تاريخ انتشار: 17 آبان 1400 ساعت 22:20:49
خطبه اخلاق و عدالت

✍️حجت الاسلام علی اکبری رئیس شورای سیلست گذاری نماز جمعه با حضور در برنامه تلویزیونی در مورد اطلاعیه منع امامان جمعه از اتهام زنی علیه اشخاص در خطبه نماز جمعه توضیحاتی ارائه داد که حتماً با تکیه بر آیات و روایات مرتبط با منع آلودگی به غیبت ، تهمت ، دروغ و هتک آبروی آحاد مردم قابل تایید است، اما شاید توجه به دو نکته ضروری است تکلیف افرادی که در خطبه های نماز جمعه برخلاف احکام شرع مقدس ، نص اصول قانون اساسی ، قوانین جزایی کشور و حتی فرمان حکومتی هشت ماده ای امام خمینی (ره) حتی توهین به مجرم در حال طی مجازات را منع و مستوجب کیفر می دانند به بهانه مواضع سیاسی مورد هتک حرمت قرار گرفته اند چه خواهد شد؟.
 ✍️اینکه مانع از هتک حرمت افراد در خطبه های نماز جمعه شویم حتماً اقدامی بزرگ و خداپسندانه و مورد سلامت و آرامش روانی جامعه اسلامی خواهد بود، اما امثال علی اکبری باید توضیح دهند هتک حرمت ، اتهام‌سازی و دروغ پردازی علیه جریانات فکری ، سیاسی ، فرهنگی ، گروهها ، سازمانها و دستجات که بسیار فراتر از افراد و معرف باور ، علاقه یا سلیقه و خواست دهها ، هزاران و شاید میلیونها فرد تلقی می شوند چه خواهد شد؟ جریان و گروههای فکری و سیاسی که هرگز فرصت و موقعیت پاسخگویی متقابل را نداشته و ندارند.. آیا فارغ از تلاش حجت الاسلام علی اکبری برای اخلاقی سازی خطبه نماز جمعه نباید دادستان هم حسب وظایف ذاتی و قانونی محوله در برابر اتهام سازی و هتک حرمت افراد ، گروهها و سازمانها و حتی گذشتگان توسط امامان جمعه ایستاده و برخورد کند؟
✍️شاید سوال مناسبی است اگر بپرسیم دفاع از حقوق افراد ، جریانات فکری و سیاسی و گروههایی که دیگر نیستند یا موقعیت دفاع حداقلی از خود را ندارند بعهده کیست؟ آیا تهاجم یکدست و مستمر ۴۲ساله بسیاری از امامان جمعه کشور به صداقت ، شرافت ، پاکدستی ، خدمت و حتی مسلمانی تا کفر مصدق نخست وزیر که عامل بیرون راندن خانواده پهلوی از کشور ، ملی شدن صنعت نفت ، خلع ید از قرارداد استعماری انگلیس و توسط کودتای امریکایی ، انگلیسی و پهلوی ساقط شد  و نبود که از خود دفاع کند به اندازه ذکر مصداقی به نام متهم اقتصادی که آقای علی اکبری اخیراً منع کردند نیست؟
✍️شاید برخی تصور کنیم که اجماع امامان جمعه کشور در برخورد با فلان فرد ، گروه یا جریان فکری می تواند موید حقانیت هم باشد اما فراموش نکنیم که امامان جمعه جهان اسلام در زمانی نچندان دور بنابر فرمان معاویه ابن ابی سفیان لعن بر امام علی علیه السلام اول مسلمان و مومن به اسلام و .... را جزء ضروریات خطبه می دانستند تا بنابر فرمان عمر ابن عبدالعزیز منع گردید، در حالیکه امام علی علیه السلام و ائمه اطهار علیهم السلام با تکیه بر آیات و سیره نبوی (ص) حتی از توهین و هتک امثال معاویه هم منع می فرمودند.
✍️اینکه اقامه نماز جمعه طی سالها با کمترین تعداد از علاقمندان یا اهل هر شهر برپا می شود و دیگر نماینده باورهای مردم شهرها نیست ضمن تاکید بر ناکارآمدی دست اندرکاران برگزاری و شانیت و جایگاه امامان جمعه منصوب لزوماً به معنای قصور دست اندکاران و متولیان برپایی نماز یا روند نزولی باورهای عمومی نسبت به اقامه نماز جمعه نیست چنانچه اقامه نماز به امامت مقام معظم رهبری همواره با استقبال و حضور حداکثری از جنس نمازهای دهه شصت برپا می شود.
✍️شاید فارغ از تاثیر منفی کاهش سطح اخلاق گرایی و عدالتخواهی یا به تعبیر دقیق تر نزول امام جمعه از جایگاه منتقد حکومت به مبلغ محض حکومت، منتقد یکسویه دولت غیر همسو از جمله دلائل خروج جماعت جمعه از فراگیری جامعه و نزول امام جمعه از موقعیت امام جمعه شهر به امام جمعه جماعت متمایل به جریان و سلیقه خاص فکری باشد که اخلاق گرایی و عدالتخواهی غیر گزینشی می تواند بهترین راهکار خروج از این شرایط و بازگشت به شرایط طلایی جمعه های دهه شصت گردد. ۱۷آبان۰۰

  تعداد بازديدها: 2883
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=91251
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.