تاريخ انتشار: 06 آذر 1400 ساعت 23:13:02
اعتراض خانگی زنان در کابل علیه خشونت طالبان

گروهی از زنان کابل به مناسبت روز جهانی محو خشونت علیه زنان، گردهمایی‌های اعتراضی را در خانه‌ها برگزار کردند. آنان می‌گویند، طالبان تلاش می‌کنند تا هویت زنان را «محو» کنند.
به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، زنان معترض که از ترس برخورد‌های خشونت آمیز طالبان، این مراسم را در خانه‌ها برگزار کرده بودند، شعار دادند: «خشونت طالبان را فراموش نمی‌کنیم، طالبان هویت زنان را محو می‌کنند.»
زنان معترض همچنین قطعنامه‌ شان گفته‌اند که طالبان در پی سرکوب زنان‌ هستند.آنان حکومت طالبان را استبدادی خوانده و گفته‌اند که هرگز تسلیم این حکومت نخواهند شد.
زنان معترض از جامعه‌ جهانی و سازمان ملل متحد خواسته‌اند که طالبان را مجبور به احترام‌گذاشتن به حقوق زنان کنند.آنان گفته‌اند که جامعه‌ جهانی محدودیت‌ها بر طالبان را تا زمان رعایت حقوق زنان توسط این گروه نباید بردارند.
نمایندگی سازمان ملل در افغانستان موسوم به یوناما نیز به مناسبت 25 نوامبر مصادف با روز جهانی محو خشونت علیه زنان در اعلامیه‌ای گفته‌است که جامعه جهانی باید به صداها و درخواست‌های زنان و دختران افغان گوش دهد.
به گفته این نهاد، خشونت علیه زنان و دختران در افغانستان به دلیل محدودیت آزادی‌‌های آن‌ها به ویژه حق کار و آزادی گشت‌و‌گذار، بیش‌تر شده‌است.
عفو بین‌الملل هم به مناسبت روز جهانی محو خشونت علیه زنان گفته‌است که جامعه بین‌المللی باید بر تعهد بلندمدت خود برای حمایت از حقوق زنان در افغانستان پایدار بماند.
این درحالی است که با تسلط طالبان، زنان در افغانستان به حاشیه رانده شده و درحال حاضر نه دختران می‌توانند به مدرسه و دانشگاه بروند و نه زنان از حق کار در دولت برخوردار‌اند.
در همین رابطه نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داده است که شماری از آموزگاران در مخالفت با بسته ماندن مدارس در افغانستان، دانش‌آموزان دختر را به گونه مخفیانه آموزش می‌دهند.
شماری از این آموزگاران در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال، این طرح را «حیاتی» خوانده‌ و گفته‌اند که پس از اجازه نیافتن دختران برای رفتن به مدرسه ازسوی طالبان، تصمیم گرفته‌اند که دانش‌آموزان دختر را به گونه پنهانی آموزش دهند.
یکی از آموزگاران به این روزنامه گفته است: «اگر آنان در خانه بنشینند، افسرده یا به تلفن‌های‌شان معتاد می‌شوند. ما باید امیدوار باشیم که روزی مدارس بازگشایی خواهند شد.»
با این همه، روزنامه وال استریت ژورنال در این گزارش خود تاکید کرده است که تمایل والدین، آموزگاران و دانش‌آموزان برای مقاومت در برابر ممنوعیت تحصیلی، معیاری است که نشان می‌دهد افغانستان در دو دهه گذشته تغییر کرده است.
به باور این روزنامه، این طرح آموزگاران و خانواده‌ها نشان می‌دهد که مخالفت شدیدی با بازگشت قوانین «خشن اجتماعی» وجود دارد.

  تعداد بازديدها: 1001
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=91448
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.