منجلاب برجام تحمیلی به جمهوری اسلامی ایران می توان مطالبه کرد که قابل نادیده گرفتن توسط امریکا یا هر یک از اعضای ۱+۵ نباشد؟ متقابلاً ۱+۵ چه ضمانت قابل اتکایی می توانند برای ممانعت تکرار لغو تعهدات از سوی ایران اخذ کنند؟ چرا که رئیسی برای چندمین نوبت در نشست اکو رسماً اعلام کرد تحریم اقتصادی هیچ تاثیری در روند تصمیمات و اقدامات ایران ندارد.
✍️ایکاش رئیسی و عبداللهیان فارغ از ابتکار تبدیل تیم ۷ - ۵ نفره تخصصی به لشکر ۴۰ نفره مشخصاً به چند مورد بعنوان ابتکار عمل و ایده قابل پیگیری برای دستیابی به موفقیت بازگشت آمریکا به تعهدات برجام اشاره می کردند تا افکار عمومی اطمینان یابد تیم جدید مذاکره کننده جز همفکری با مذاکره کننده روسیه و چین ایده و ابتکار عمل دیگری برای اثرگذاری و اداره جلسه مذاکره ایران و ۱+۴ و آمریکا دارد. اینکه مذاکره امرور وین دستاوردی خواهد داشت یا آغاز تکرار دور جدیدی از گفتگوهای بی حاصل مانند ۹۲-۸۷ خواهد بود حداکثر ظرف ۲۴ ساعت آینده مشخص میشود هرچند استفاده از افرادی که حتی یک ساعت مذاکره ختم به برجام و مذاکره وین را تجربه نکردند بعنوان ابتکار تشکیل تیم چهل نفره چشم انداز امیدبخشی ندارد. لذا باید دعا کنیم شاید با پذیرش دعای ما ضمن نزول بارانی که به فرمایش امامان جمعه قم ، مشهد ، اصفهان ، تهران و ... به دلیل گناهان ما به خشکسالی رسیده به لطف و کرمش دل شیطانی آمریکا را هم برای دستیابی ما به زندگی حداقلی به رحم آورده با بازگشت به منجلابی که به نام برجام بر ما تحمیل شد ما را از شر تحریمهای برهاند. ۸آذر۰۰

  تعداد بازديدها: 2365
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=91467
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.