تاريخ انتشار: 16 آبان 1400 ساعت 22:18:32
اصرار به مذاکره مستقیم

✍️اینکه حجت الاسلام حسینی‌ همدانی امام‌ جمعه کرج در خطبه هفته گذشته گفت تغییر محل مذاکرات هسته‌ای از وین به بروکسل یک نوع مبارزه و اعلام موضع است که به آمریکا می‌فهماند نمی‌تواند زور بگوید و در این مذاکرات نقش داشته باشد، برای امثال حسینی همدانی که هنوز اطلاع ندارد اصرار ایران به ادامه مذاکره وین با واسطه دو کشور با هدف برگرداندن آمریکا به برجام آمریکایی است، حرجی نیست اما لابد امام جمعه کرج می بایست لااقل در خطبه این هفته و با همان منطق از آغاز دور جدید مذاکره در وین (۸ آذر) نه بروکسل هم به تسلیم در برابر زورگویی آمریکا نام ببرد.
✍️اینکه عبداللهیان وزیر خارجه در گفتگوی تلفنی با همتای چینی اظهار کرد آمریکا و اروپا باید با واقع بینی وارد مذاکره شوند تا توافق به سرعت حاصل شود حتماً حرف درستی و معقولی است اما ایکاش رئیس جمهور و حداقل دبیر شورای عالی امنیت ملی یا وزیر امور خارجه بعنوان مقامات ارشد سیاسی - امنیتی کشورمان قبل از بازگشت ایران به دور جدید مذاکره وین با ۱+۴ و آمریکا به روشنی هدف از اصرار ایران برای بازگشت آمریکا به برجام را به مردم توضیح دهند. مگر مقام معظم رهبری نفرمودند ما چیز محرمانه نداریم چیز مخفی نداریم این مصداق همدلی و هم زبانی با مردم است(۲۰فروردین۹۴)
✍️باید به فرمایش مکرر مقام معظم رهبری در دولت گذشته توجه کرد که در مورد برجام مکرر فرمودند: فریب لبخند دشمنان را نخورید ما همه چیز را دادیم و هیچ نگرفتیم و فرمودند: باید از تجربه برجام درس و عبرت گرفت و الا قطعاً ضرر خواهیم کرد(۲خرداد۹۷)
*سران کنونی کشورمان باید به مردم توضیح دهند چرا نعل به نعل در مسیر برجامی روحانی (به زعم آنان) خائن یا و فریب خورده گام بر می دارند؟
*چرا  علی رغم تاکید هشت ساله بر ماهیت آمریکایی برجام بر حفظ برجام با حضور آمریکا اصرار دارند؟
*چرا از فرصت طلایی خروج آمریکا از برجام برای اعلام خاتمه برجام آمریکایی استفاده نمی کنند؟
*چرا با اصرار به حفظ برجام آمریکایی با حضور آمریکا مجدداً ایران را به دام شیطان بزرگ با دست چدنی می کشانند؟
✍️ حجت الاسلام رئیسی رئیس جمهور سیزدهم در مناظره و برنامه های تبلیغات انتخاباتی مکرر و به صراحت و روشنی تاکید کرد حدود ۲۰٪ از مشکلات اقتصادی کشور متاثر از تحریم های آمریکا و ۸۰٪ متاثر از خود تحریمی ، تصمیمات غلط و سوء مدیریت دولتی است. شاید سوال درستی است اگر بپرسیم چرا دولت عامل خارجی غیر قابل دسترس ۲۰درصدی را نادیده نمی گیرد تا با تمام انرژی بر حل عامل داخلی ۸۰ درصدی متمرکز شدد؟ چرا بانک مرکزی چنانچه رئیسی در مناظره تلویزیونی وعده داد رابطه اقتصاد ایران و دلار آمریکا را قطع  نمی کند تا به فرمایش سرلشکر رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور دولت ناچار از فروش قاچاق نفت و بازگرداندن چمدانی دلار نباشد؟
✍️برخی ضمن تاکید بر اهمیت حفظ و اجرای برجام‌ معتقدند ضعف برجام در الزام آمریکا در عمل به تعهدات برجامی است اما توضیح نمی دهند چرا از اقدام متقابل ایران در عدم پایبندی به تعهدات تحت عنوان حق مشروع نام می بریم در حالیکه هر دو طرف علی السویه قادر به استفاده از امکان خروج‌ از برجام یا عدم پایبندی به تعهدات هستند. نکته دوم اینکه باید توضیح دهند ایران و ۱+۵ را با اتکاء بر کدام مبانی حقوقی و بین المللی می توانند در موقعیت برگشت ناپذیر قرار داد؟ در حالیکه روزانه دولت ها حتی قادرند حضور در سازمان ملل تا نادیده گرفتن پیمان های حیاتی ترک مخاصمه را نادیده گرفته و البته مجدداً بپذیرند.
✍️تیم جدید مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در صورت موفقیت در مذاکره وین با ۱+۴ و آمریکا می تواند بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی را جشن بگیرد، در حالیکه موفقیت در وین ادامه مذاکره مستقیم مجدد با آمریکا در قالب ۱+۵ را اجتناب ناپذیر خواهد کرد، بنابراین باید بپذیریم که تحت اصرار به بازگرداندن آمریکا به برجام تحت هر عنوانی که پیگیری و انجام شود مفهومی جز پذیرش مذاکره مستقیم مستمر جمهوری اسلامی ایران و آمریکا نخواهد داشت. ۱۶آبان۰۰

  تعداد بازديدها: 2500
   


 



این مطلب از نشانی زیر دریافت شده است:
http://fajr57.ir/?id=91239
تمامي حقوق براي هیئت انصارالخميني محفوظ است.