تاريخ انتشار: 30 آبان 1400 ساعت 00:12:23
جامعه با علم و عدالت رشد می کند

امام جمعه موقت تهران با بیان راهکاری در جهت ایجاد جامعه اسلامی بیان داشت: دست یابی به جامعه اسلامی حقیقی را منوط به تلاش در جهت دست یابی به علم و عدالت دانست و حوزه های علمیه خواهران یکی از مسیر های ایجاد جامعه اسلامی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد حسن ابوترابی فرد، شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ در آیین افتتاح دفتر نمایندگی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در تهران نقطه ثقل قرآن کریم را عبارت «و لا تقف ما لیس لک به علم» دانست و اظهار داشت: بر اساس این کلام در منطق قرآن تنها یک مسیر جهت حرکت را تعریف می کند و باید تمام ظرفیت عقلانی، ظرفیت ارادی، فهم صحیح و دریافت انسان در این راه به کار گرفته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه تنها راه حرکت به سمت توحید را همین راه توصیف کرد و بیان داشت: از این کلام به خوبی استفاده می شود که در حوزه های نظر و عمل باید سلوک عالمانه انجام شود؛ همین سلوک علمی ما را به وحی هدایت می کند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: تمام انحرافات انسان را ناشی از فاصله گرفتن از این راه است که ده ها آیه از آیه های قرآن نیز بر همین مساله دلالت دارند.

وی افزود: قدرت سیاسی، اقتصادی و ... که برای این دو پیامبر الهی شکل گرفت به این دلیل بود که نظام سیاسی آنها مبتنی بر دانش بود و در نظام سیاسی ای که امروز در ایران اسلامی تعریف شده است سنگ بنا بر دو مقاله مهم علم و عدالت است. شخصیت ولی فقیه نیز به علم و عدالت او استوار است هر یک از این دو رکن فرو بریزد اصل ولایت خدشه دار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی گفت: حتی نظام اسلامی در تمام ارکان بر این دو اصل استوار است و اگر با دولت اسلامی و جامعه اسلامی و تمدن اسلامی فاصله داریم به دلیل فاصله با علم و عدالت است.

وی با توضیح اینکه قدم هایی برای توسعه علمی و عدالت برداشته می شود را گام هایی برای توسعه نظام اسلامی دانست و اظهار داشت: حوزه های علمیه هم که برای آراستگی به علم و عدالت قدم برمی دارند و به همین دلیل به استحکام نظام اسلامی کمک می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی با بیان توصیه هایی به حوزه های علمیه گفت: مخاطب را بشناسید که در تعلیم و تربیت بسیار مهم است از عوامل موفقیت انبیا هم بود. مخاطب به برهان و استدلال و مباحثه مبتنی بر اصول و برای اعتلای او برنامه ریزی کرد.

وی با بیان اقدامات موثر مدیر حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور تاکید کرد: آقای بهجت پور با استفاده از تلاش پیشگامان این حرکت قدم های بلندی برداشته اند و نهاد بالنده ای را بنیان نهادند. تلاش عالم بزرگوار و فقیه فقید آیت الله شرعی و بزرگوارانی که راه آن عالم سخت کوش و مهذب و دلسوز را تداوم بخشیدند. برای ادامه راه از تجارت آنان استفاده نمودند.

وی در پایان بیان داشت: دانش آموختگان حوزه های علمیه خواهران به مراتب بالاتری از دانش و اخلاق و علم و عمل صالح در هرجایی بودند آن فضا را نورانی کنند تا انسان نورانی نشود نمی تواند در نورانیت خانواده و جامعه نقش داشته باشد. باید تمام همت ما برای ارتقای خویشتن در زمینه نظر و عمل باشد و هر چه موفق باشیم در ارتقای جامعه موفق بوده ایم.

  تعداد بازديدها: 1732
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=91386
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.