تاريخ انتشار: 07 آذر 1400 ساعت 23:22:07
کرونا در نقابی نو؛ جهان نگران ظهور «اومیکرون»

شناسایی سویه جدید ویروس کرونا با نام جدید «اومیکرون» (Omicron)، باعث تشدید نگرانی‌های جهانی شده و برخی کشورها را وادار به اتخاذ تدابیر جدید بهداشتی و اعمال برخی محدودیت‌ها کرده است.
به گزارش ایرنا، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت پس از برگزاری نشستی غیرعلنی در روز جمعه برای بررسی اطلاعات دریافتی درباره سویه جدید کشف شده ویروس کرونا در آفریقای جنوبی با نام اولیه «B.1.1.529»، این ویروس جهش یافته را «اومیکرون» (Omicron) نامگذاری و در گروه ویروس‌های «نگران کننده» طبقه بندی کردند. سویه جدید کرونا در آفریقای جنوبی، بوتسوانا، هنگ‌کنگ، اسرائیل، بلژیک و... شناسایی شده است.
ویژگی‌های شناسایی شده ویروس اومیکرون
طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت ممکن است «اومیکرون» سریع‌تر از سایر سویه‌های ویروس کرونا گسترش یابد.حدود دو ماه طول کشید تا گونه دلتا توسط سازمان بهداشت جهانی در دسته ویروس‌های «نگران‌کننده» طبقه‌بندی شود؛ اما گونه Omicron ظرف 72 ساعت پس از شناسایی در این طبقه‌بندی جای گرفت!
پیدا شدن گونه جدیدی از ویروس کرونا در قاره آفریقا نگرانی‌های زیادی را بوجود آورده است، یک متخصص بیماری‌های عفونی گفته است که این سویه جدید "خطرناک‌ترین و بدترین موردی است که تاکنون دیده‌ایم" و این نگرانی وجود دارد که این سویه بالقوه بتواند مصونیت ایجاد شده توسط واکسن‌ها را دور بزند.
سازمان بهداشت جهانی می‌گوید تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این سویه جدید ویروس کرونا، در مقایسه با موارد قبلی خطر انتقال بیشتری دارد و شیوع آن نگران‌کننده است.
این بیماری اولین‌بار در آفریقای جنوبی شناسایی شد؛ موسسه ملی بیماری‌های واگیر (NICD) در روز پنجشنبه اعلام کرد که 22 مورد [مثبت] تایید شده است؛ به تدریج با انتشار نتایج آزمایش، موارد بیشتری به ثبت رسیده‌اند.
سازمان جهانی بهداشت گفته چند هفته‌ای طول می‌کشد که تاثیر این سویه جدید را دریابند، درحالیکه متخصصان روی این موضوع کار می‌کنند که میزان انتقال‌پذیری آن را مشخص کنند.کارشناسان بهداشت عمیقاً نگران قابل انتقال بودن نوع اومیکرون هستند زیرا دارای یک صورت فلکی غیرعادی از جهش‌ها بوده و مشخصات متفاوتی با سایر گونه‌های نگران‌کننده دارد.
براساس تازه‌ترین گزارش‌ها موارد ابتلا به این سویه جدید در آفریقای جنوبی، بوتسوانا، اسراییل، بلژیک و هنگ کنگ شناسایی شده و چند کشور از جمله انگلیس، اسرائیل، مراکش و ایتالیا ورود مسافران از آفریقای جنوبی و کشورهای همسایه را ممنوع کردند.
سازمان بهداشت جهانی با اشاره به اینکه ارزیابی از میزان مقاومت واکسن‌های موجود در برابر این سویه جدید ممکن است چند هفته طول بکشد، اعمال محدودیت‌ها را «شتابزده» توصیف کرده است.با این وجود کارشناسان اعلام کردند که تست‌های پی‌سی‌آر همچنان قادر هستند این سویه جدید را شناسایی کنند.
تاکنون چهار نوع آلفا، بتا، گاما و دلتا تحت عنوان ویروس‌های جهش یافته "نگران‌کننده" شناسایی شده بودند و قابلیت سرایت بالای این گونه‌ها، عامل موج چهارم همه‌گیری تلقی می‌شود. دو نوع جهش‌یافته دیگر از جمله "لاندا" نیز در آمریکای لاتین ظاهر شدند که نسبت به واکسن مقاوم‌تر از سایر گونه‌ها بودند.
با کشف گونه "اومیکرون"، شماری از کشورها ورود مسافر از جنوب آفریقا را محدود یا ممنوع کردند. این درحالی است که سخنگوی سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده که باید از واکنش‌های سریع خودداری کرد و روی تجزیه و تحلیل ژنتیکی گونه تازه تمرکز داشت.
واکنش سریع بازارهای جهانی
شناسایی نوع جدیدی از کرونا در آفریقای جنوبی همراه با افزایش هشدار ازسوی مقام‌های بهداشتی، بازارهای جهانی را در روز جمعه دچار بحران کرد. قیمت نفت و بازار گردشگری و تفریحی در این خبر ضررهای سنگینی را متحمل شدند.
پس از انتشار گزارش‌هایی درباره شیوع سویه جدید ویروس کرونا در آفریقا و رسیدن آن به اروپا، قیمت نفت در بازارهای جهانی در روز جمعه 5 آذرماه حدود 10 درصد کاهش پیدا کرد.
بهای جهانی نفت روز جمعه در پی نگرانی از کاهش رشد اقتصادی کشورها به علت اوجگیری دوباره همه گیری سویه جدید کرونا و عرضه مازاد در سه ماهه نخست سال آینده به پائین‌ترین میزان در چند ماه اخیر یعنی کمتر از 80 دلار برای هر بشکه کاهش یافت.
تحت تاثیر شناسایی این سویه جدید روز جمعه شاخص بهای سهام در بازار بورس آمریکا کاهش یافت و اوپک نیز در مورد تاثیر منفی شیوع سویه جدید روی بازار جهانی نفت و احتمال کاهش بهای آن ابراز نگرانی کرد.
انتشار این اخبار علاوه بر سقوط بازارهای سهام و قیمت نفت همچنین منجر به کاهش ارزش دلار در روز جمعه به دلیل ترس از وارد شدن ضربه سنگین دیگری به اقتصاد جهانی شد؛ بویژه آنکه دانشمندان هشدار داده‌اند سویه جدید ممکن است عفونی‌تر ازسویه دلتا و مقاوم‌تر از دیگر سویه‌ها در برابر واکسن‌های کرونا باشد.
به گزارش ایرنا، پیدایش و گسترش سریع سویه جدید کووید – 19 در آفریقای جنوبی، بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی را به ازسرگیری اعمال محدودیت‌ها و قرنطینه و همچنین توقف پروازها از آفریقای جنوبی واداشته است.
صندوق بین‌المللی پول نیز در واکنش به این اتفاق با انتقاد از کشورهای توسعه یافته، اعلام کرد: درحالی که کشورهای توسعه یافته درحال برنامه‌ریزی برای تزریق دوز سوم به شهروندان خود هستند، در منطقه صحرای آفریقا هنوز حتی 10 درصد جمعیت هم واکسینه نشده‌اند.

  تعداد بازديدها: 1116
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=91458
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.