تاريخ انتشار: 04 آذر 1400 ساعت 21:20:20
تحلیل سیاسی هفته

در هفته بسیج قرار داریم، هفته‌ای که یادآور رشادت‌ها و ایثار جوانان برومندی است که از همه هستی خود گذشتند تا نهال اسلام و انقلاب در این کشور پا گرفته و شکوفا شود. این شجره طیبه را ما مرهون شخصیتی بزرگ و فرزانه یعنی بنیانگذار انقلاب اسلامی هستیم که با درایت و دوراندیشی خود، بسیج را در پنجم آذر 58 تاسیس کرد و آنرا یاور مستضعفین و محرومین خواند.
امروز 42 سال پس از پایه‌گذاری این نهاد انقلابی، به حق انتظار اینست که عملکرد این مجموعه به عنوان وارثان فرهنگ ایثار و شهادت، جلوه‌ای درخشان از اخلاق، شجاعت، تخصص، دین‌مداری، عدل، عقل، انصاف، انسان‌مداری و تدبیر باشد و بتواند چراغ روشن هدایت و فانوس دریایی دلالت به سمت ارزشهای دینی، الهی و اسلامی باشد و نسل کنونی و بویژه جوانانی که نسل اول بسیجیان جان کف و بی‌مدعا را ندیده‌اند، به سوی خصائص و خضائل ارزشمند، دعوت کند.
قطعاً ایفای این نقش خطیر، کار ساده‌ای نیست و نیاز به مدیرانی مخلص، و خودسازیهای بنیادین در مجموعه بسیج دارد که اکنون بیش از توسعه کمّی و نفراتی بسیج، نیاز به افزایش کیفیت و ارتقاء قابلیت‌ها دارد و به قول امام خمینی، این کار شدنی نیست، مگر به تهذیب نفس و عمل کردن برای خدا و نوکری نمودن برای مردم!
هفته جاری در آماری که سازمان جهانی بهداشت منتشر کرد، اعلام شد که بیش از 5 میلیون نفر در جهان قربانی کرونا شده و 260 میلیون نفر هم به این ویروس خطرناک مبتلا گردیده‌اند. در این آمار تصریح شده که ایران به لحاظ تعداد مبتلایان و فوتی‌ها در ردیف هشتم قرار دارد و در این فهرست، وضعیت کرونایی در ایران از کشورهایی مثل عراق و بنگلادش بسیار تاریک‌تر است. مسئولان تصمیم گرفته‌اند که صرفاً براساس تعداد افراد واکسینه شده، محدودیت‌های کرونایی را لغو کرده و اعلام عادی‌سازی کنند در حالیکه آمار قربانیان در کشور هنوز بالا است و کشورهای اروپایی هم که به دلیل پوشش وسیع افراد واکسینه شده، همه محدودیت‌ها را لغو کرده بودند، اکنون به دلیل شیوع دور جدید کرونا، مجدداً وارد مرحله ایجاد محدودیت‌ها شده‌اند. بازگشت اروپا به وضعیت اجرای قرنطینه نشان می‌دهد که تهدید کرونا همچنان به قوت خود باقیست.
در این هفته، سومین وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم که هنوز برای احراز پست وزارت آموزش و پرورش به صحن مجلس نیامده، با مخالفت‌های زیادی روبرو شده است. در یک هفته‌ای که از معرفی فرد پیشنهادی گذشته، اصحاب فرهنگ و پیشکسوتان عرصه تربیت با مخالفت‌های خود، ابراز داشته‌اند که این گزینه هم نخواهد توانست گرهی از مشکلات وزارت عریض و طویل و پرمشکل آموزش و پرورش باز کند، چرا که اولاً از شرایط و صلاحیت لازم برای احراز برخوردار نبوده و ثانیاً از جنس این وزارتخانه نبوده و لذا رئیس‌جمهور باید در معرفی این قبیل گزینه‌ها تجدیدنظر کند.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه به تهران سفر کرد. این دومین سفر وی به تهران پس از آغاز به کار دولت جدید بود. گروسی در این سفر به دنبال آن بود که در تهران امتیازهایی به دست آورد بویژه آنکه مذاکرات احیای برجام در وین هشتم آذر برگزار می‌شود و دیدارهای گروسی با مقامات ایرانی می‌تواند مسیر مذاکرات را آسان‌تر و یا دشوارتر کند.
روز سه‌شنبه پس از ملاقاتهای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، اعلام شد که هیچ انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده نشده و فعالیتهای ایران طبق معاهدات و ضوابط در حال انجام است ولی رافائل گروسی بعد از بازگشت از این سفر از فعالیت‌های اتمی ایران ابراز نگرانی کرد! وی در جلسه شورای حکام گفت: مذاکراتم با ایران درباره مسائل باقیمانده پادمانی بی‌نتیجه ماند.
این هفته در بررسی عملکرد 100 روزه دولت سیزدهم، رسانه‌های غیردولتی به نقد این عملکردها پرداخته و توصیه‌های دلسوزانه‌ای را به دولتمردان ارائه کردند. وضعیت بگونه‌ایست که اکنون برخی حامیان دولت سیزدهم و نمایندگان همسو نیز با صراحت و شدت از دولت دلخواه خود انتقاد می‌کنند.
پرواضح است که دلیل این انتقادات، فشارهایی است که مردم را خسته کرده و از شدت مشکلات به نمایندگان روی می‌آورند و از آنها می‌خواهند برای وادار کردن دولت به حل این مشکلات، کاری بکنند. این روزها مردم از اینکه برخلاف وعده‌های دولتمردان، ارزاق عمومی هر روز گران‌تر شده، حقوق‌های نجومی همچنان برقرارند، ارز و سکه و خودرو به روند صعودی خود ادامه می‌دهند و خبری از مهار شدن تورم و جلوگیری از گرانی‌ها نیست، سخت منتقد هستند. رسانه‌های غیردولتی بر پایه همین مشکلات مردم معتقدند که اولین قدم در موفقیت دولت سیزدهم، دوری از شعارزدگی است زیرا اکنون شرایط به نحوی است که مردم واقعیت‌ها و مشکلات را با گوشت و پوست خود احساس می‌کنند و ارزشی برای شعارهای سرگرم‌کننده قائل نبوده و معتقدند عزت کشور و انقلاب، در گرو واقع‌بینی و راه‌حل‌های مبتنی بر واقعیت‌ها و رعایت منافع ملی، با پیش‌شرط حذف منافع جناحی است.
در موضوعات خارجی، تحولات افغانستان کماکان در فهرست اهم رویدادهای خبری قرار دارد.
پس از گذشت نزدیک به چهار ماه، از زمان تسلط کودتاگونه تروریست‌های طالبان بر افغانستان، و ادعاهای دمکراتیک‌مآبانه این گروه، نه‌تنها هیچ روزنه امیدی به روی مردم افغانستان باز نشده، بلکه شواهد و تحولات، نشان از آن دارد که اوضاع به سمت یک بحران تمام‌عیار پیش می‌رود.
در حالی که جامعه جهانی از هرگونه ارتباط با این گروه تروریستی خودداری می‌کند، گروه طالبان ملت افغانستان را به گروگان گرفته و از کشورها و مجامع جهانی می‌خواهد تا این دولت کودتائی را به رسمیت بشناسند. طالبان، عامل روزگار سخت و سیاه مردم افغانستان را به کشورهای خارجی و سازمان‌های بین‌المللی نسبت می‌دهد تا از این طریق، آنها را وادار سازد حاکمیت غیرقانونی این گروه بر افغانستان را به رسمیت بشناسند.
به گفته مسئولان سازمان ملل حدود 33 میلیون نفر از کل جمعیت افغانستان نیازمند کمک اضطراری بوده و 14 میلیون کودک با گرسنگی مواجه‌ هستند که یک میلیون نفر آنها در معرض خطر مرگ قرار دارند. در همین حال، گزارش‌ها همچنان از ادامه اقدامات سرکوبگرانه مردم افغانستان توسط طالبان حکایت دارند. به نوشته روزنامه «8 صبح» افغانستان، ترور، قتل، آدم‌ربایی، ناامنی و اقدامات خودسرانه اعضای طالبان در کابل و دیگر شهرهای این کشور جریان دارد و بیش از پیش باعث ناامیدی و یاس مردم افغانستان شده است.
این هفته، اقدام لندن علیه گروه فلسطینی حماس، بازتاب گسترده‌ای داشت و گروه‌های فلسطینی و بسیاری از شخصیت‌های بین‌المللی و کشورهای جهان، این اقدام صهیونیستی را محکوم کردند. دولت انگلیس در اقدامی در جهت جلب رضایت صهیونیست‌ها، اعلام کرد گروه حماس را «تروریست» می‌داند و هرگونه رابطه با این گروه‌ را قطع می‌کند. وزیر کشور انگلیس ادعا کرد که براساس اطلاعات، حماس را به شدت «ضدیهود» می‌داند و برای حفاظت از جامعه یهودی، تصمیم به ممنوعیت فعالیت این جنبش در انگلیس کرده است.
حماس و سایر گروه‌های فلسطینی به همراه طیف وسیعی از شخصیت‌ها و سازمان‌های ضدصهیونیست بین‌المللی، ضمن محکومیت شدید این اقدام انگلیس، آنرا تداوم‌ سیاست‌های استعماری و تجاوز به حقوق ملت فلسطین در طول تاریخ دانستند.
جبهه گسترده مخالفان این تصمیم صهیونیستی لندن، تاکید کردند که انگلیس به جای عذرخواهی به سبب ظلم و ستمی که به ملت فلسطین و مسلمانان و جامعه جهانی روا داشته، به خیانت سابقه‌دار خود ادامه می‌دهد و همچنان در خدمت متجاوزان صهیونیست قرار دارد.
همزمان با این تحولات، یک نشریه غربی موسوم به «دی‌کلاسیفاد» در یک گزارش مبسوط شرح داد که 33 درصد اعضای دولت انگلیس، به گونه‌ای، تحت حمایت مالی رژیم صهیونیستی قرار دارند.
این هفته، در جنگ یمن نیز رویدادهای مهمی رقم خورد و یمنی‌ها در مقابله با ائتلاف متجاوز سعودی – آمریکایی به دستاوردهای مهمی دست یافتند که به گفته ناظران، می‌تواند تاثیر مهمی در سرنوشت جنگ و معادلات قدرت، در روزهای آینده، ایجاد کند. منابع میدانی در یمن می‌گویند پیشروی‌ها در جبهه استراتژیک «مارب» ادامه دارد و به‌رغم حملات گسترده‌ هوایی ائتلاف سعودی، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پایگاه‌های مهمی را به تسلط خود درآوردند.
به گفته منابع خبری، همزمان با بمباران بی‌وقفه شهرهای یمن توسط جنگنده‌های ائتلاف سعودی، هزاران نیروی وابسته به ریاض و ابوظبی، عملیات جدیدی را برای متوقف کردن پیشروی یمنی‌ها و افزایش روحیه نیروهای خود آغاز کرده‌اند که هدف از آن جلوگیری از سقوط کامل مارب است ولی این حملات، نتوانسته‌اند مانعی در راه پیشروی نیروهای یمنی ایجاد کنند.
اکنون با توجه به موقعیت‌های ارزشمندی که نیروهای یمن کسب کرده‌اند، بحران هفت ساله یمن وارد شرایط حساسی شده است که می‌تواند نتیجه این جنگ را در آینده نه چندان دور مشخص سازد.

*جمهوری اسلامی

  تعداد بازديدها: 994
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=91423
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.